«الزرفی» تیم مذاکره برای جلب حمایت پارلمان عراق تشکیل داد

مأمور تشکیل کابینه عراق، تیم مذاکره کننده‌ای برای جلب حمایت اکثریت گروه‌های سیاسی در پارلمان عراق ایجاد کرد.
کد خبر: ۳۸۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵ - 24March 2020

«الزرفی» تیم مذاکره برای جلب حمایت پارلمان عراق تشکیل دادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، یک منبع نزدیک به «عدنان الزرفی» مامور تشکیل کابینه عراق خبر داد که او یک تیم مذاکره کننده متشکل از شخصیت‌هایی از نجف اشرف و اعضای سابق پارلمان عراق تشکیل داده است.

پایگاه خبری موازین نیوز عراق به نقل از این منبع گفت: تشکیل تیم مذاکره کننده نشانه این است که الزرفی به فکر انصراف از ماموریت تشکیل کابینه نیست.

منبع مذکور گفت: تیم الزرفی از سیاستمداران، اعضای سابق پارلمان و شخصیت‌های شناخته شده نجف اشرف تشکیل شده و نخست وزیر کار خود را از طریق این تیم برای مذاکره با گروه‌های سیاسی آغاز کرده است تا اکثریت پارلمان را برای حمایت از او و رای اعتماد به کابینه اش را کسب کند حتی اگر برخی جریان‌ها همچنان به مخالفت خود ادامه دهند.

موازین نیوز همچنین امروز به نقل از یک وزیر عراقی آورده است که مقتدی الصدر و حیدر العبادی همچنان بر موضع خود در مخالفت با الزرفی اصرار دارند و با دیگر گروه‌های معارض به دنبال جایگزین کردن شخص دیگری به جای الزرفی هستند.

وی در عین حال مواضع عمار الحکیم و فراکسیون وی را خاکستری و غیر واضح خواند و درباره نوری المالکی رهبر ائتلاف دوله القانون هم گفت که نشانه‌های مثبتی از تغییر در مواضع خود درباره مخالفت با الزرفی ایجاد شده و طی دو روز آینده همه چیز روشن می‌شود.

معرفی شدن «عدنان الزرفی» استاندار اسبق نجف اشرف در عراق برای تشکیل دولت جدید از سوی رئیس جمهور این کشور با مخالفت گروه‌های شیعی از جمله ائتلاف هادی العامری، نوری المالکی، فالح الفیاض و حزب الفضیله مواجه شده بود و جریان الحکمه عراق نیز تا حدی مخالفت خود را با این شیوه انتخاب نامزد نخست وزیر اعلام داشته بود.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

وی از زمان مکلف شدن طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

الزرفی در حال حاضر نماینده پارلمان عراق و دبیرکل حزب «حرکه الوفاء العراقیه» است که دارای ۸ کرسی در شورای استانداری نجف و دو کرسی در پارلمان عراق است.

وی در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ استاندار نجف بود. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نیز معاون اداره اطلاعات در وزارت کشور عراق بود.

گفته می‌شود الزرفی در سال ۲۰۰۴ از سوی سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آن‌ها متعهد شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار