یادداشت/ ابوالفضل بمانی

ویروس کرونا و بمباران هوایی

اوج بمباران هوایی شهر‌های میهن اسلامی توسط دشمن بعثی بود که مردم غیور و قهرمان پرور، دست به دست هم دادند و خشم و کینه دشمن را با ایثارگری‌ها و اقدامات تلافی جویانه فرزندان رشید خود در جبهه ها، به خودش بازگرداندند.
کد خبر: ۳۸۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰ - 08March 2020

ویروس کرونا و بمباران هواییگروه استان‌های دفاع‌پرس - ابوالفضل بمانی؛ «بحران» در علم پزشکی، وضعیتی است که اندام، دچار عدم تعادل شده و سلامت انسان به خطر می افتد. این تعریف در اجتماعیات نیز صادق است و زمانی که جامعه بدلایلی از حالت تعادل و نظم عادی خارج و دچار آشفتگی می‌شود، وضعیت بحرانی رقم می خورد. لذا بحران را می‌توان «شرایط غیرعادی» دانست که در آن، مشکلاتی ناگهانی و پیش بینی ناپذیر پدید می‌آیند و در چنین شرایطی، ضوابط، هنجار‌ها و قوانین مرسوم، کارساز نخواهد بود.

واقعیت این است که هنگام وقوع بحران همه چیز را باید بر اساس آن برنامه ریزی و اجرا کرد، حتی دروازه بانی خبر هم در حدوث بحران تعریف ویژه‌ای دارد تا ضمن جلوگیری از بروز شایعات، مردم بتوانند بدون ترس و واهمه و استرس، به کمک راهنمایی‌ها و عملکرد‌های مسئولان و هوشمندی ژورنالیستی اصحاب رسانه، منطقی تصمیم بگیرند، عاقلانه عمل کنند و از آسیب‌های متن و حاشیه بحران زودگذر در امان بمانند.

شیوع ویروس کرونا حامل درس‌ها و پند‌های مهمی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین کاشت درخت، به آن موضوع و اینکه ملت ایران با شدیدتر از آن نیز در گذشته مواجه بوده است، اشاره فرمودند. طی سال‌های ۶۵ و ۶۶ در اوج بمباران هوایی مناطق مسکونی از سوی رژیم بعث صدام، مدتی مدارس برخی شهر‌ها از جمله قم تعطیل شد و عده‌ای از مردم به پناهگاه‌ها پناه بردند؛ همان روز‌ها بود که تلویزیون، به آموزش دروس دانش آموزان اقدام می‌کرد. درست همانند این چیزی که الان به سبب پیشگیری از شیوع کرونا و خانه نشینی طیف وسیعی از مردم و تعطیلی اجتماعات، صورت گرفته است. رزمندگان اسلام هم همانند جامعه پزشکی که امروز در صف مقدم نبرد قرار دارند، آن روز با ایثار جان خود، به دفاع از اسلام و میهن اسلامی می‌پرداختند.

آن زمان همه مردم خود را به اجرای دستورات موقع حمله هوایی ملزم می‌دانستند، وضعیت‌های زرد و قرمز و سفید آژیر هوایی را می‌دانستند، شب‌ها چراغ‌های خودرو‌ها را در خیابان‌ها خاموش می‌کردند، شیشه‌های منازل و مغازه‌ها را می‌پوشاندند تا حتی روزنه نوری برای شناسایی شهر توسط هواپیما‌های دشمن قابل رویت نباشد و همین همدلی‌ها باعث عبور از آن وضعیت شد. اگر مکانی بمباران می‌شد، عده‌ای به کمک بازماندگان می‌شتافتند، برایشان غذا و سایر امکانات می‌بردند، آن‌ها را اسکان داده و در مصیبت از دست دادن اعضای خانواده شان دلداری می‌دادند.

صداوسیما و روزنامه‌ها هم در انتشار اخبار افتخارات کشور و پیروزی‌های رزمندگان اسلام سنگ تمام می‌گذاشتند و اگر جایی هم نقصی بود، به پاس احترام امنیت و آرامش جامعه، نیمه پر آن را منتشر می‌کردند و خلاصه در یک عملیات روانی، آنچه را که دشمنان سعی می‌کردند با بوق‌های استعماری خود در جهت خالی کردن دل مردم و ناکارآمد نشان دادن نظام اسلام و کمرنگ کردن دستاورد‌ها و ارزش‌های انقلاب، به سرانجام برسانند، خنثی می‌کردند.

موضوع کرونا آزمون و موقعیتی است که باید به مثابه شرایط بمباران، همه دستورات بخصوص در حوزه رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور غیر ضروری در اجتماعات لحاظ شود تا به همراه مهربانی و محبت آحاد جامعه نسبت به یکدیگر، امید به آینده، صبر و استقامت، همراهی و همدلی و راهنمایی مسئولان و رعایت دستورات اعلام شده و به ویژه توکل و توجه به ذات اقدس باریتعالی و بهره گیری از ذخایر ارزشمند اعتقادات دینی و معنوی و توسل به اهل بیت (ع)، ریشه این ویروس منحوس همچون دیگر وقایع بحران خیز، از پیکره زیبای جامعه ما رخت بر بندد.

فعالیت ستون پنجم دشمن در دوران جنگ تحمیلی در دادن گرا به دشمن نیز ضربه‌هایی بر کشور وارد کرد و موجب شهادت جمع زیادی از هموطنان و آسیب دیدن نقاط حساسی از کشور شد؛ امروز هم احتکار لوازم مایحتاج کادر پزشکی و مراکز درمان و عموم مردم بخصوص ماسک، مواد ضد عفونی و ... نیز همصدایی و همراهی مزدورانه با ستون پنجم دشمن است بخصوص در موضوع رسانه ای. دشمنان ما که ماسک دلسوزی بر چهره کشیده و از میان بیش از هشتاد کشور درگیر کرونا، روی این ویروس در کشور ما تمرکز کرده اند، به دنبال مقاصد شوم خود و ضربه زدن به معنویت، هیبت و ابهت شهر‌های مذهبی از جمله قم، خاستگاه انقلاب هستند، تا از آب گل آلود کرونایی، به خیال خام خود، کام و بهره گیرند.

چند سال پیش خبر کشف چندین کامیون مشروبات الکلی در قم، دستاویزی شد برای رسانه‌های خارجی و برخی همپیاله‌های آن‌ها در داخل که مغرضانه پایتخت تشیع را زیر سوال ببرند؛ در حالی که محموله فوق در جای دیگری تولید شده بود و کامیون‌های مزبور، برای رسیدن به مقصد نهایی خود در یکی از استان‌های مجاور پایتخت، مسافتی طولانی را از مرز و گذر از استان‌های مختلف، طی کرده بودند و این، جایگاه‌های ورودی شهر قم بود که هوشمندانه آن‌ها را کشف و به همه کشور اعلام کرد و واکنش بجای ائمه جمعه قم، دسیسه بیگانگان و مزدوران داخلی آن‌ها در وارونه نمایی موضوع کشف مشروبات الکلی در قم (نه تولید آنها) را نقش بر آب کرد.

امروز هم خبر شیوع ویروس کرونا در قم از جمله موارد عجیبی است که از سوی برخی به یک باره در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و این شهر مذهبی و اماکن زیارتی آن، در کانون توجه ویروسی رسانه‌های معاند قرار گرفت. این در حالی است که گفته می‌شود مدتی پس از شیوع کرونا در چین، این ویروس همزمان در برخی شهر‌های دیگری که پرواز بین المللی داشته اند، وجود و شیوع داشته و این پزشکان قمی بودند که برای نخستین بار وجود آن را کشف و اعلام کردند.

دین اسلام سرآمد پاکی و طهارت جسمانی و معنوی است و متولیان حرم‌های زیارتی همواره پیشتاز حفظ قداست و طهارت فضای فیزیکی بوده اند. ان شاءالله با اطلاع رسانی صحیح و دقیق و به اندازه و بکارگیری حداکثر ظرفیت‌های جامعه، با دور شدن از خط رسانه‌ای دشمنان انقلاب، ویروس‌های منفی نگری، احتکار، یاس و نومیدی، نادیده گرفتن ارزش ها، همسویی با دشمنان و ... همراه با ویروس کرونا از این جامعه انقلابی و پویا ریشه کن شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار