بهاروند:

بسیاری از کشور‌ها دلایل اعمال محدودیت برای ایران را به سازمان جهانی بهداشت گزارش نکرده‌اند

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه با بیان اینکه کشور‌ها باید شواهد مبتنی بر اعمال محدودیت‌ها در پی شیوع کرونا در ایران را به سازمان جهانی بهداشت ارائه دهند، گفت: خیلی از کشور‌ها در این زمینه گزارشی نداده‌اند.
کد خبر: ۳۸۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸ - 05March 2020

بسیاری از کشور‌ها دلایل اعمال محدودیت برای ایران را به سازمان جهانی بهداشت گزارش نکرده‌اندبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‎پرس، «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست «شیوع بیماری کرونا و تشریح اقدامات پیشگیرانه و کنترلی دولت جمهوری اسلامی ایران» در محل وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اقدام برخی از کشور‌ها در لغو پرواز‌ها از مقصد و به مقصد ایران و محدودیت‌های اعمال شده در تجارت با ایران، عنوان کرد: ایجاد محدودیت در تجارت و رفت و آمد باید براساس شواهد علمی باشد و همچنین متناسب با وضعیت در مورد یک اپیدمی باشد. کشوری که این محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند باید به سازمان جهانی بهداشت گزارش دهد که بر اساس چه شواهدی این کار‌ها را انجام داده است.

وی افزود: متاسفانه خیلی کشور‌ها به سازمان جهانی بهداشت گزارش نداده‌اند. ما علاقه نداریم به هیچ وجه این ویروس به کشور‌های دیگر برود، چون این یک موضوع جهانی است و مربوط به همه جهان است. هیأت سازمان جهانی بهداشت، متخصصان و پزشکان عنوان می‌کنند اقداماتی که صورت گرفته ضرورتی نداشته است و آنگونه که فکر می‌کنند نیست که این ویروس در ایران پخش شده یا به کشور‌های دیگر برود.

تمام تلاشمان را به کار می‌بریم که از طریق ما ویروس در جایی پخش نشود

معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرد: سال‌هاست که قواعد بین‌المللی سلامت در دنیا وجود دارد و همه کشور‌ها به آن متعهدند و ما در داخل کشور همه تلاشمان را صورت می‌دهیم که ویروس خدای نکرده از ایران به کشور‌های دیگر نرود و از کشور‌های دیگر هم به ایران نیاید. این یک مسئله بین‌المللی است.

وی عنوان کرد: ویروس مرز نمی‌شناسد، ممکن است از مرز ایران به جایی برود و یا از جای دیگر به مرز ایران بیاید.

بهاروند خاطرنشان کرد: اقداماتی که انجام می‌شود به نظر ما متناسب نیستند و به اندازه تهدیدی که وجود دارد پاسخ بیش از حد داده شده است. این اطمینان را می‌دهیم که تمام تلاشمان را به کار می‌بریم که از طریق ما ویروس در جایی پخش نشود و لازم نیست در این خصوص ترسی باشد.

کمبود‌ها جبران شد

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه همچنین ضمن قدردانی از وزارت بهداشت، پزشکان و پرستاران و همچنین مردم، به حضور هیأتی از سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت: این هیأت چند روز پیش به ایران آمدند و برخی تجهیزات با خودشان آوردند.

وی افزود: مقداری کمبود وسایل تشخیص بیماری داشت ایجاد می‌شد که با محموله هیأت سازمان جهانی بهداشت و کمک‌های کشور‌های دوست جبران شد.

بهاروند ضمن قدردانی از این کمک‌ها، اظهار داشت: هر کاری که بتوانیم داریم انجام می‌دهیم. لازم نیست ملت نگران باشند. اولین بار نیست که بیماری‌های واگیر در جهان ایجاد می‌شود و همیشه کشور‌های جهان دست به دست هم دادند و بیماری‌های مشابه را شکست دادند و این بیماری هم شکست داده می‌شود.

معاون وزیر خارجه با اشاره به نشست امروز که در محل وزارت خارجه برگزار شد نیز گفت: نشست مشترکی با هیأت سازمان جهانی بهداشت و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران داشتیم که گزارش دهند در ایران وضعیت مقابله با ویروس چگونه است. این هیأت گزارش دادند که ایران سیستم بهداشتی خوبی دارد.

این بیماری ملی نیست و مربوط به یک ملت و مردم نیست

وی اضافه کرد: به موازاتی که بیماری گسترش می‌یابد، تجهیزاتی که ما و دیگر کشور‌ها ایجاد می‌کنند در حال افزایش است. به زودی آزمایشگاه‌های ما گسترش می‌یابد و یکی از بهترین شبکه‌های بهداشت و سلامت عمومی جهان را در اختیار داریم.

بهاروند از اقدامات صورت گرفته اخیر در داخل کشور برای ممانعت از انتشار ویروس از جمله توصیه‌های روحانیون و ... لغو برخی اجتماعات قدردانی کرد.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه نیاز نیست زیاد بترسیم، یادآور شد: این بیماری ملی نیست و مربوط به یک ملت و مردم نیست، یک مشکل جهانی است و کشور‌های جهان باید همکاری کنند و همه دست به دست هم دهیم که نگذاریم گسترش یابد. هنوز این ویروس را کاملا نشناخته‌ایم، البته پیشرفت‌هایی صورت گرفته و ان‌شاءالله در روز‌ها و هفته‌های آینده می‌توانیم ارزیابی بهتری درباره کنترل این ویروس داشته باشیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار