نقش تیپ 12 قائم آل محمد (عج) در عملیات بیت المقدس 3

تیپ 12 قائم آل محمد (عج) به عنوان محور اصلی عملیات بینت المقدس 3 برای تصرف ارتفاع گوجار از سوی قرارگاه انتخاب و عهده­ دار انجام این مأموریت سنگین شد.
کد خبر: ۳۸۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱ - 09June 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، محمد عمادالدین  نویسنده کتاب «سرمای ماندگار» (کارنامه عملیاتی تیپ ۱۲ قائم آل محمد (عج) در عملیات‌های بیت‌المقدس ۲، ۳ و ۶) که توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان منتشر شده در خصوص نقش  تیپ 12 قائم در عملیات بیت المقدس 3 این چنین نوشته است:  

تیپ 12 قائم به عنوان محور اصلی عملیات برای تصرف ارتفاع گوجار از سوی قرارگاه انتخاب و عهده­دار انجام مأموریتی سنگین شد. این تیپ مأموریت داشت شاخ گوجار را تصرف و سپس عملیات را تا انتهای یکی از یال­ های گوجار ادامه دهد. سپس منطقه تصرف شده را تأمین و حفاظت نماید.

مأموریت مذکور تقریباً بیست روز قبل از انجام به تیپ واگذار شده بود. تغییر وضعیت جوّی و بارش نزولات آسمانی اعم از برف و باران، انجام این مهم را به روزهای دیگر موکول می­ نمود و ناخواسته عملیات را به تأخیر می­انداخت. به هر ترتیب، این کار می ­بایست با همان طرح مانور قبلی، اما در وسعت و مقیاس محدوده کمتری اجرا می­شد. این آخرین مأموریت واگذار شده به تیپ 12  قائم (عج) بود.

سازمان رزم تیپ

تیپ 12 قائم (عج) برای انجام این مأموریت سه گردان، گردان قمر بنی هاشم، گردان ولیعصر(عج)، گردان علی بن ابیطالب و به  همراه دو گروهان احتیاط یک گروهان از گردان امام حسین (ع) و یک گروهان از گردان سیدالشهداء پیش ­بینی نمود.

شناسایی در عملیات بیت­ المقدس3

شناسایی دقیق معابر وصولی به دشمن و انتخاب بهترین راهکار برای رسیدن به هدف یکی از عوامل موفقیت در هر عملیات می­باشد. این وظیفه خطیر که گویا همانند بینایی چشم دارای اهمیت است و کار دشوار و طاقت­ فرسایی است توسط گروه شناسایی اطلاعات وعملیات صورت می­ گیرد. عملیات مذکور با توجه به تغییر زمان از اولین ابلاغ تا اجرا که شاید حدود یک ماه یا بیشتر طول کشید و همچنین تغییرمکان مانور یگان­ها، بر شناسایی و قفل کردن معابر نیز قطعاً تأثیرگذار بود.

نقش تیپ 12 قائم آل محمد (عج) در عملیات بیت المقدس3

آغاز شناسایی

برای اولین بار در تاریخ 6 بهمن 1366 مأموریت به تیپ ابلاغ شد و می ­بابست تیپ 12 قائم (عج) از شاخ گوجار تا پایین ­تر از قله هلیکان و صخره­ ها وارد عمل شود. زمان اجرای عملیات هم 18 بهمن ماه مشخص گردید. با توجه به وقت کم نیروها با تلاش زیاد شناسایی را شروع کردند و معابر وصولی به دشمن را مورد شناسایی قرار داده و آماده اجرای مأموریت شدند، اما به علت نامساعد بودن هوا عملیات به تأخیر افتاد.

برای اجرای عملیات با طرح پیشنهادی چهار راهکار شناسایی و قفل شد، اما با توجه به تغییر مانور یگان، دو راهکار تحویل تیپ امام حسن علیه السلام و لشکر 5 نصر شد. راهکار هلیکان تحویل تیپ امام حسن و راهکار پایین­تر از هلیکان تحویل لشکر 5 نصر شد و دو راهکار برای تیپ 12  قائم (عج) درنظر گرفته شد. راهکار گردان ولیعصر از شیار بین گوجار و شیلانه آغاز می­ شد و بعد از عبور از شیار کلیجان به طرف ارتفاع 2152 و شاخ گوجار ختم می ­شد. راهکار دوم که مربوط به گردان قمر بنی هاشم بود، از ارتفاع 1368 روی گوجار شروع و با عبور از ارتفاع 1956 به تقاطع دو یال بالای گوجار ختم می­ شد.

با توجه به زیاد بودن برف در منطقه و باقی ماندن ردپای نیروهای شناسایی سعی شد تا با یک مرحله،  شناسایی به صورت کامل انجام شود تا رفت و آمد زیاد باعث حساسیت دشمن نگردد، اما با توجه به تأخیر افتادن عملیات ناچار می­ بایست مسیر شناسایی کنترل و چک می ­شد. به همین دلیل، چند مرتبه در این دو مسیر رفت و آمد صورت گرفت.

وجود برف زیاد در اکثر مسیرهای تردد، وقت کم برای شناسایی، سنگینی مه و آسیب دیدن نیروها از بوران زیاد در منطقه، از مشکلات موجود برای شناسایی راهکارها بود. به همین دلایل نیروهایی که می­ بایست از شیار کلیجان عبور کنند، با تأخیر وارد منطقه شده و اندکی دیرتر از موعد مقرر و در حوالی صبح با دشمن درگیر شدند. تعداد نیروهایی که برای شناسایی هر راهکار پیش بینی و سازماندهی شده بودند 9 نفر بودند که توانستند با موفقیت کار خود را به پایان برسانند.

بعد از انجام شناسایی برای کنترل راهکار شیار تنگه گوجار – شیلانه، و جلوگیری از نفوذ دشمن به راهکار، یک گروهان از نیروهای گردان سیدالشهدا بر روی ارتفاع 1925 مستقر و با دقت دشمن را تحت نظر داشتند، البته هرچند که این استقرار دو کار را انجام می­ داد: یکی کار کنترل منطقه شناسایی شده و دیگری حالت پدافندی در برابر دشمن را داشت.

نقش تیپ 12 قائم آل محمد (عج) در عملیات بیت المقدس3

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار