اسماعیلی:

درباره یکایک جنایات آمریکا تشکیل پرونده داده‌ایم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در ارتباط با یکایک جنایات آمریکا، آنچه در صلاحیت مراجع قضایی خودمان بوده است، تشکیل پرونده داده‌ایم.
کد خبر: ۳۸۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ - 17March 2020

درباره یکایک جنایات آمریکا تشکیل پرونده داده‌ایمبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، بیست و دومین نشست خبری «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه به صورت پخش تلویزیونی آغاز شد.

به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این دومین جلسه خبری سخنگوی قوه قضائیه است که بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: تلاش شد اقدامات دستگاه قضایی کشور در سال ۹۸ به گونه‌ای باشد که مردم طعم شیرین عدالت را بچشند.

وی ادامه داد: سال ۹۸ توام با فراز و نشیب فراوان بود البته ملت سرد و گرم چشیده ایران در همه میدان‌ها سرافراز بود.

در قوه قضائیه و در سال ۹۸ با مدیریت جدید و برنامه تحول در قوه قضائیه آغاز کردیم و تلاش براین بود مردم طعم شیرین عدالت و خدمات قضایی را بچشند.

غلامحسین اسماعیلی با اشاره به اینکه قصد داشتم در این جلسه گزارش مفصلی از عملکرد دستگاه قضایی ارائه کنم گفت:، اما ان‌شاءالله با عبور از وضعیت فعلی گزارش تفصیلی اقدامات را به سمع و نظر مردم میرسانیم.

تقدیر از کادر دستگاه قضا برای رسیدگی به پرونده‌های مسن

سخنگوی قوه قضاییه افزود: بار دیگر از جامعه پزشکی و پرستاری در حمایت و کمک به مردم تشکر میکنم که به مردم خدمت رسانی می‌کنند و از رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکر میکنم که قرارگاه کرونا را ستاد ملی برای مقابله با این بیماری قرار دادند و همچنین مصوبات را لازم الاجرا دانستند.

وی تصریح کرد: از همکاران خودم که به پرونده‌های مسن و معوق پرداختن و در حوزه بهداشت و درمان و مقابله با کرونا تلاش کردند تشکر میکنم.

اسماعیلی افزود: یکی از اقدامات ما این بود که مبارزه و مقابله با کهنه ویروس منفور و ناامیدکننده فساد را سرعت ببخشیم که با تلاش و قاطعیت میتوان ادعا کرد در مهار آن موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: امروز مردم بیش از اینکه اخبار ناامیدکننده بروز فساد را بشنوند شاهد محاکمه افراد مفسد هستند و گزارشات استرداد و اموال به غارت رفته به بیت المال را می‌شنوند.

در پرونده بانک سرمایه تبانی رخ داده بود

وی تصریح کرد: اخرین رای صادر شده از شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی راجع به بخشی از پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است.

اسماعیلی گفت: برخی از مدیران این مجموعه‌ها با تبانی با افرادسودجو و فرصت طلب ارقام قابل توجهی از فرهنگیان را به باد دادند و دستگاه قضا تلاش کرد این اموال را به فرهنگیان برگرداند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: رای اخیر ناظر به دو متهم یعنی محمدرضا جهابنانی فرزند علی که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نا مشروع به مبلغ شش هزار میلیارد محکوم شد، این فرد از مجموعه بانک سرمایه به تنهایی و در قالب شرکت‌های مختلف بیش از صد فقره تسهیلات گرفته بود در غیر موضع خودش هزینه کرد.

بیست سال حبس برای جهانبانی

وی گفت: این فرد به بیست سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل دولتی و استرداد ۵ هزار و سه میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال در حق بانک سرمایه محکوم شد.

اسماعیلی ادامه داد: عمار صالحی هم به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: همچنین یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که به ده بانک کشور بدهی داشت با پیگیری‌های قضایی به عمل آمده و در فرایند رسیدگی بیش از ۵۰ درصد بدهی‌های معوقش را تا امروز تسویه کرد.

تسویه بخشی از بدهی یک بدهکار به ۱۰بانک

وی گفت: این فرد ۵۳۰ میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین، ۲۰۴ میلیارد به بانک توسعه صادرات، ۱۴۵ میلیارد به بانک سینا، ۱۱۰ میلیارد به بانک سرمایه، ۵۹ میلیون تومان به بانک گردشگری، ۲۳ میلیارد به بانک شهر را بازگردانده و تسویه حساب کرده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: همچنین بابت این پیگیری‌ها اموالی از این فرد شناسایی و ۳۸۰ میلیارد تومان دیگر از سهام شرکت‌های دیگر که به نام این متهم بود هم شناسایی شد و ملکی در منطقه ۲۲ تهران و ملکی در منطقه آجودانیه از این متهم توقیف شد.

اعطای مرخصی به ۸۵ هزار زندانی

وی در رابطه با مرخصی زندانیان نیز گفت: به لحاظ درک درست دستگاه قضا از وضعیت موجود و برنامه سنواتی قوه قضائیه در نوروز بخشنامه اعطای مرخصی صادر و تا کنون ۸۵ هزار زندانی از این مرخصی بهره‌مند شدند که این مرخصی در تمامی استان‌ها اجرا شد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد مرخصی محکومین سیاسی نیز گفت: در این بخشنامه برای اعطای مرخصی به زندانیان امنیتی هم تمهیداتی اندیشیده شده و بیش از ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی هم از مرخصی استفاده کردند.

امنیت مردم دغدغه ما است

اسماعیلی در مورد تامین امنیت مردم با اعطای مرخصی به زندانیان افزود: امنیت شهروندان دغدغه اصلی ما است و با هیچ کس در این خصوص تعارف نداریم و تلاش ما نیز حفظ امنیت مردم است در بخشنامه اعطای مرخصی به زندانیانی که محکومیت سرقت مسلحانه دارند یا سارقینی با محکومیت بیش از ۵ سال و همین طور یک فقره سرقت، جرایم قاچاق اسلحه، آدم ربایی، اسیدپاشی یا کلاهبرداری با شکات متعدد داشته باشند از شمول اعطای مرخصی ممنوع هستند.

وی افزود: همچنین تمام کسانی که سابقه سرقت داشته باشند از مرخصی استفاده کنند لیست شروع و پایان مرخصی و آدرس آخرین محل سکونت آن‌ها به مراجع انتظامی ابلاغ شده تا رصد شوند همچنین برای برخی از زندانیان پابند الکترونیک و سامانه الکترونیک نیز برای رصد بهتر آن‌ها ایجاد می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد حجم بالای مراجعات که می‌تواند قضات و کارکنان دادگستری را با خطر مواجه کند و اینکه قوه قضائیه چه تمهیداتی را برای ورودی‌ها داشته است گفت: برای همکاران خودمان بخشنامه‌ای را صادر و اعلام کردیم که به جای مراجعه حضوری می‌توانند مطالب خود را در قالب لایحه ارسال کنند و اعلام کردیم پرونده‌هایی که بدون حضور اصحاب پرونده در اولویت پرونده قرار بگیرد و پرونده‌های دارای کثیرالشاکی تجدید وقت شود البته اجازه ندادیم کار تعطیل شود.

استقرار اورژانس در زندان‌های با تراکم بالای جمعیت

اسماعیلی افزود: در تمامی زندان‌های دارای جمعیت بسیار بالا اکیپ‌های طب اورژانس وجود دارد و توانستیم یک وضعیت کاملا آرام در واحد‌های قضائی در زندان‌ها و مراجع قضائی ایجاد کنیم.

وی همچنین در مورد کلیپ پرستار قلابی که برای مسیح علینژاد فیلم ارسال می‌کرد گفت: در این روز‌های خاص حوادث زشت و زیبای فراوانی را شاهدیم از موضوع احتکار برخی اقلام دارویی تا دروغ پردازی‌هایی که در فضای مجازی موجب یأس و ناامیدی مردم می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: همچنین مطالب ۱۰۰ درصد خلاف واقعی بیان می‌شود حتی از سوی برخی مسئولان در رده‌های مختلف و برخی افراد سودجو در فضای مجازی.

تعقیب قضایی شایعه سازان

اسماعیلی ادامه داد: قوه قضائیه برای مقابله با این اتفاقات در همه واحد‌های قضایی به صورت خاص دروغ پردازان را تحت تعقیب قرار می‌دهد و شعب ویژه در دادسرا و دادگاه تشکیل داده و ماموریت تازه برای ضابطان و نیروی انتظامی قرار داده تا در اسرع وقت این افراد شناسایی شوند و تعداد زیادی از شایعه سازان نیز تاکنون توسط پلیس شناسایی شده اند.

وی گفت: همچنین شعب ویژه ما تعداد زیادی از این افراد را احضار، بسیاری را بازداشت و بسیاری تحت تعقیب قرار گرفته اند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این افرادی که اقدام به شایعه سازی می‌کنند بدانند که امنیت روانی مانند امنیت اجتماعی و اقتصادی برای ما اهمیت دارد.

پرستار قلابی هنوز دستگیر نشده است

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در مورد این کلیپ مدعی پرستاری نیز باید بگویم بررسی‌هایی انجام شده و مشخص شد محتوا و مطالب گفته شده کاملاً دروغ بوده هویت فرد مشخص است و تحت تعقیب قرار گرفته است.

وی افزود: البته خبر دستگیری اش صحت ندارد شناسایی شده و امیدواریم به زودی دستگیر شود.

دیه سال بعد ۳۳۰ میلیون تومان

سخنگوی قوه قضاییه در مورد دیه سال آینده نیز گفت: در پایان سال قوه قضائیه باید نرخ جدید را اعلام کند. در همین رابطه این موضوع در جلسه روز گذشته مسئولان عالی قضایی مطرح شد و دیه در ماه‌های غیر حرام رقم ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شده است این مبلغ با رشدی حدود ۲۰ درصد نسبت به مبلغ نرخ دیه سال ۹۸ تعیین شده است.

اسماعیلی در مورد کاهش جمعیت زندانیان در روز‌های اخیر گفت: همزمان با صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان بخشنامه دیگری از سوی رئیس قوه قضائیه صادر شده که در مورد سیاست‌های کیفری در شرایط فعلی است که تاکید شده جز در موارد ضروری از بازداشت افرادی که بازداشت مخاطره انگیز ندارند خودداری شود تا روز گذشته در مقایسه با زمان‌های مشابه دیگر، عدد ورودی زندانیان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی در مورد احتکار مایحتاج مردم نیز گفت: کشف انبار‌های احتکار را بیشتر ضابطین انجام می‌دهند گزارش‌هایی که به ما واصل شده حاکی از این است که کشفیات زیادی داشتیم، مجموعه کشفیات از لحاظ صلاحیت در دو حوزه تعزیرات و قوه قضائیه است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: ظرف چند روز فقط در تهران بیش از ۶۰ متهم دستگیر و روانه زندان شدند و ۳۰ فقره رسیدگی دادسرایی آن تمام شده و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

پیشگیری از تعطیلی واحد‌های صنعتی

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری امسال را سال رونق اقتصادی نامگذاری کرده، قوه قضائیه در این راستا چه برنامه‌هایی داشته گفت: از تعطیلی بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی جلوگیری شد. خوشبختانه توانسته ایم با تدابیر قضایی ضمن رسیدگی به این پرونده‌ها در این حوزه، در سال جاری ۹۹۴ واحد صنعتی با حمایت دستگاه قضائی یا از تعطیلی اش جلوگیری شد و یا اگر تعطیل شد به چرخه تولید بازگشت.

وی درباره اقدامات مراقبتی و بهداشتی در زندان‌ها نیز گفت: در زندان‌ها نیز اقدامات بسیار خوبی در زمینه ضدعفونی و توزیع ماسک و دستکش و معاینات مکرر زندانیان انجام شده و وضعیت سلامت زندانیان به صورت مستمر رصد می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: به عنوان نمونه در زندان تهران بزرگ علاوه بر استقرار ۴۰ نفر از کادر درمانی خود زندان، سه اکیپ طب اورژانس در زندان مستقر شدند و در تمام زندان‌های دارای جمعیت زیاد، علاوه بر تیم‌های درمانی خود زندان، اکیپ‌های طب اورژانس حضور دارند و یک وضعیت آرام و اطمینان بخش در مراجع قضایی و زندان‌ها فراهم شده است.

پیگیری وضعیت پرونده ترور سردار سلیمانی

اسماعیلی درخصوص آخرین وضعیت پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: قوه قضائیه در دادسرای تهران پرونده ویژه‌ای برای تعقیب آمران و عاملان و معاونان این اقدام ضد بشری انجام داده است.

وی ادامه داد: پرونده‌ای در این رابطه با بازپرس ویژه و ماموریت ویژه به یکی از معاونان دادستان تهران و همچنین با دادگاه ویژه رسیدگی به امور بین الملل تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: هیئت مستشاری از معاونت امور بین الملل قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سپاه، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و نیروی قدس سپاه تشکیل شده است تعاملاتی با قوه قضاییه عراق برگزار شده مذاکرات تلفنی با این دستگاه برقرار شده هیئتی از عراق به کشور ما آمده و به زودی هیئت قضایی ما به عراق اعزام می‌شود تا همکاری قضایی لازم را جهت تعقیب اقدام جنایتکارانه برای شهادت سردار سلیمانی انجام دهد این نوید را می‌دهم که تعقیب قضایی مجدانه در حال انجام است و اطمینان می‌دهم این مسیر را تا محاکمه جنایتکاران ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها