فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست

«حسینعلی عظیمی» پیشکسوت جهادگر و از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد کشاورزی، پس از یک دوره تحمل درد و رنج بیماری، به دیدار معبود شتافت و در کنار یاران شهیدش ماوا گزید.
کد خبر: ۳۸۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ - 16March 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «حسینعلی عظیمی» از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس، در سال ۱۳۲۶ در اصفهان دیده به جهان گشود و فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران - آب از دانشگاه شیراز بود.

او پس از فارغ التحصیلی، در بخش خصوصی فعال بود، اما با صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی، شرکت مهندسی خود را رها کرد و همراه با سایر جهادگران راهی روستا‌ها شد تا تخصص خود را برای رفع ویرانی‌های بوجود آمده در کشور بکار گیرد. قابلیت‌های وی در همان بدو امر سبب شد که به فرمانداری شهر بابک و سپس استانداری هرمزگان برسد. وی از اولین کسانی بود که در سال ۵۹ برای رسیدگی به وضعیت محرومیت‌ها با دو روز پیاده‌روی وارد منطقه بشاگرد شد.

شهید عظیمی استانداری هرمزگان را پس از مدتی رها کرد و خدمات خود را در قالب جهاد سازندگی ادامه داد. وی در سال‌های اوج فعالیت جهادسازندگی در روستاها، به عنوان نماینده استان‌ها عضو شورای مرکزی این نهاد بود. با اوج گرفتن عملیات‌های سنگین در دوران جنگ تحمیلی، عظیمی به همراه بسیاری دیگر از جهادگران، پا به عرصه دفاع گذاشت و «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» موسوم به «پ. م. ج. ج» را پایه‌ریزی کرد.

مهندس عظیمی به عنوان فرمانده طراحی و عملیات آبی و خاکی در پ.م.ج.ج عمل می‌کرد و تا فرماندهی قرارگاه مهندسی کربلا پیش رفت. او از جمله جهادگرانی بود که طراحی و ساخت دستاورد‌های چشمگیر مهندسی جنگ از جمله پل بعثت را در کارنامه خود ثبت دارد.

حاج «حسینعلی عظیمی از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد به یاران شهیدش پیوست

عظیمی بعد از جنگ، در قالب سازمان پ.م.ج.ج. برای بازسازی منطقه زلزله‌زده منجیل و رودبار، عازم این منطقه شد تا الگوی مدیریت جهادی را بعد از جنگ، در خدمت سازندگی بکار گیرد.

وی همچنین دوره‌ای را به عنوان مشاور توسعه منطقه‌ای جهادسازندگی لبنان، در جمع حزب‌الله لبنان به تدریس آموزه‌های عینی و علمی خود پرداخت.

حاج حسینعلی عظیمی برای تبیین و تدوین الگوی مدیریت جهادی، ثبت تجربیات فرماندهان و مدیران و مهندسان جهاد سازندگی را برعهده گرفت و در این راه بیش از هزار ساعت مصاحبه حرفه‌ای با آن‌ها ترتیب داد.

از تدوین تجربیات مهندسی جنگ گرفته تا جمع آوری و ذخیره رایانه‌ای اسناد مهندسی جنگ تا مصاحبه وسیع و عمیق با فرماندهان مهندسی جنگ و راه‌اندازی موسسه شمایل و موسسه فرهنگی سنگرسازان بی‌سنگر برای تدوین همین تجربیات از جمله تلاش‌های علمی و فرهنگی اوست که با دست خالی و امکانات حداقلی و کمبود نیرو انجام داد.

او به همراه برخی از هم‌قطاران خود، برای آنکه یاد و نام جهاد سازندگی و شهدای آن فراموش نشود و خانواده ۵۰۰ هزار جهادگر، انسجام خود را حفظ کنند، کانون سنگرسازان بی‌سنگر را به عنوان یک تشکل مردم‌نهاد پایه‌ریزی کردند که مؤسسین آن مجموعه‌ای از ۷۰۰ فرمانده یگان‌های مهندسی جنگ هستند و در اغلب استان‌های کشور تشکل دارند. عظیمی حدود پنج سال مدیرعامل این کانون بود.

البته این کار‌های فرهنگی و اجتماعی، او را از مدیریت اجرایی و ارائه‌ی عملی الگو‌های توسعه و پیشرفت باز نداشت. مشاور وزیر و مسئول شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به وزارت جهاد سازندگی در سال ۶۸، طرح و اجرای پروژه درختکاری حرم تا حرم و نماینده وزیر در ستاد طرح جنات در سال ۶۹، مدیریت طراحی و اجرای کانال‌های آبرسانی، پروژه‌های آبیاری و زهکشی، اجرای تونل، معاونت فنی آب و خاک موسسه جهاد نصر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در آب و خاک، مسئول طراحی پروژه عظیم احیای اراضی کشاورزی ایلام و خوزستان (طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پایاب َسد کرخه) و پیگیری طرح کنترل ریزگرد‌های خوزستان بخشی از کارنامه‌ی اجرایی او بود.

پس از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، عظیمی با تشکیل شورایی با عنوان جهاد اقتصاد مقاومتی، با حضور برخی عناصر فعال از جهاد و سپاه و حوزه علمیه، نسبت به مردمی سازی اقتصاد مقاومتی فعالیت کرد که به تشکیل جبهه مردمی فعالان اقتصاد مقاومتی انجامید.

از مرحوم عظیمی، به جز تحقیقات فنی و یادداشت‌های متعدد، یک کتاب با نام «به رسم جهاد» به یادگار مانده که مرجع نسل جوان در بازخوانی الگوی مدیریتی جهاد سازندگی شده است. همچنین این کتاب به عربی ترجمه و در یمن و لبنان نیز منتشر شده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار