بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص) چگونه کانون ایثارگری کادر پزشکی در دفاع مقدس شد؟

دوران دفاع مقدس، نقطه عطف ایثارگری و حماسه‌گری جامعه پزشکی کشور است که در این راستا نیز امدادگران، پزشکان و پرستاران با حضور در خطوط مقدم جبهه‌های نبرد، برای نجات جان رزمندگان مدافع ناموس، اعتقادات و خاک این سرزمین، از جان خود مایه گذاشتند.
کد خبر: ۳۸۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶ - 18March 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: جامعه پزشکی یکی از جوامع ایثارگر کشور است که اعضای آن اعم از امدادگران، پزشکان و پرستاران، همواره در مواقع بحران‌، از سیل و زلزله گرفته تا بحران ویروس «کرونا» که این روز‌ها کشور را درگیر خود کرده است، حضور داشته و در راه نجات جان هموطنان خود، ایثارگری می‌کنند؛ ایثارگری که ممکن است حتی به قیمت جان‌شان نیز تمام شود.

دوران دفاع مقدس، نقطه عطف ایثارگری و حماسه‌گری جامعه پزشکی کشور است که در این راستا نیز امدادگران، پزشکان و پرستاران با حضور در خطوط مقدم جبهه‌های نبرد، برای نجات جان رزمندگان مدافع ناموس، اعتقادات و خاک این سرزمین، از جان خود مایه گذاشتند.

ببمارستان‌های صحرایی مستقر در جبهه‌ها، یکی از محل‌هایی است که ایثارگری‌های جامعه پزشکی کشور در هشت سال دفاع مقدس را روایت‌گری می‌کند و از طرفی دیگر، توان بالای رزمندگان «مهندسی رزمی» را به‌نمایش می‌گذارند که چگونه در دل جبهه‌های نبرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در دل تاریکی شب، زیر گلوله‌های دشمن، این بیمارستان‌ها را ایجاد کردند؛ درحالی که رژیم جنایت‌کار بعثی در اعمالی به‌دور از انسانیت، بیمارستان‌های صحرایی ما را نیز بمباران می‌کرد.

بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص)

جامعه پزشکی کشور در دوران دفاع مقدس شهدای زیادی را تقدیم کرده است؛ که شهید دکتر «محمدعلی رهنمون»، از شهدای شاخص این جامعه است. وی در دوران دفاع مقدس همواره با قبول مسئولیت در بیمارستان‌های صحرایی، با جمع کردن پزشکان متخصص به ساماندهی اوضاع و امکانات بیمارستان‌های صحرایی، در راه کمک‌رسانی هرچه بهتر به مجروحین می‌پرداخت و همیشه رهرو خط امام و انقلاب بود تا اینکه در ششم اسفند سال ۱۳۶۲ در عملیات «خیبر» در بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص)، در حالی که نماز صبح را اقامه می‌کرد، بر اثر حملات توپخانه‌ای ارتش بعث عراق و اصابت گلوله توپ به سنگر مدیریت بیمارستان، شربت شهادت را نوشید.

اهم اقدامات بهداری رزمی در دوران دفاع مقدس

١- احداث بیش از ۵٣ بیمارستان صحرایی در نزدیک‌ترین مکان به خط مقدم جنگ

٢- داشتن ٧٠٠ تخت در این بیمارستان‌ها و ٢۴٠ اتاق عمل و ٣٢٠ تخت مراقبت ویژه و ICU

٣- انجام بیش از ١٠٠ هزار عمل جراحی حیات‌بخش

۴- تجهیز و راه‌اندازی ١۶ هزار و ۶۵٠ تخت نقاهت‌گاه به‌علاوه آماده‌سازی و به‌کارگیری ۶ هزار تخت بیمارستانی در شهر‌های مرزی

۵- حضور بیش از ١٠٠ هزار پزشک، پزشک‌یار، امدادگر و پیراپزشک در جبهه

۶- مداوای بیش از ١٠٠ هزار مجروح شیمیایی

٧- به‌کارگیری بیش از ٣ هزار آمبولانس در دوران دفاع مقدس

٨- واکسیناسیون حدود ٢ میلیون نفر در برابر مننژیت و کزاز

٩- ایجاد بزرگ‌ترین سامانه خونرسانی

١٠- ایجاد بزرگ‌ترین سامانه امداد و انتقال مجروحین با به‌کارگیری ناوگان‌های هوایی، ریلی و زمینی و تشکیل تیپ امداد و انتقال

بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص)

بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص) با وسعت ۹۳۶ مترمربع در ‌منطقه‌ عمومی «طلاییه» در راستای بزگرازی عملیات «خیبر» ساخته شد که به هشت اتاق عمل، حدود ۴۰ تخت اورژانس و همه‌ امکانات جنبی یعنی رادیولوژی، آزمایشگاه، بانک خون، داروخانه، اتاق عمل، سی.اس.آر، اورژانش ش.م.ه، دندانپزشکی و همه ملحقات یک بیمارستان جنرال، بیمارستانی که باید پاسخگوی ترومای جنگی باشد، مجهز بود. این بیمارستان فقط در عملیات «خیبر»، پذیرای ۱۵ هزار و  ۶۰۶ مجروح بوده و در کل قریب به دو هزار عمل جراحی در آن صورت گرفته که ۲۱۷ مورد آن مربوط به عملیات «خیبر» بوده است.

بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص)

سردار «نصرالله فتحیان» مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، در این خصوص گفته است: برای احداث بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص) در عملیات «خیبر»، باید از منطقه کاملا حفاظت‌شده «هورالعظیم» عبور می‌کردیم. از طرفی به‌دلیل رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی، باید بیشتر احداث‌ها را در شب انجام می‌دادیم و ظرف مدت سه‌ماه یک بیمارستان صحرایی با هشت اتاق عمل و همه امکانات جانبی برپا می‌کردیم. این درحالی است که در یک شرایط آرام و بدون هیچ محدودیت امنیتی و حفاظتی ندارید، اگر بخواهیم یک بیمارستان مثل بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص) را در شرایط کاملاً امن و آرامش مطلق بسازیم، قطعاً بیش از دو سال طول خواهد کشید.

وی همچنین با در رابطه با نحوه شهادت دکتر «محمدعلی رهنمون» نیز گفته است: «متأسفانه در ششم اسفند سال ۱۳۶۲ که مرحله اول عملیات خیبر تمام شده بود، بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص) مورد حملات آتشباری دشمن قرار گرفت و سوله مدیریت بیمارستان در اثر اصابت گلوله توپ دشمن منهدم شد که در اثر این حادثه ناگوار، دکتر «محمدعلی رهنمون»، «مهدی خداپرست» مدیر بیمارستان و تعدادی از اعضای گروه پزشکی و کادر بیمارستان، در حین اقامه نماز صبح به شهادت رسیده یا مجروح شدند.

بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء (ص)

برای مجموعه بهداری رزمی، آن روز، روز بسیار سختی بود؛ اما با این حال، این بخش از تاریخچه حوزه بهداری رزمی حماسی، عبرت‌آموز و افتخارآفرین است؛ چراکه به‌دلیل شهادت رئیس و مدیر بیمارستان و تعدادی از پزشکان، فضای پر استرس و نگران‌کننده‌ای برای کادر پزشکی بیمارستان ایجاد شده بود؛ اما پس از مدت کوتاهی خدمات اورژانس با تمام توان ادامه ادامه پیدا کرد؛ بنابراین اول به مجروحین همان حادثه رسیدگی شد و ظرف کمتر از هفت یا هشت ساعت، همه افرادی که شهید یا مجروح شده بودند، با نیروهای جدید و تازه‌نفس جایگزین‌ شده و نیروهای بیمارستان، براساس روال جاری، خدمات‌شان را به مجروحین ارائه دادند؛ چون عملیات خیبر ادامه و انتقال مجروحین استمرار داشت».

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار