دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خشم عراقی‌ها از تروریست‌های آمریکایی/ نقش منفی آمریکایی‌ها در امنیت عراق

اقدامات اخیر تروریست‌های آمریکایی در عراق به منزله کوبیدن آخرین میخ‌ بر تابوت حضور نظامی آن‌ها در عراق می‌باشد که این اقدام جنایت‌کارانه خشم ملت عراق را به نقطه اوج رسانده است.
کد خبر: ۳۸۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ - 14March 2020

خشم عراقی‌ها از تروریست‌های آمریکایی/ نقش منفی آمریکایی‌ها در امنیت عراقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: حملات جنگنده‌های آمریکایی به مراکز نظامی و غیرنظامی در عراق بار دیگر خشم دولت و ملت عراقی را از تکرار نقض حاکمیت ملی این کشور توسط آمریکا را در پی داشته است. واکنش‌هایی که بار دیگر موضوع ضرورت پایان دادن به حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و نقش منفی آمریکا در تامین امنیت عراق را به موضوع اصلی محافل سیاسی و رسانه‌ای بدل کرده است.

پس از کشته شدن سه نظامی عضو ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش در حملات راکتی به پایگاه «التاجی» جنگنده‌های آمریکایی شروع به بمباران گسترده مراکز نیروهای حشدالشعبی در استان‌های بابل، صلاح‌الدین و بصره کردند. هواپیماهای آمریکایی همچنین فرودگاه در حال ساخت کربلا را بمباران کردند. این حملات علاوه بر به شهادت رساندن تعدادی از نیروهای بسیج مردمی عراق، نیروهای ارتش و پلیس و حتی غیرنظامیان را نیز هدف قرار داد. در این رابطه ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد پنج نفر از نیروهای امنیتی عراق و یک نفر غیرنظامی کشته شده‌اند.

اما همزمان با تشدید موج محکومیت حملات آمریکا از سوی دولت و ملت عراق و مطرح شدن مجدد ضرورت اخراج نیروهای آمریکایی از عراق؛ مقامات واشنگتن سعی کردند تا در یک سلسله موضعگیری‌ها انتقادات از تجاوزات صورت گرفته و نقض حاکمیت ملی عراق را توجیه کنند و با دراز کردن انگشت اتهام به سوی ایران این حملات را «تلافی‌جویانه و اقدامی دفاعی» جلوه دهند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که پس از حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشدالشعبی عراق منتشر کرده، با ادعای این که حملات انجام شده به کمپ تاجی در عراق توسط «نیروهای شیعه تحت حمایت ایران» انجام شده است، به اظهارات مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در این باره پرداخته و نوشت: ایالات متحده حملات علیه مردم، منافع و یا متحدین آمریکا را تحمل نخواهد کرد. همان‌طور که در ماه‌ها اخیر نشان داده‌ایم، هرگونه اقدام لازم را برای محافظت از نیروهای خود در عراق انجام خواهیم داد.

در واکنشی دیگر، «آلیسا فرح» سخنگوی پنتاگون با دفاع از حمله به مواضع کتائب حزب‌الله در عراق طی رشته توئیتی مدعی شد که این حملات دفاعی و متناسب بوده و در واکنش مستقیم به تهدید ناشی از گروه‌های نیابتی ایران که به حملات به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف بین‌المللی ادامه می‌دهند، انجام شده است.

وی ادامه داد: «حمله به مردم، منافع یا متحدانمان را تحمل نخواهیم کرد. ما هر اقدامی را که برای حفاظت از نیروهایمان در عراق و در منطقه لازم باشد، انجام خواهیم داد.»

اما علیرغم تلاش این روزهای دولتمردان آمریکایی برای فرار از تبعات نقض حاکمیت عراق و کشتن شهروندان این کشور، آنچه مسلم به نظر می‌رسد آن است که اقدامات ترامپ بویژه با توجه به تجربه تاریخی ناخوشایند ملت عراق از دو دهه اشغال نظامی کشورشان به دست آمریکایی‌ها همانند آخرین میخ‌ها بر تابوت حضور نظامی آمریکا در عراق عمل می‌کند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار