حجت‌الاسلام رئیسی:

رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده محتکران کالا‌های پزشکی/ کادر درمانی و بهداشتی نیازمند حمایت هستند

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده محتکران کالا‌های پزشکی گفت: کادر درمانی و بهداشتی ما به عنوان افسران و سربازان میدان جنگ با ویروس کرونا نیازمند حمایت هستند.
کد خبر: ۳۸۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ - 09March 2020

حفظ سلامت کادر پزشکی ضروری است/مسئولان کاستی‌ها را جبران کنندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تبریک میلاد با سعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و اعیاد رجبیه، ایام البیض را بهترین فرصت برای دعا و تضرع به درگاه خدا و طلب خیر برای امت اسلام و رفع بلایا از بلاد اسلامی دانست.

رئیس قوه قضاییه در ادامه، شیوع ویروس کرونا را از بلایا و مصائب امروز جهان دانست و از مجاهدت‌های خادمان عرصه بهداشت و درمان کشور که با ایثار و ازخودگذشتگی وارد میدان مبارزه با این ویروس منحوس شده‎اند و همچنین نیرو‌های مردمی پشتیبان آن‌ها در بخش‌های مختلف کشوری و لشکری قدرانی کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: در میدان جنگ، نیرو‌های رزمنده در خط مقدم مقابله با دشمن قرار دارند و نیرو‌های بسیاری نیز در پشت جبهه آن‌ها را یاری می‎دهند و الان هم کادر درمانی و بهداشتی ما به عنوان افسران و سربازان میدان جنگ با ویروس کرونا نیازمند حمایت هستند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به حضور وزارت بهداشت در خط مقدم مقابله با کرونا و تأکید بر لزوم کمک همه جانبه به این وزارتخانه، تأکید کرد: در جبهه جنگ هم کار کسی که در خط مقدم مشغول رزم است، تأمین ادوات و پشتیبانی نبوده و این امر بر عهده مجموعه‎ای به نام پشتیبانی است. امروز هم لازم است مسئولیت تأمین نیاز‌های لجستیکی و بهداشتی مراکز درمانی توسط مراکزی غیر از وزارت بهداشت صورت گیرد تا این وزارتخانه بر مأموریت‎هایش در عرصه بهداشت و درمان متمرکز شود.

در این جلسه، دکتر «مسجدی» رئیس سازمان پزشکی قانونی به ارائه گزارشی پیرامون روند مقابله با ویروس کرونا در کشور پرداخت و از پیشنهاد شعار همگانی «در خانه می‎مانیم تا کرونا را شکست دهیم» به‌عنوان شعار اصلی پویش مقابله با کرونا خبر داد و بر لزوم تشکیل یک ستاد مشترک در سطح عالی اجرایی برای مقابله متمرکز، موثر و موفق برای ریشه‎کنی ویروس کرونا تأکید کرد.

رئیس دستگاه قضا در واکنش به اظهارات رئیس سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر لزوم ایجاد یک قرارگاه مرکزی منسجم برای برنامه‎ریزی و تصمیم‎گیری برای مقابله با کرونا، اظهار داشت: امروز لازم است برای تعطیل کردن یا تعطیل نکردن برخی بخش‎ها و تهیه پروتکل‌های لازم برای اجتماعات به ویژه در شهر‌هایی که وضعیت‎شان خاص است، در یک قرارگاه مرکزی به‎صوت کاملاً حساب‎شده و با استفاده از نظرات کادر درمانی و پزشکی و وزارت بهداشت تصمیم‎گیری شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی برای همکاری و پشتیبانی از نیرو‌های درگیر در مساله کرونا، یکی از جلوه‌های این همکاری و همیاری را رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده محتکران کالا‌های پزشکی دانست و افزود: هنگامی که محرز شد کالای احتکار شده از اقلام بهداشتی و درمانی موردنیاز مردم بوده است، بلافاصله باید در شبکه توزیع قرار گیرد و از طریق مراجع بهداشتی و درمانی به دست مردم برسد.

رئیس قوه قضاییه متذکر شد: همکاران قضایی باید با افراد محتکر، مستند به قانون به عنوان اخلالگران در نظام اقتصادی برخورد کنند و خوشبختانه دوستان و همکاران ما در سراسر کشور نیز به این موضوع توجه دارند و اولین جلسه دادگاه این افراد هم برگزار شده و ان‌شاءالله با قاطعیت ادامه می‎یابد و مردم عزیز ما در جریان کیفر آن‌ها قرار می‎گیرند.

وی همچنین خواستار برخورد با عناصر شایعه‎پراکن در جامعه شد و گفت: برخی افراد از روی غفلت یا مغرضانه نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‎کنند و در این شرایط خاص با تکرار حرف‌های سعودی‎ها و لندن‎نشینان در جامعه، التهاب و اضطراب به وجود می‎آورند که باید با آن برخورد شود.

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حرکت خودجوش جوانان در برخی شهر‌ها برای کمک به شبکه بهداشت و درمان و تقدیر از این اقدام ارزشمند آن‌ها، اظهار داشت: امروز ما نیاز به یک عزم همگانی و اتحاد ملی برای برخورد با پدیده منحوس کرونا داریم و انسجام همه بخش‎ها در این موقعیت، یک ضرورت اجتناب‎ناپذیر است.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از مراجع، علما و حوزه‌های علمیه برای همکاری و همیاری در مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهاد‌های مرتبط با روحانیت، مساجد، نماز‌های جمعه و مراکز مذهبی بود. البته تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‎گیری به‎صورت کامل و بدون هیچ‎گونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود.

وی در ادامه در واکنش به پیشنهادی در خصوص ضرورت تنظیم و ابلاغ نظام جبران خسارت برای مدیریت تبعات اقتصادی شیوع کرونا در اقشار مختلف مردم اعم از کارگر روزمُزد و فعالان خُرد و کلان اقتصادی، از لزوم حمایت از کسب‌وکار‌های خُرد در شرایط موجود سخن گفت و اقدام برخی بخش‌های دولتی در استمهال به بدهکاران و حمایت از کاسبان خُرد و رفتار برخی افراد جامعه در فرصت‎دادن برای پرداخت بدهی‎شان را اقدامی انسانی و اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام رئیسی  گفت: نظام بانکی و مالیاتی اعلام کرده‎اند این چند ماه که وضعیت کسب‎وکار به ویژه کسب‌وکار‌های خُرد دچار آسیب‎شده، حتماً رعایت حال مردم را می‎کند که این کار خوبی است و به‎نظرم برای آن‎که در این وضعیت شاهد چک‌های برگشتی و مراجعات به دادگستری‎ها و بروز مشکل برای چنین کسب‎وکار‌هایی نباشیم باید حال دیگران را رعایت کنیم تا نگرانی مضاعفی در جامعه به وجود نیاید.

در ادامه جلسه، دکتر فروزانمهر معاون پشتیبانی قوه قضاییه و رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این قوه، گزارشی از اقدامات بهداشتی پیشگیرانه در اماکن و مراکز عمومی تحت اداره قوه قضاییه از جمله ضدعفونی روزانه و سنجش علائم بیماری کرونا در مبادی ورودی این اماکن ارائه کرد.

همچنین «جهانگیر» رئیس سازمان زندان‌های کشور از اعطای مرخصی به حدود ۷۰ هزار نفر از زندانیان سراسر کشور در اجرای بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا و تأمین سلامت زندانیان خبر داد و تأکید کرد که فرایند اعطای مرخصی به زندانیان با لحاظ شرایط قانونی مندرج در بخشنامه ریاست قوه قضاییه ادامه دارد.

رئیس سازمان زندان‎ها همچنین از جداسازی زندانیان باسابقه بیماری‌های زمینه‎ای همچون دیابت و آسم برای مراقبت بیشتر و جلوگیری از ابتلای آن‌ها به کرونا خبر داد و اعلام کرد با توجه به تمهیدات صورت‎گرفته در ماه گذشته در سطح زندان‎ها، شرایط بهداشتی زندانیان تحت کنترل کامل قرار گرفته است.

رئیس قوه قضاییه پیرو گزارش رئیس سازمان زندان‎ها متذکر شد: لازم است ترخیص زندانیان تا جایی که موجب ناامنی در جامعه نشود و با اولویت‎دادن به کسانی که بیماری زمینه‎ای دارند، تداوم یابد.

در این جلسه حجت‎الاسلام «منتظری» دادستان کل کشور و نماینده دستگاه قضایی در ستاد مرکزی مقابله با کرونا، به ارائه گزارشی از آخرین جلسه این ستاد پرداخت و بر لزوم هماهنگی سازمان تعزیرات و قوه قضاییه برای عرضه سریع و عادلانه تجهیزات بهداشتی مورد نیاز مردم که از انبار‌های محتکران به دست آمده و یا از مسیر تولید و واردات تأمین شده، تأکید کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی بار دیگر به لزوم رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های مربوط به احتکار تأکید کرده و گفت: اگر محرز شد کالایی احتکاری است، لزومی به پلمپ انبار‌ها وجود ندارد و آن کالا باید سریعاً تحویل مراجع ذی ربط شود تا سریع و عادلانه بین مردم توزیع شود.

رئیس دادگستری استان تهران نیز در ادامه جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به روند رسیدگی به پرونده‎ها در شرایط خاص شیوع بیماری کرونا از کاهش میزان پرونده‌های معوقه از ۹ هزار و ۷۰۰ مورد به کمتر از ۲ هزار پرونده اشاره کرده و اعلام کرد: پرونده تعاونی برق استان تهران با نزدیک به ۱۲ هزار شاکی که از ۱۱ سال پیش در جریان بوده، با صدور رأی قطعی در روز‌های اخیر به نتیجه رسیده است.

حشمتی همچنین از تعیین وقت برای برگزاری دادگاه پرونده عظیم خودرو به عنوان یکی از پرونده‌های پر شاکی در روز ۲۰ اسفند خبر داد که رئیس دستگاه قضا با تقدیر از تلاش‌های دادگستری استان تهران برای رسیدگی فوری و به نتیجه رساندن پرونده‌های پر شاکی با وجود شرایط خاص کشور، گفت: یکی از علل مراجعات مکرّر به دستگاه قضا و مسئولان قوه قضاییه، درخواست برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه و پر شاکی است که اهتمام همکاران ما به این پرونده‎ها گره از کار بسیاری از مردم می‌گشاید.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در این جلسه، به مرکز فناوری و آمار قوه قضاییه دستور داد با استفاده حداکثری از فناوری و سامانه‌های برخط، حضور مراجعین به دستگاه قضایی را به حداقل برساند و در ادامه متذکر شد: به‎کارگیری برخی ابتکار عمل‎ها در شرایط خاص است که می‎تواند کشور و دستگاه قضایی را از تنگنا‌ها عبور دهد.

همچنین مقرر شد در جلسات آتی، زارع‌پور رئیس مرکز فناوری و آمار قوه قضاییه گزارشی از تمهیدات ویژه قوه قضاییه برای کاهش مراجعه حضوری مردم به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و محاکم با تکمیل «طرح خودکاربری» ارائه کند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادث و درگیری‌های تلخ و خونبار هند، از دولت هند خواست به افراط‎‎‎گرا‌ها مجال ندهند دست به کشتار و جنایت بزنند چرا که نتیجه آن بحرانی‎تر شدن وضعیت منطقه خواهد بود.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: امروز شاهد جنایات هولناکی علیه امت اسلام هستیم که عوامل افراطی، چون داعش و گروه‌های مورد حمایت آمریکا و صهیونیست‎ها انجام می‎دهند و زخمی بر پیکر مردم منطقه وارد شده که در سایه افراط‎گرایی و قتل و غارت و ویران کردن خانه‌های مردم به وجود آمده است.

وی با اشاره به رد پای انگلیس در حوادث خونبار تاریخی در هند اظهار داشت: اگر حوادث تاریخی را به دقت ریشه‎یابی کنیم دست پلید انگلیس در آن‌ها مشاهده می‎شود که همواره دنبال اختلاف‎افکنی بوده‎اند. الآن هم بلافاصله بعد از سفر ترامپ به این کشور می‎بینیم که این درگیری‎ها شکل گرفته است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: دولت‎مردان هند باید به تحلیل‌های امروز آمریکایی‎ها برای ایجاد اختلاف و درگیری بین مردم این کشور دقت کنند و مراقب باشند جریانات افراطی در هند میدان پیدا نکنند و از دستگاه قضایی هند هم می‎خواهیم که مسبّبان و عاملان این جنایات‎ را مجازات کنند و اجازه ندهند نسبت به جان و مال مظلومان تعرض شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با انتقاد از سکوت مجامع مدعی حقوق بشر در برابر جنایاتی که در هند در جریان است، تصریح کرد: سکوت مدعیان حقوق انسان در برابر حوادث تلخ هند، اثبات می‎کند آن‌ها بیش از آن‎که دنبال احقاق حقوق انسان‎ها باشند، دنبال فضای سیاسی و عامل دست مستکبرین هستند.

رئیس قوه قضاییه در پایان سخنانش با تسلیت درگذشت دو تن از همکاران دستگاه قضایی و تقدیر از خدمات آن‌ها تأکید کرد: در شرایط مناسب از تلاش‌های صادقانه حجت‎الاسلام خلفی و دکتر تویسرکانی در دوران همکاری‎شان با دستگاه قضایی قدردانی خواهد شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار