«الجوف»؛ کلید پنج استان حیاتی یمن

یک روزنامه عربی در گزارشی پیرامون اهمیت آزادسازی استان «الجوف» در مرکز یمن به دست ارتش و کمیته‌های مردمی نوشت، الجوف کلید پنج استان حیاتی در یمن به شمار می‌رود.
کد خبر: ۳۸۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ - 19March 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیست و هشتم اسفندماه ماه ۱۳۹۸ (دیروز) از آزادسازی کامل استان «الجوف» در عملیات معروف به «فامکن منهم» خبر داد که دستاوری بزرگ برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی پنج سال مقابله با حمله ائتلاف سعودی به شمار می‌رود.

روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی در همین باره نوشت، علیرغم آنکه الجوف در مقابله با دیگر استان‌های نزدیک به آن استان فقیری است اما این استان از «ثقل راهبردی» برخوردار است.

طبق این گزارش، طرفی که بر الجوف مسلط باشد کنترل نبرد کنونی در یمن بویژه در پنج استان حیاتی یعنی استان «عمران» در غرب الجوف، صنعاء در جنوب غرب الجوف، مأرب در جنوب الجوف، حضرموت در شرق الجوف و صعده در شمال الجوف را در دست دارد. اما در شمال شرقی آن نیز منابع نفت عربستان سعودی در «الربع الخالی» وجود دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: الجوف مهم‌ترین منطقه‌ای است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی پنج سال اخیر موفق شده کنترل آن را به دست گیرد.

العربی الجدید افزود: همزمان با آزدسازی الجوف، ارتش یمن از سه محور به سمت استان «مـأرب» نیز رفته و هدف اصلی آن اردگاه نظامی «کوفل» در شهر «صراوح» به عنوان اولین سپر دفاعی نیروهای ائتلاف سعودی است.

در این گزارش آمده است: الجوف مرزهای طولانی با عربستان سعودی دارد و احتمال همین موضوع در نهایت باعث می‌شود ریاض به «رایزنی‌‌های صلح» با صنعاء روی آورد تا «چاه نفتی الشیبه در الربع الخالی را از حملات موشکی یا پهپادی» دور نگه دارد.

از سوی دیگر، سه‌شنبه هفته جاری بسیاری از رسانه‌های یمنی اعلام کردند، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کنترل اردوگاه «کَوفَل» بزرگترین اردوگاه نظامی ائتلاف سعودی در مأرب واقع در صراوح (که حدود ده کیلومتر از مأرب فاصله دارد) را در دست گرفته است اگرچه خودِ ارتش یمن رسما چیزی در این باره اعلام نکرد و خبرها ضد و نقیض است.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله و سخنگوی کمیته مصالحه در دولت نجات ملی یمن از «فریب‌خوردگان» در مأرب خواست هر چه زودتر به آغوش وطن بازگردند و به آنها اطمینان داد جان و مالشان در امان است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار