عملیات کربلای 8 استیصال دشمنان اسلام را اثبات کرد

کربلای هشت باری دیگر هیمنه پوشالی مستکبران را با استیصال کردن دشمنان اسلام به چالش کشید و بت‌های پوشالی مترسک نمای جهان استکبار را سرکوب کرد.
کد خبر: ۳۹۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ - 06April 2020

عملیات کربلای هشت باعث استیصال دشمنان اسلام شد

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر، دفاع مقدس تاریخ داستان راستان‌های جوانانی است که با هدف دفاع از اسلام پا به مسلخ عشق گذاشتند تا قیامی دیگر در برابر یزیدیان به پا کنند و ریشه ظلم و جور را بخشکانند.

آری، آمران به معروف و ناهیان از منکری که نهضت عاشورا را سرلوحه عشق بازی خود با پرودگارشان قرار دادند تا آل ابوسفیان‌های زمان را نه با جنگ افزارهای آهنین بلکه با سلاح‌های ایمان و تقوا به سلاخ خانه های برزخ فرو برند.

ورق ورق های تقویم دفاع از هر کشوری برای ملتش مقدس است اما دفاعی که به دنبال حفظ ارزش های ناب دین الهی باشد تقدسش در جایگاه مقدس تری جلوه‌گری می کند.

در تقویم کشور ایران امروز مصادف با 18 فرودین یادآور عملیاتی است که با رمز مقدس «یاصاحب الزمان (عج)» در سال ‌1366 با حضور یگان‌های خاکی پوش بسیج و سبز پوش نیروی‌ زمینی سپاه‌ پاسداران‌ ساعت 2:15 بامداد توسط لشکرهای ‌۳۳ المهدی، ‌۲۵ کربلا، ۱۹ فجر،۱۰سیدالشهدا و ۳۱ عاشورا که‌ به‌ ترتیب‌ از چپ‌ به‌ راست‌ ماموریت‌ تصرف‌ و تامین‌ هدف‌ را بر عهده‌ داشتند آغاز شد.

عملیات کربلای 8 که به منظور پاسخگویی به شرارت‌های عراق در حمله به تأسیسات و منابع اقتصادی کشور و برهم زدن امنیت خلیج فارس و با هدف‌ انهدام‌ نیروهای‌ دشمن‌، تهديد شهر بصره‌ عراق‌ و تأمين‌ كانال‌ زوجيی و توسعه‌ منطقه‌ و تحکیم مواضع به دست آمده در عملیات کربلای ۵ به مدت پنج روز در منطقه شرق بصره در محور جنوبی‌ جنگ‌ در غرب‌ «شلمچه‌» صورت گرفت.

رژیم بعث که پس از عملیات کربلای 5 خود را در فشار سختی می‌بیند و به ناچار واحدهایی از سپاه یکم، دوم، چهارم و پنجم خود را در منطقة کانال پرورش ماهی و کانال زوجی مستقر می‌کند. 

یگان‌های سپاه‌ پاسداران ابتدا در نظر داشتند طی چند عملیات‌ محدود، به‌ صورت‌ تدریجی خطوط منطقه‌ تحت تصرف خود را با رسیدن‌ به‌ کانال‌ زوجی در شلمچه اصلاح‌ و تکمیل‌ کنند اما با توجه‌ به‌ موانعی که‌ وجود داشت‌ این عملیات در دو محور عملیات آبگرفتگی شمال‌ «بوبیان‌» با فرماندهی و هدایت‌ «قرارگاه‌ قدس‌» و محور دوم‌ نیز حد فاصل‌ کانال‌ ماهی تا جاده‌ شلمچه غرب‌ کانال‌ ماهی، با فرماندهی و هدایت‌ قرارگاه‌ کربلا طراحی و اجرایی می‌شود.

مرحله اول توسط لشكرهای‌ 33 المهدی‌25، كربلا 19،فجر، 10 سيدالشهدا و 31 عاشورا كه‌ به‌ ترتيب‌ از چپ‌ به‌ راست‌ ماموريت‌ تصرف‌ و تامين‌ هدف‌ را به‌ عهده‌ داشتند آغاز شد و در اين‌ مرحله ‌شب‌ و روز اول‌ عمليات‌ هدف‌ به‌ نحو ناقصی تصرف‌ می شود.

در مرحله دوم لشكر 33 درتصرف‌ هدف‌ و در كار مهندسی با ايجاد خاكريز دو جداره‌ در سمت‌ راست‌ سيل بند موفق‌ بود؛ اما دشمن‌ دو بار از سمت‌ چپ با آتش‌ شديد توپخانه‌ و هليكوپتر و بمباران‌ هواپيما پاتک می‌زند ولی رزمندگان که در پشت مواضع خود به انتظار پاتک از سوی آنان بودند، با مشاهده تانک ها به مقابله با دشمن می‌پردازند و با به آتش کشیدن تعداد 50 دستگاه تانک و نفربر شکست دیگری بر دشمن تحمیل می‌کنند و دشمن با تحمل تلفات و خسارات سنگین به عقب رانده می‌شود

با آتش پرحجم توپخانه ضدهوایی ایران، یک فروند از هواپیماهای عراقی هدف قرار می‌گیرد و سقوط می‌کند و با اجرای آتش پر حجم روی نفرات پیاده و ادوات زرهی عراق، رزمندگان دلیر سپاه اسلام به تثبیت و تحکیم موقعیت خود می‌پردازند و نیروی هوایی ایران در تکمیل این سرکوب، در صبح عملیات، هشت بار مواضع عراق را بمباران می‌کند.

فرماندهان رژیم بعث به دنبال شکست اسفبار پاتک سنگینی را طرح‌ریزی می‌کند و با پشتیبانی وسیع نیروی هواییشان، پاتک خود را آغاز می‌کند که رزمندگان اسلام به ویژه شکارچیان تانک، به مقابله جانانه برمی‌خیزند و در ابتدای درگیری تعداد زیادی از ادوات زرهی عراق را به آتش می‌کشند اما نبرد اوج می‌گیرد و تا مرحله جنگ تن به تن پیش می‌رود.

در جنگ تن به تن، 6 تیپ عراق صدمه جدی می‌بیند و دشمن بعثی با به جا گذاشتن هزار کشته و زخمی و انهدام 40 دستگاه تانک و نفربر و ده ها دستگاه خودرو از مهلکه جنگ می‌گریزند.

نتایج درخشان کربلای 8 دستگاه تبلیغاتی عراق و رسانه‌های گروهی جهان را مجبور به تفسیر و پخش اخبار عملیات می کند و در این میان روزنامه تایمز مالی می‌نویسد: «کربلای هشت، ارزیابی توان دفاعی عراق در شرق بصره» است و به دنبال آن اکثر روزنامه‌های غربی به گوشه‌هایی از پیروزی‌های عملیات اشاره می‌کنند.

پیروزی‌ عملیات‌ کربلای ‌8 در ابتدا از سوی‌ عراق‌ و همه حامیانش‌ مورد تکذیب‌ قرار گرفت‌ اما با گذشت‌ زمان‌ و پیروزی‌ جمهوری اسلامی ایران‌، عراق‌ سرانجام‌ زبان‌ به‌ اعتراف‌ گشود و متعاقب‌ آن‌ خبرگزاری‌ها چنین‌ گزارش‌ دادند: «عراق‌ اعتراف‌ کرد که‌ مناطقی را در جریان‌ حمله‌ جدید ایران‌ در شرق‌ بصره‌ از دست‌ داده‌ است» و همچنین‌ در پی آن دعوت‌ ایران‌ از خبرنگاران‌ خارجی برای‌ بازدید از منطقه‌ آزاد شده‌ در عملیات‌ نیز به‌ منزله‌ پیروزی‌ جدید ایران‌ مورد تاکید قرار گرفت.

دلیر مردان سرزمین اسلامی ایران که از میدان‌های مین، سیم‌های خاردار و با استفاده از اصل غافلگیری و تاکتیک‌های رزمی، خطوط دفاعی دشمن را عاشقانه پشت سر گذاشته و مواضع مستحکم دشمن را بعثی را به عمق دو کیلومتر ساقط و بیش از 5 هزار و 200 تن از نیروهای دشمن را کشته، زخمی و تعدادی نیز اسیر ویگان های تیپ‌های 68 و 65 نیروهای مخصوص، تیپ های 106، 416، 29، 117 و 73 از لشکر 5 مکانیزه، تیپ 27 مکانیزه، تیپ های 104، 45، 421، و 2 کماندویی ستاد کل، تیپ‌های 2 و 5 از گارد ریاست جمهوری، تیپ 6 زرهی. گردان‌های 1 و 3 و 4 از تیپ 417، تیپ 42 پیاده، گردان کماندویی از لشکر محمد القاسم، یک گردان تانک و تیپ 26 زرهی دشمن بعثی را منهدم می‌کنند.

شاید عملیات کربلای هشت در تقویم هشت سال دفاع مقدس برگی از تاریخ ایران باشد؛ اما کربلای هشت باری دیگر هیمنه پوشالی مستکبران را با استیصال کردن دشمنان اسلام به چالش کشید و بت‌های پوشالی مترسک نمای جهان استکبار را ویران و سرکوب کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار