کرونا بازار‌های مالی آمریکا را به هم ریخت/ سناریوی دولت آمریکا عقیم ماند

فدرال رزرو آمریکا در تلاش برای حفاظت از اقتصاد این کشور در برابر تبعات شیوع ویروس کرونا اقدام به کاهش نرخ بهره کرد؛ اما این اقدام اضطراری نیز نتوانست موجب آرام شدن آشفتگی ایجاد شده در بازار‌های مالی این کشور شود.
کد خبر: ۳۸۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ - 04March 2020

کرونا بازار‌های مالی آمریکا را به هم ریخت/ سناریوی دولت آمریکا عقیم ماندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از رویترز، فدرال رزرو آمریکا روز سه‌شنبه در تلاش برای حفاظت از اقتصاد این کشور در برابر تبعات شیوع ویروس کرونا اقدام به کاهش نرخ بهره کرد؛ اما این اقدام اضطراری نیز نتوانست موجب آرام شدن آشفتگی ایجاد شده در بازار‌های مالی این کشور شود و افت شاخص‌ها تداوم یافت.

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا تصریح کرده که اقتصاد آمریکا همچنان قدرتمند است؛ اما شیوع ویروس موجب ایجاد یک تغییر اساسی در چشم انداز رشد بانک مرکزی این کشور شده است.

پاول گفت: «ویروس و اقداماتی که به‌منظور مهار آن انجام گرفته قطعا تا مدتی بر فعالیت‌های اقتصادی در داخل و خارج از آمریکا سایه خواهد افکند.» نرخ بهره در آمریکا اکنون به ۱ تا ۱.۲۵ درصد رسیده است.

این اولین اقدام خارج از برنامه ریزی ماهانه فدرال رزرو آمریکاست که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون انجام می‌گیرد و نشان دهنده عمق نگرانی این بانک از وضعیت شیوع سریع ویروس کروناست.

رئیس کل بانک مرکزی آمریکا افزود: «نظر ما این است که اکنون زمان اقدام جهت حمایت از اقتصاد (آمریکا) است. من می‌دانم که اقتصاد آمریکا قدرتمند است و این مشکل را پشت سر خواهد گذاشت. من انتظار دارم که ما به وضعیت رشد با ثبات و بازار کار باثبات برگردیم.»

وی اذعان کرد که چشم انداز اقتصادی آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا نامشخص و در وضعیتی سیال قرار دارد.

اما این اقدام بانک مرکزی آمریکا نتوانست از نگرانی فعالان بازار بورس کم کند و هر سه شاخص اصلی بورس آمریکا دیروز را با افت حدود سه درصدی به پایان رساند. همچنین میزان سوددهی اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت آمریکا برای اولین بار در تاریخ به زیر یک درصد رسید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که پس از تعطیلی بازار‌های مالی به میان خبرنگاران آمده بود گفت روند افت بازار‌های بورس در روز سه‌شنبه را ندیده و روی واکنش دولت فدرال به ویروس کرونا متمرکز بوده است. تحلیلگران معتقدند فدرال رزرو آمریکا ناگزیر خواهد شد تا ماه ژوئن یک نوبت دیگر نرخ بهره را کاهش دهد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار