فلاحت‌پیشه:

امنیت و تمامیت ارضی سوریه به موضوع فرعی تبدیل شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران به دنبال گردش تحولات سوریه به سمت تامین منافع مردم و تمامیت ارضی سوری‌ها است، گفت: توافق ترکیه و روسیه بیشتر از آنکه مشکلات سوریه را حل کند، حریم امنی برای نیروهای روسی و ترک ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۳۸۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ - 11March 2020

امنیت و تمامیت ارضی سوریه به موضوع فرعی تبدیل شده استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به توافق روسیه و ترکیه درباره آتش بس در ادلب، اظهار داشت: زمانی که شاخص‌های مرتبط با موضوع سوریه در مسائل سیاسی افزایش پیدا می‌کند، پیچیدگی‌ها و دخالت دیگران نیز بیشتر می‌شود. موضوع سوریه یک شاخص اصلی مبنی بر «حق حاکمیت ملی کشور سوریه و نقش تعیین کننده مردم» دارد که در اولویت کشورها و توافق آنها نیست.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهایی چون ترکیه به دنبال حریم امن برای خود هستند از این رو می‌خواهند تا 40 کیلومتر داخل سوریه را سامان دهند تا در آینده دور تحلیل‌های امنیتی خود را در سوریه قرنطینه و حل کنند. این مسائل، مشکلات را بیشتر کرده است.

فلاحت‌پیشه با اشاره به حضور سه میلیون مهاجر در خاک ترکیه که اکثر آنها سوری هستند، ادامه داد: ترکیه در حال ارایه آموزش زبان و فرهنگ ترکی به عنوان یکی شرایط حضور مهاجران است زیرا در بلندمدت به دنبال ثبات برای خودش است.

وی افزود: توافق ترکیه و روسیه برای رفع جلوگیری از تنش در ادلب بود اما این توافق بیشتر از آنکه مشکلات سوریه را حل کند، حریم امنی برای نیروهای روسی و ترک ایجاد می‌کند بنابراین نمی‌توان آن را راهکار بلند مدتی قلمداد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری سیاست جمهوری اسلامی ایران در طول مدتی که حضور مستشاری در سوریه داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا موضوعات مورد نظر مردم و دولت سوری در اولویت قرار گیرد اما هم‌اکنون در ادلب «تمامیت ارضی سوریه» به موضوع فرعی تبدیل شده است. از این رو اگر توافقی صورت بگیرد، خط امنیتی برای سوری‌ها ایجاد نمی‌کند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به مخالفت آمریکا با بیانیه روسیه درباره ادلب در شورای امنیت، تصریح کرد: آمریکا در گذشته تلاش فراوانی کرد که در نشست‌های آستانه حضور داشته باشد اما با مخالفت جمهوری اسلامی ایران، خواسته آمریکا تحقق پیدا نکرد. ایران آمریکا را عامل بی ثبات ساز می‌داند. مقاومت آمریکا در شورای امنیت نیز نشأت گرفته از عدم تحقق خواسته گذشته آنها است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشست آینده آستانه در تهران با هدف حفظ تمامیت ارضی سوریه است، گفت: خلاء حضور شهید سردار سلیمانی در تحولات سوریه مشخص است. وی دیپلمات مقاومت در مناطق جنگی بود اما از آنجایی که تاکید ایران بر تمامیت ارضی و امنیت سوریه است، به نظر نشست آستانه در تهران کمک می‌کند که شرایط به سمت تامین منافع سوری ها حرکت کند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار