ابوالفتح:

آمریکا برای رفع تحریم‌های دارویی دنبال باج‌خواهی از ایران است

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: دولتمردان آمریکایی برای رفع تحریم‌های دارویی دنبال باج‌خواهی از ایران هستند.
کد خبر: ۳۸۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ - 17March 2020

آمریکا برای رفع تحریم‌های دارویی دنبال باج‌خواهی از ایران استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به درخواست ایران و نیز درخواست‌های جهانی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران در بخش‌های دارویی با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا اظهار داشت: آمریکایی‌ها مدعی هستند تسهیل و برداشتن تحریم‌ها از بخش‌های دارویی برای ایران، اقدامی بشردوستانه است و ایران نیز باید در ازای آن اقدامی بشردوستانه انجام دهد و آن آزادی زندانیان دوتابعیتی است؛ قطعا این موضع و اقدام آمریکا باج خواهی و تسویه حساب سیاسی با ایران است. 

وی افزود: مشکل این است که ایالات متحده آمریکا نمی‌پذیرد که ایران را در بخش‌های دارویی و غذا تحریم کرده است. اگر این را قبول داشت به لحاط قانونی، ایران می توانست از ابزارهای بین المللی برای مقابله با آن اقدام کند. اکنون چین، مراجع بین‌المللی، برخی اعضای کنگره و برخی کشورهای دیگر خواستار رفع تحریم‌های ایران در بخش‌های بشردوستانه شدند اما آمریکا به این سخنان و درخواست‌ها توجهی ندارد.

این مقام مسوول گفت: آمریکا حتی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شرط گذاشته است که در مقابل این کمک ها، ایران نیز زندانیان دو تابعیتی را آزاد کند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا حتی در توییتی از کشورهایی که قصد کمک به ایران را برای مقابله با ویروس کرونا دارند خواست که این کمک ها را در قبال آزادی زندانیان دو تابعیتی انجام دهند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها مدعی هستند تسهیل و برداشتن تحریم‌ها از بخش‌های دارویی برای ایران، اقدامی بشردوستانه است و ایران نیز باید ما به ازاء آن را اقدامی بشردوستانه انجام دهد و آن آزادی زندانیان دوتابعیتی است. قطعا این موضع و اقدام آمریکا نوعی باج خواهی و تسویه حساب سیاسی با ایران است. 

ابوالفتح تصریح کرد: معتقدم با این شرایط هیچ چشم انداز روشنی از برداشته شدن تحریم‌ها وجود ندارد. حتما پیام ها و نامه آقای ظریف در این رابطه قابل تقدیر و پسندیده است و باید در این شرایط از همه ظرفیت‌ها برای رساندن پیام ایران نسبت به تحریم‌های ظالمانه آمریکا استفاده کنیم اما شخصا امیدی به رفع تحریم‌ها ولو در بخش غذا و دارو در این شرایط با توجه به رویکرد ترامپ ندارم.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم حتی در این شرایط آمریکا دست از فشار حداکثری علیه ایران بردارد. اگر در این شرایط تحریم جدید اعمال نکند باید خدا را شکر کرد. به نظر می‌آید آمریکا حتی از تشدید فضا در این شرایط ابایی ندارد و احتمال درگیری نظامی با ایران در عراق هم می‌رود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها