وزیر خارجه عراق:

بغداد و واشنگتن برای آینده روابط فیمابین مذاکرات جدیدی خواهند داشت

وزیر خارجه عراق گفت که نامه‌ای را از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده است که در آن پیشنهاد شده واشنگتن و بغداد مذاکرات جدیدی را درباره آینده روابط فیمابین از جمله روابط امنیتی داشته باشند.
کد خبر: ۳۹۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳ - 05April 2020

بغداد و واشنگتن برای آینده روابط فیمابین مذاکرات جدیدی خواهند داشتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق هدف از مذاکرات پیش بینی شده میان بغداد و واشنگتن را که در دیدار عصر امروز میان عبدالمهدی و سفیر آمریکا درباره آن بحث شده است، فاش کرد.

الحکیم در حساب کاربری خود در توئیتر گفت: «وزارت خارجه عراق نامه‌ای را از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرد که در آن پیشنهاد داده شده است، مذاکراتی میان بغداد و واشنگتن مبتنی بر موضوعات مطرح در چارچوب راهبردی و تجدید نظر فراگیر در موضوع آینده روابط میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، مبادلات تجاری و امنیتی در سطح دو جانبه و منطقه انجام شود و ما از این طرح پیشنهاد کردیم و زمان مناسب برای آن را مشخص خواهیم کرد».

امروز عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در دیدار با «متیو تولر» سفیر آمریکا از موضوع باز کردن باب گفت‌وگوی راهبردی میان دولت عراق و آمریکا استقبال کرد.

دفتر اطلاع رسانی عبدالمهدی در بیانیه‌ای گفت: «نخست وزیر عراق از باز کردن باب یک گفت‌وگوی راهبردی میان دولت‌های عراق و آمریکا در راستای تحقق منافع مشترک و در سایه تصمیم‌ها و تحولات در عراق و منطقه استقبال می‌کند».

بر اساس این بیانیه سفیر آمریکا پیشنهاد واشنگتن را درباره مشخص کردن هیئت مذاکره کننده بغداد و زمان آغاز مذاکرات را به عبدالمهدی ارائه داد، پیشنهادی که قبلا هم چندین بار در پیام‌ها و دیدار‌های متعدد مطرح شده بود.

طرفین آمریکایی و عراقی در این گفتگو همچنین درباره همکاری و هماهنگی برای مبارزه با کرونا تاکید کردند.

پارلمان عراق خروج نظامیان ائتلاف آمریکایی از عراق را خواستار شده است. ملت عراق هم به دنبال حمله دی ماه گذشته آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد و ترور شهدای مقاومت سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق با برپایی راهپیمایی بزرگ بر ضرورت خروج هر چه سریع‌تر نیرو‌های خارجی از کشورشان و بازگشت امنیت به عراق تاکید کردند.

نیرو‌های ائتلاف آمریکایی هم به دنبال حملات اخیر علیه برخی پایگاه‌هایشان در عراق طی دو سه هفته گذشته تاکنون از چهار پایگاه خود عقب نشینی کردند.

انتهای پیام/34

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار