آیت‌الله کلانتری:

جمهوری اسلامی محصول هزار سال زحمات علمای اسلام است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نظام جمهوری اسلامی محصول هزار سال زحمات فراوان و چشمگیر علمای اسلام و علمای شیعه و مجاهدان راه حق و حقیقت در طول تاریخ تشیع و تاریخ امامت بوده است.
کد خبر: ۳۸۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳ - 31March 2020

جمهوری اسلامی محصول هزار سال زحمات علمای اسلام استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «آیت‌الله علی اکبر کلانتری» به مناسبت روز جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: انتخاب عنوان جمهوری اسلامی اقدام بسیار دقیق و حساب شده‌ای بود که با فراز و نشیب‌ها و تغییر و تحولات و مسائلی که پیش می‌آید و رخدادهایی که شاهد آن هستیم، تغییری در این عنوان راهبردی و کلی ایجاد نمی‌شود. چون برقراری نظام جمهوری اسلامی در ایران فقط محصول اقدامات و تلاش‌های مردم ایران در این چند دهه اخیر نیست.

بلکه می‌توان گفت محصول هزار سال زحمات فراوان و چشمگیر علمای اسلام و علمای شیعه و مجاهدان راه حق و حقیقت در طول تاریخ تشیع و تاریخ امامت بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در عصر ما حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) آمدند از این نظریه مترقی ولایت فقیه رونمایی کردند و با اقتدار تمام همراه با تدبیر و درایت این نظریه را عملیاتی کردند. نظریه ولایت فقیه یک نظریه ریشه دار است که در طول تاریخ فقاهت همیشه مطرح بوده است. اختلافاتی در باب کارکردها و دایره اختیارات ولی فقیه وجود دارد اما تقریباً می‌توان گفت همه فقهای شیعه بر این نظریه اتفاق نظر داشته‌اند. حضرت امام با تدابیر قابل توجهی که اندیشیدند این نظریه را اجرایی و عملیاتی کردند.

وی ادامه داد: اگر بگویم مقطع فعلی یعنی مقطع برقراری نظام جمهوری اسلامی درخشان‌ترین مقطع تاریخی ایران است مبالغه نکرده‌ام و به گزاف سخن نگفته‌ام. یکی از دلایل اهمیت و جایگاه رفیع این نظام، ترکیب شدن دو عنوان جمهوریت و اسلامیت است. جمهوریت بر مشارکت و همراهی و همکاری مردم تکیه دارد و اسلامیت بر بعد الهی و مشروعیت الهی این نظام نظر دارد که از آن تحت عنوان مردم سالاری دینی تعبیر شده است. در طول تاریخ هم در مجامع شیعی و هم مجامع اهل سنت بحث اسلامیت مطرح بوده است. نظامی که مبتنی بر شریعت باشد گاهی مطرح بوده اما اسلامیت در نظر ما ویژگی‌ای که دارد این است که مبتنی بر مکتب مترقی اهل بیت و خاندان پاک عصمت و طهارت است.

آیت‌الله کلانتری اضافه کرد: در این مکتب و در این نظام هم علم و هم دین مطرح است. مقوله علم و معرفت و عقلانیت جایگاه بسیار رفیعی دارد. تنها بر نقل و ظواهر ادله اکتفا نمی‌کند بلکه برای علم و عقلانیت نیز جایگاه ویژه ای قائل است. لذاست که در عرصه بین المللی و جهان معاصر دنیا شاهد یک نظام دینی و علمی است و این نکته بسیار مهمی است. در مقابل مسائلی که برخی گروه‌های تندرو مانند سلفی‌ها مطرح می‌کنند فصل جوهری وجود دارد. ما یک نظام مردم سالاری همراه با عقلانیت را مطرح می‌کنیم که کاملاً معقول و خردپسند و عقلایی است، در حالی که آنان نظام‌های غیر متعارف و خشن و بیگانه با عقلانیت و خردورزی را مطرح می‌کنند.

وی سپس گفت: نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی از آثار ارزشمند مکتب ائمه علیهم السلام است که به طور توأمان هم بر شریعت و هم بر عقل تأکید می‌کند و عقل را یکی از اجزای دین به حساب می‌آورد. نگاه ما به عقل و خرد یک نگاه درون دینی است و از اجزای دین است و خارج از دین نیست. این است که این تفکر منجر می‌شود به حاکمیت یک انسان عادل و باتقوا و زاهد و خداترس که در رأس مجموعه نظام جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. این واقعاً جای افتخار است که فردی به عنوان شخصیت اول محسوب می‌شود که هم عادل، باتقوا، زاهد و خداترس است و هم شجاع، خردمند و مدبر است. در کجای جهان سراغ دارید که چنین فردی بر یک نظام حاکم باشد؟

آیت‌الله کلانتری همچنین گفت: در کنار همکاری و همراهی مردم در این نظام، مهم‌ترین عامل ترقی و درخشش نظام اسلامی این است که چنین فردی در رأس آن قرار دارد و چنین فردی حاکمیت دارد. مجموعه نظام با این خصوصیات اگرچه با مخالفت‌ها و فتنه گری‌ها و هجمه‌های شدید همراه بوده و ادامه هم دارد، اما تدریجاً حقانیت و درستی این نظام برای مردمان جهان آشکار شده است و توانسته در دوران حاکمیت مستکبرین و مراکز جور و ستم در سراسر جهان، عَلَم اقتدار در کشوری را بلند کند و پای آن بایستد. این ایستادگی و مقاومتی که همواره شاهد آن بوده‌ایم مرهون دو عامل است. یکی عشق و علاقه مردم و مشارکت مردم و دیگری مدیریت و حاکمیت یک انسان مربّی متّقی.

وی اظهار داشت: اگر این عوامل را در نظر بگیریم باقی مسائل هم روشن می‌شود. هر مقدار که در دنیا بحران‌ها و تنش‌هایی ایجاد شود این مقاومت ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال در این روزها انتشار ویروس منحوس کرونا را شاهد بودیم. یک نظام مستحکم و مقتدر و مردمی می‌تواند تمامی این مشکلات را در درون خود حل کند و با کمترین تنش و چالش و بحران پیش برود و به حیات خود ادامه دهد و شاهد رشد و شکوفایی هم باشد. وقتی اساس محکم باشد و یک نظام دارای مشروعیت الهی و دینی باشد و جایگاه مردمی نظام حفظ شود مطمئناً با این بادها نمی لرزد و با این بحران‌ها خطری متوجه آن نخواهد شد.

آیت‌الله کلانتری سپس عنوان کرد: در سال گذشته انتخابات مجلس را داشتیم و علت‌های گوناگونی در پایین آمدن مشارکت مردم دخیل بود که یکی از علت‌های مهم، ضعف در مدیریت و عدم عمل به وعده‌های داده شده از سوی نهادهای اجرایی و تقنینی بود و مردم هم این را متوجه شدند. اما برای حل این مشکل و جبران آن به نظر می‌آید که راهی نداریم جز اینکه از این به بعد منتخبین مردم در همه جهات کمر همت ببندند و به دور از همه جنجال‌های سیاسی و تنش‌های حزبی و مسائل گروهی با روحیه جهادی و انقلابی وارد عرصه کار شوند. همان چیزی که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید می‌کنند.

وی تأکید کرد: مطمئن باشید اگر نیروهای انقلابی و متعهد و اهل کار و بی ادعا فرصت یابند مردم آثار و برکات کار مدیریت آنها را مشاهده خواهند کرد و امیدشان احیا خواهد شد و ان شا الله این ضعف برطرف می‌شود و مطمئناً در انتخابات بعدی انشاءالله مشارکت بالا خواهد رفت و این مسئله افت مشارکت جبران خواهد شد. باید کار علمی انجام دهیم به این معنا که حقیقت و ماهیت نظام ولایت فقیه برای مردم تبیین شود تا شبهات برطرف شود و ریشه‌های این تفکر و این نظریه در قرآن و سنت برای مردم به ویژه جوانان و نخبگان تبیین شود. عقلانیت این نظام اگر تبیین شود می‌تواند مؤثر باشد.

آیت‌الله کلانتری افزود: از لحاظ عملی هم می‌توانیم با عملکرد صحیح و با اقدامات خالصانه و پرهیز از کارهای شعاری و سطحی و ظاهری و ارائه خدمات حقیقی به مردم در همه عرصه‌ها به ویژه اقشار ضعیف و کم برخوردار کاری کنیم که جایگاه این نظام برای مردم روشن‌تر شود و مطمئناً هم جمهوریت و هم اسلامیت برای مردم بهتر جا خواهد افتاد. هرگاه به احکام ناب اسلام عمل کردیم خیلی سریع آثار و برکات آن را دیدیم اما هر زمان در این زمینه کوتاهی کردیم و احکام نورانی اسلام عمل نشده است و از آن آرمان‌ها فاصله گرفتیم شاهد ضعف و مشکلات و گرفتاری‌ها بودیم. لذا هم در عرصه علم و هم عمل باید کار شود.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جدید را سال جهش تولید عنوان کردند دو نکته در این شرایط خیلی همه است. یکی همین مسئله رعایت بهداشت در شرایط کنونی است تا ان‌شاءالله جمهوری اسلامی بتواند مقتدرانه و شجاعانه بر این مشکل فائق بیاید. این مسئله هم می‌تواند در روحیه مردم آثار و برکات خوبی داشته باشد و هم در نگاه جهانی به ما می‌تواند مؤثر باشد. یکی هم در زمینه جهش تولید در حوزه اقتصاد است. در چند سال اخیر رهبر انقلاب شعار سال را اقتصادی انتخاب می‌کنند. این نشان دهنده این است که قضیه خیلی اساسی است.

آیت‌الله کلانتری اضافه کرد: اگر بخواهیم به مبانی این شعار برگردیم هم در قرآن و هم در سنت مبانی روشنی دارد. آیه شریفه «هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا» خیلی گویاست. خداوند از بندگان می‌خواهد که زمین را آباد کنند و در زمین عمران و آبادی ایجاد کنند. قطعاً یکی از مصادیق عمران و آبادی و کار در این زمینه بحث تولید است. اگر در جامعه به تولید اهمیت دهیم و از مشاغل واسطه گری و دلالی و کارهای غیر مفید دست برداریم و به دنبال تولید و اشتغال برویم هم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و هم نگرش مردم تغییر خواهد کرد.

وی در پایان گفت: اگر در جامعه تولید به قدر کافی صورت بگیرد خیلی از مشکلات اعم از بیکاری و به تبع آن معضلات اجتماعی کاهش پیدا می‌کند. فاصله طبقاتی کم می‌شود و زمینه ازدواج جوانان نیز فراهم می‌شود. با رشد اقتصادی ناشی از تولید خیلی از برکات به وجود خواهد آمد. به نظر می‌رسد در سال جاری این دو مسئله بسیار مهم است. یکی مهار و کنترل بیماری کرونا و یکی هم رشد همه جانبه در اقتصاد و اهتمام فراوان دولت و مردم به تولید و اشتغال. این دو نکته بسیار مهم هستند و باید تا پایان سال مدنظر همه ما باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها