امیر شاهرخ شهرام در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سامانه‌های موشکی "مرصاد" و "اسکای‌گارد" موشک‌های دشمن را در هوا منحرف و منهدم می‌کنند

معاون قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: سامانه‌های پدافندی این قرارگاه قابلیت ایجاد انحراف و انهدام موشک‌های دشمن را در دو لایه هوا و زمین دارند.
کد خبر: ۳۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 20January 2015

سامانه‌های موشکی

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، دفاع از حریم هوایی، رصد آسمان، مراقبت از نقاط استراتژیک، پشتیبانی از نیروهای رزمی، شناسایی و تفکیک پرندههای خودی از دشمن و مقابله با تهدیدات در شرایط صلح و جنگ برعهده یگان پدافندی هر کشور است.

بر همین اساس کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام از مؤلفههای اصلی پدافند هوایی است که هرکدام از این مراحل عملیاتی مختصات ویژه خود را دارند و عملکرد صحیح سامانههای پدافندی در هر یک نتیجه مطلوبی را برای کل مجموعه در طول اجرای این فرآیند رقم خواهد زد.

یکی از مسائلی که در "پدافند عامل" همواره مورد اهمیت بوده، نحوه استقرار سامانههای پدافندی در نقاط استراتژیک و توانمندی دفاعی این سامانهها در برابر حملات هوایی و موشکها است؛ زیرا سامانههای پدافندی در ابتدا باید توانایی حراست از محیط پیرامونی خود را داشته باشند تا بتوانند با ایجاد فضایی امن، از مراکز حساس و حیاتی کشور دفاع کنند.

یگان پدافندی کشور در دوران دفاع مقدس به دلیل وجود برخی نقایص در دفاع از حریم پیرامونی خود با مشکلاتی مواجه بود، اما بهحمدالله امروز این مشکلات با بهینهسازی و بومی شدن سامانههای پدافندی بهطور کامل برطرف شده است.

در همین رابطه امیر سرتیپ دوم «شاهرخ شهرام» معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) در گفتوگو با دفاع پرس اظهار داشت: سامانههای راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی قابلیت دفاع از خود را در دو لایه هوا و زمین دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سیستمهای پدافندی ما توانایی ایجاد انحراف در موشکهای شلیک شده از سوی دشمن را دارند، گفت: با توجه به اینکه بخشی از تاکتیکهای پدافندی به وسیله سیستمهای الکترومغناطیسی کار میکند، لذا ما به وسیله این سامانهها میتوانیم با ایجاد انحراف در مسیر موشکهای متخاصم آنها را تا شعاع دلخواه، از مسیر اصلی منحرف کرده و به محلی دیگر غیر از نقطهای که توسط دشمن هدفگیری شده، هدایت کنیم.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) در این رابطه افزود: سامانه مرصاد به یک لایه "الکترو اپتیکی" و نوعی سامانه ضد "جمینگ" مجهز است، که به وسیله این دو سامانه به راحتی میتواند استراتژی دفاع را در دو لایه زمینی و هوایی علیه تهاجمات دشمن انجام دهد.

وی ادامه داد: موشکهای شلمچه که ساخت متخصصان داخلی است و با سامانه مرصاد پرتاب میشوند، در واقع نوع ارتقاء یافته موشکهای سابق سامانه ارتفاع متوسط هستند، و در حال حاضر با تلاش متخصصان داخلی به این سطح از توانمندی رسیدهاند که بتواند اگر هدفی به سمتشان بیاید را به اندازه مورد نظر منحرف کند.

سرتیپ شهرام با اشاره به اینکه ما در دوران دفاع مقدس در این حوزه آسیبپذیر بودیم و برخی سیستمهای پدافندیمان توسط هواپیماهای ضد رادار بعثی مورد تهدید قرار میگرفتند، افزود: بهحمدالله این نقیصه را در سامانه مرصاد و سایر سامانههای پدافندی بهطور کامل برطرف کردیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سیستمهای پدافندی ما قابلیت انهدام موشکهای متخاصم را در آسمان دارند، افزود: از آنجایی که هر پدافند عاملی باید اول خودش را در برابر تهدیدات حفظ کند تا بتواند از نقطه سرزمینیاش دفاع کند، لذا امروز این قابلیت در تمامی سامانههای پدافندی ما وجود دارد.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) با اشاره به اینکه این قابلیتها در تمامی سامانههای پدافندی ما بهویژه سامانه ارتفاع پست اسکایگارد و ارتفاع متوسط مرصاد وجود دارد، افزود: این سامانهها ضمن دارا بودن توانایی ایجاد انحراف در اهداف دشمن، از قابلیت انهدام موشکهای متخاصم در فضای آسمان تا شعاع مناسب نیز برخوردار هستند.

امیر شهرام با بیان اینکه تاکتیک ایجاد انحراف در اهداف متخاصم در رزمایش اخیر ارتش با موفقیت به مرحله اجرا درآمد، افزود: در رزمایش اخیر ارتش این تاکتیک بر روی آب و خشکی با موفقیت انجام شد و موشکهایی که برای این کار استفاده شده بودند با اندازه و درجهای که مدنظر بود منحرف شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار