نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شهید «طوسی» عنصر اعتمادزا و اطمینان‌بخش برای لشکر 25 کربلا بود

«سید حسین ولی‌پور زرومی» شهید طوسی را عنصر کاملاً اعتمادزا و اطمینان‌بخش برای فرماندهی لشکر ۲۵ و قرارگاه‌ها برشمرد و گفت: زمانی که ایشان در 18 فروردین به شهادت رسید، آنجا همه لشکر احساس کرد که مالک اشتر خود را از دست داد و کیان لشکر از دست رفت.
کد خبر: ۳۹۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۹ - 07April 2020

شهید «طوسی» عنصر اعتمادزا و اطمینان بخش برای لشکر 25 کربلا بود«سید حسین ولی‌پور زرومی» نویسنده کتاب «قلب فرماندهی» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ساری، یکی از دلایل نگارش این کتاب را شخصیت چندبعدی سردار شهید «محمدحسن طوسی» برشمرد و اظهار داشت: شخصیت فردی و اجتماعی و معیارهای مدیریتی و فرماندهی این شهید بزرگ می‌تواند به عنوان الگو، مد نظر قرار بگیرد.

وی شهید طوسی را دارای معیارهای اخلاقی، مکتبی و ایدئولوژیک دانست که می‌تواند محور زندگی قرار بگیرد و گفت: شخصیت این شهید از دیدگاه خانوادگی و اجتماعی در اوج بود و می‌تواند منبع تحلیل باشد و او را به عنوان الگو معرفی کنیم.

ولی‌پور زرومی ادامه داد: شخصیت ایشان در بعد ارتباط با جنگ با توجه به اینکه در جایگاه فرماندهی قرار داشت، دارای اهمیت است؛ با توجه به اینکه الان هم می‌تواند برای فرماندهان و مدیران چه در بحث دفاعی و نظامی و چه در بحث مدیریت کشوری مهم باشد.

نویسنده کتاب «قلب فرماندهی» با بیان اینکه این شهید بزرگ آمادگی دائمی را به‌عنوان یک فرمانده هم در دفاع مقدس و هم در بحران‌ها داشت، گفت: ایشان سه سال پایانی قبل از شهادتش را به‌طور دائم در دفاع مقدس حضور داشت؛ در سه سال اول نیز در مهار بحران‌های داخلی در شمال کشور و همچنین تجهیز و گسیل تمام استان برای در خدمت جنگ قرارگرفتن حضور دائم داشت و در واقع یک پای در استان و یک پای در جنگ داشت.

وی شخصیت شهید طوسی را پیشتاز دانست و ادامه داد: ایشان به سبب دلیری و شجاعتی که داشت، همواره جلودار بود و این اراده پیروزی بود که ما در این شهید می‌دیدیم.

ولی‌پور زرومی با بیان اینکه این شهید به جهت مدیریت و فرماندهی بسیار کارآمد بود و به جهت توانمندی که در صحنه عمل از خود نشان داد، ارتقاء پیدا کرد، گفت: در زمان جنگ همه فرماندهان ما در معرض بحران قرار می‌گرفتند و آن طینت شخصیتی‌شان بروز پیدا می‌کرد و فرمانده و مدیر می‌شدند و برخلاف فرهنگی که بعدها در کشور شکل گرفت و در آن چندان عنصر کارآمدی و توانمندی معیار نیست و مباحث دیگری مانند فرهنگ‌گرایی قبیله‌ای بر ساختار اداری و ساختاری کشور حاکم شد؛ این وضعیت در زمان جنگ وجود نداشت. برای ایشان بیشترین عامل ارتقاء توانمندی، خودشان بوده‌اند؛ همچنین اقتدار ذاتی که در این شخصیت بزرگ وجود داشت و در عمل خود را نشان می‌داد و باعث جذب دیگران و نیروها می‌شد.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: شهید طوسی دارای توانمندی ذهنی خاصی در برابر قرار گرفتن در بحران‌ها بود و به خوبی می‌توانست اوضاع را تحلیل کند و به‌عنوان مشاور فرماندهی لشکر بهترین کارنامه را داشته باشد و برای عبور از بحران با قدرت سازماندهی و انسجام‌بخشی بی‌مثال که از این شهید داشتیم، نقشه‌ها و طراحی لازم را مطرح کند.

وی ادامه داد: از اواخر سال 62 که ایشان وارد لشکر 25 کربلا شد و واحد اطلاعات شناسایی را برعهده گرفت، با توجه به قدرت و ویژگی‌هایی که از خود نشان داد تحول عظیمی در این واحد لشکر بوجود آمد و این واحد لشکر 25 کربلا به‌عنوان معیار در قرارگاه‌های عملیاتی قرار گرفت و می‌توانست برای لشکرهای دیگر نیز آموزه‌هایی را داشته باشد.

ولی‌پور زرومی با بیان اینکه شهید طوسی علاوه بر این در سازماندهی و ساختار کلی لشکر نیز کاملا مؤثر بود، گفت: ایشان بهترین امین برای فرماندهی لشکر بود که بتوانند ساختار لشکر را یک ساختار توانمند بسازند و تا آخر جنگ کارساز باشد.

وی داشتن توان ارتباطی شهید طوسی در بسیج مردمی و به‌کارگیری مسئولین استانی در جنگ را یکی از ویژگی‌های بارز برشمرد و گفت: شهید بزرگوار با توجه به نفوذ و حضور و شناسایی خودش و بیان رفتاری که داشت، در ارتباط با همرزمان و نیروهای پایین‌دست، فرماندهان گردان‌ها و واحدهای لشکر، سطوح فرماندهی عالی لشکر و فرماندهی قرارگاه‌ها از یک سو و توان ارتباطی که با تمام ائمه جمعه و مسئولین استان از دیگر سو داشت، می‌توانست تمام استان را برای در خدمت قرار گرفتن جنگ بسیج کند.

این نویسنده دفاع مقدس شهید طوسی را عنصر کاملاً اعتمادزا و اطمینان‌بخش برای فرماندهی لشکر و قرارگاه‌ها برشمرد و ادامه داد: زمانی که ایشان در 18 فروردین 66 به شهادت رسید، آنجا همه لشکر احساس کرد که مالک اشتر خود را از دست داد و کیان لشکر از دست رفت.

ولی‌پور زرومی گفت: خلأ شهید طوسی را بعضی از فرماندهان ما با شهادت شهید بهشتی در جمهوری اسلامی مقایسه کردند و با شهادت ایشان در سطح لشکر این خلأ و نگرانی و درگیری ذهنی برای فرماندهان ایجاد شده بود که چگونه پوشش بدهند و البته که خداوند یاری‌بخش رزمندگان بود و با سربلندی از این آزمون بزرگ بیرون آمدیم. روح بلند شهید طوسی و یاران شهیدش همواره پشتیبان رزمندگان بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار