روح الله قاسمیان:

قدرت دولت سوریه در شمال ادلب در گرو آزادسازی کامل ادلب

کارشناس مسائل غرب آسیا، گفت: اگر ادلب در شمال غرب سوریه به صورت کامل آزاد و پاکسازی شود، قدرت حاکمیتی دولت سوریه در شمال شرق فرات نیز گسترش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۳۸۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ - 02March 2020

قدرت دولت سوریه در شمال ادلب در گرو آزادسازی کامل ادلببه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «روح الله قاسمیان»در گفت‎و‌گویی پیرامون آخرین تحولات ادلب اظهار داشت: در چند ماه اخیر دولت ترکیه بر خلاف توافق نامه «سوچی» و «آستانه» که بر اساس آنچه موظف بود تروریست‌ها را از نیرو‌های مردمی در ادلب جدا کند و با ابجاد پست دیده‌بانی در این منطقه بر عملکرد نیرو‌های تروریستی نظارت کند، عمل کرد.

قاسمیان با بیان اینکه در این مدت گروه‌های تروریستی نیز اعلام کردند که زیر بار توافق سوچی و نظارت دولت ترکیه نمی‌روند، ادامه داد: با توجه به این تحولات دولت سوریه خود تصمیم گرفت که برای پاکسازی منطقه ادلب و اتمام حجت در این منطقه، نبرد ادلب را آغاز کند و تاکنون در این نبرد به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده چنانکه توانسته تعدادی از روستا‌ها و شهرک‌های این منطقه را از حضور تروریست‌ها پاکسازی کند.

وی با بیان اینکه با شدت گرفتن عملیات ارتش سوریه و قلع و قمع گسترده نیرو‌های تروریستی در این منطقه، ترکیه احساس کرد در جریان این تحولات در حال باختن بازی است و در همین چارچوب تلاش کرد که روند تحولات را به هم بزند و ادوات جنگی و نیروی نظامی برای مقابله با ارتش سوریه وارد منطقه ادلب کرد، خاطر نشان کرد: در اواخر هفته گذشته در عملیاتی که نیرو‌های سوری و روسی برای پاکسازی ادلب انجام دادند تعدادی از نیرو‌های نظامی ارتش ترکیه که در مقر گروه‌های تروریستی حضور داشتند، کشته شدند و تلفاتی به ترکیه وارد شد بعد از این این موضوع شاهد گسترش حملات پهپادی ترکیه به مناطقی در ادلب بوده‌ایم.

قاسمیان با بیان اینکه ترکیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اینکه قدرت بازیگری در سوریه را از دست ندهند از تروریست‌هایی که در منطقه ادلب حضور دارند، حمایت می‌کنند، ادامه داد: در حال حاضر ادلب آخرین پایگاه تروریست‌ها در سوریه است که در راس آن‌ها «جبهه النصره» قرار دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: از دیگر سو، دولت سوریه نیز با همکاری دولت‌های ایران، روسیه و همچنین نیرو‌های مقاومت اصرار دارد که بر اساس حقوق مشروعی که در قوانین بین المللی به آن اشاره شده است تمام خاک خود را پاکسازی کند و حاکمیت خود را بر کل خاک سوریه مستقر کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر ادلب در شمال غرب سوریه به صورت کامل آزاد و پاکسازی شود این موضوع باعث می‌شود که قدرت حاکمیت دولت سوریه در شمال شرق فرات نیز گسترش پیدا کند، افزود: در چنین شرایطی دولت سوریه اگر در پای میز مذاکره حاضر شود، دیگر نیازی ندارد که همچنان به همه کشور‌ها باج دهد، مثلا استقلال گروه‌هایی مانند کرد‌ها را به رسمیت بشناسد یا ارتش دموکرات کرد‌ها که سال‌ها است با آمریکا تعامل و همکاری دارد را بپذیرد؛ بنابراین پاکسازی کامل ادلب یک فتح‌الفتوح بزرگ برای دولت سوریه خواهد بود تا حاکمیت خود را در بخش‌های وسیع‌تری از خاک سوریه گسترش دهد.

قاسمیان با تاکید بر اینکه این پاکسازی کامل ادلب هدفی است دولت سوریه از آن کوتاه نمی‌آید، ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام کرده که حق دولت سوریه است که از حاکمیت خود دفاع کند و ترکیه نیز خارج از توافق سوچی عمل کرده است.

وی با بیان اینکه به نظرم ترکیه در آینده نزدیک روند نظامی در منطقه ادلب را متوقف می‌کند و سعی خواهد کرد که به توافق سوچی باز گردد و دولت سوریه را نیز متقاعد به اجرای آن کند گفت:دولت سوریه به کمک هم پیمانانش مصمم است که ادلب را پاکسازی کند و به نظرم در نهایت این منطقه از وجود تروریست‌ها پاکسازی خواهد شد و ترکیه یا مجبور خواهد بود که منطقه ادلب را ترک کند یا به همان موضوع نظارت و دیده بانی که در توافق سوچی موظف به اجرای آن شده است در خارج از محدوده‌ای که اکنون به آن ورود پیدا کرده است، بسنده کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با اشاره به مذاکرات روز شنبه رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور ترکیه گفت: به نظرم این گفت‌وگوی تلفنی و مذاکرات انجام شده اتمام حجتی برای ترکیه بود و نیرو‌های مستشاری ایران به همراه نیرو‌های مقاومت در کنار ارتش سوریه برای پاکسازی این منطقه از حضور تروریست‌ها حاضر خواهند شد.

وی همچنین اظهار کرد: قرار است به پیشنهاد ایران به زودی نشست سران سه جانبه ایران روسیه و ترکیه در تهران بر سر موضوع سوریه برگزار شود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار