جهانپور:

مهیا شدن زیرساخت اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند/ برنامه‌ای برای مراجعه پزشکان به منازل نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سامانه‌ها و زیرساخت اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند مهیا شده است و منتظر ارزیابی ریسک این طرح هستیم.
کد خبر: ۳۸۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ - 01April 2020

زیرساخت اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند مهیا شده استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «کیانوش جهانپور» سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط ویدئوکنفرانس که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد، اظهار داشت: نمودار شیوع کرونا در ایران کوتاه‌تر از کشور‌هایی است که هم‌زمان یا بعد از ما درگیر این بیماری شده‌اند هست و فاصله‌گذاری اجتماعی نشان داد که اثر بهتری نسبت به قرنطینه اجباری و حکومت نظامی دارد و مستندات تا امروز حاکی از آن است که تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی توانسته کمک زیادی به مدیریت این بیماری کند و مرحله بعدی فاصله‌گذاری هوشمند اجرایی خواهد شد که امیدواریم این روند کاهش و مدیریت بیماری ادامه پیدا کند تا در روز‌های آتی شاهد مهار این بیماری باشیم.

جهانپور درباره دلیل آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند گفت: فاز اول این طرح که از هفته اول اسفند آغاز شده بود، فاصله‌گذاری اجتماعی معتدل بود. فاز دوم که با تشدید محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی همراه بود که مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرا شد و تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت. اگر از بیستم بخواهیم از این فاز عبور کنیم، فاز سوم ورود به فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است. سامانه و زیرساخت اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند آماده شده است و منتظر ارزیابی ریسک این طرح هستیم.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی نمودار‌های ایران در مقایسه با نمودار‌های سایر کشور‌ها گفت: مطابق داده‌هایی که این روز‌ها بهتر و بیشتر قابل مطالعه است، مشخصا نمودار ابتلا و شیوع کووید ۱۹ در ایران به نوعی کوتاه‌تر از نمودار‌های برخی کشور‌های دیگر است که همزمان با ما و حتی بعد از ما وارد طغیان این بیماری شده‌اند. استراتژی و راهبرد وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نشان داد که موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی با جلب مشارکت اجتماعی خوب و مشارکت بین‌بخشی در پیشگیری و مدیریت بیماری کووید ۱۹ تأثیرگذاری به مراتب بیشتری نسبت به قرنطینه اجباری داشته است.

به گفته جهانپور، مستندات تا امروز حاکی از آن است که فاصله‌گذاری اجتماعی که اکنون در فاز تشدید آن هستیم، می‌تواند کمک زیادی به مدیریت این بیماری بکند و در فاز بعدی که فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است، امیدواریم این روند ادامه یابد به‌طوری که همزمان با در نظر گرفتن الگو‌های فرهنگی و ساختار اجتماعی و مباحث خاص هر کشور، موضوع به نحوی مدیریت شود که در هفته‌های آینده شاهد کنترل و مهار بیماری باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه اگرچه اقدامات ملی، مشارکت عمومی و بسیج ملی مقابله با کرونا در مدیریت این بیماری مؤثر بوده است، اما خروج از مرحله طغیان این بیماری زمانی است که این موضوع به‌عنوان مسئولیت مشترک جهانی پذیرفته شود، گفت: در غیر این‌صورت حتی اگر کشوری بتواند از این طغیان خارج شود، ممکن است دوباره به دلیل ابتلای سایر نقاط جهان به این ویروس با پیک و طغیان مجدد بیماری مواجه شود؛ همانطور که به نظر می‌آید در برخی کشور‌های جنوب شرقی آسیا زنگ هشدار و خطر طغیان مجدد این بیماری به صدا درآمده است. همه اقدامات در جهان باید ذیل مسئولیت مشترک باشد تا بتوانیم از این پاندمی خارج شویم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای یکی از پزشکان درباره تأثیر یک دارو برای درمان بیماران مبتلا به کرونا گفت: مقررات و اصول و آئین‌نامه‌های حاکم بر ورود یک دارو به کشور مشخص است و این کار یک سری اصول حرفه‌ای دارد و همچنین در نظام دارویی کشور قاعده داریم. هیچ جای دنیا در لایو اینستاگرام دارویی تجویز نمی‌شود و این رفتار پزشک هم احتمالاً بر اثر فشار کاری بوده است. این دارو ۲۱ سال پیش ساخته شده و در چین و ژاپن مورد آزمایش قرار گرفته است و قبل از این هم برای درمان آنفلوانزا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، این دارو در ایران هم در کنار سایر دارو‌های مطالعاتی قرار گرفته و مورد آزمایش است، ولی هنوز به نتایج مثبتی از مصرف این دارو دست پیدا نکرده‌ایم. باید گزارش‌ها به صورت رسمی اعلام شود؛ اگر این دارو اثربخشی نسبی و مطلوب داشته باشد به صورت اورژانسی وارد کشور می‌شود و البته این را هم بگویم که مواد اولیه تهیه این دارو را در کشور داریم.

جهانپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اعلام شده از این دارو برای درمان برخی مسؤولان استفاده شده است، توضیح داد: شاید این افرادی برای استفاده از این دارو داوطلب شده باشند و اعلام اسامی افراد خارج از تعهد یک پزشک است و هنوز قطعی نمی‌توانم بگویم که این افراد از این دارو استفاده کرده‌اند یا خیر، احتمال اینکه برخی کانال‌های تلگرامی با قصد و غرض این شایعات را مطرح کنند، زیاد است.

وی درباره میزان حضور مردم در تفرجگاه‌ها در روز طبیعت گفت: حضور مردم در روز طبیعت تقریبا در تمام شهر‌های بزرگ، متوسط و حتی کوچک در خارج از منازل محدود بوده است که انتظار هم همین بود. با توجه به تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی نوعی استقبال عمومی را در این زمینه شاهد هستیم. خوشبختانه استقبال مردم بسیار خوب بود و کمترین برخورد‌های قانونی را شاهدیم و مردم با وسعتی که قابل انتظار نبود در منازل ماندند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: برنامه اجباری برای مراجعه پزشکان به منزل به طور عام وجود ندارد. پزشکانی که به صورت آنلاین ویزیت می‌کنند در قالب موسسه‌های متولی این کار ساماندهی شده بود و به جز این مورد، موضوع اعزام پزشک متخصص به منزل مطرح نیست. اگر کسی به اقدام فوری به بیماری به جز کووید ۱۹ نیاز دارد، باید با ۱۱۵ تماس بگیرد که اورژانس مراجعه کند. اگر به اقدام غیر فوریتی نیاز دارد که فعلاً می‌تواند از آن عبور کند. اگر نیمه‌فوریتی باشد هم می‌توانند با بخش درمان سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند تا اطلاعات لازم را دریافت کنند.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره گزارشی مبنی بر ممانعت اورژانس از انتقال بیمار با علائم کرونا بیان کرد: اگر وضعیت بیمار اورژانسی باشد، باید توسط اورژانس منتقل شود. با توجه به این‌که در محل‌های تب سنجی هم نیروی انتظامی و هم نیروی مقاومت بسیج حضور دارد، تخلفی نباید اتفاق بیفتد و باید بیمار بدحال به بیمارستان یا پزشک ارجاع شود و اگر شرایط بیمار اورژانسی باشد، باید این کار اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: این‌که بیماری حال عمومی مساعدی داشته باشد و افراد بخواهند که توسط اورژانس منتقل شود، درگیر کردن اورژانس در اقدام غیرفوریتی است و اقدام صحیحی نیست.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار