عضو پارلمان عراق خبر داد؛

دست رد گروه‌های سُنی و کُردها به پیشنهادهای سخاوتمندانه «عدنان الزرفی»

«حامد الموسوی» گفت: گروه‌های اهل تسنن و کُرد در پارلمان عراق پیشنهاد‌های سخاوتمندانه عدنان الزرفی در تشکیل کابینه عراق را رد کردند و خواهان نامزدی مورد تایید جریان‌های شیعه برای نخست وزیری کشورشان هستند.
کد خبر: ۳۹۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹ - 07April 2020

دست رد گروه‌های سُنی و کُردها به پیشنهادهای سخاوتمندانه «عدنان الزرفی»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از پایگاه خبری «موازین نیوز»، «حامد الموسوی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق از مخالفت گروه‌های کُرد و اهل تسنن با پیشنهاد‌های سخاوتمندانه عدنان الزرفی مامور تشکیل کابینه عراق خبر داد.

الموسوی در سخنانی تلویزیونی گفت: گروه‌های سیاسی به این نتیجه رسیدند که باید گزینه مناسبی قبل از بسته شدن پرونده الزرفی آماده شود؛ گروه‌های شیعه هم بر مخالفت با نامزدی الزرفی برای نخست‌وزیری اتفاق نظر دارند.

وی افزود: گروه‌های اهل تسنن و کُرد‌ها پیشنهاد سخاوتمندانه الزرفی را رد کردند؛ آن‌ها می‌خواهند نامزدی روی کار آید که مورد حمایت فراکسیون‌های شیعه باشد.

این عضو پارلمان عراق طرح رأی اعتماد به الزرفی در داخل پارلمان را طرحی شکست خورده خواند و تصریح کرد: ائتلاف سائرون (به رهبری مقتدی الصدر) از نشست روز یکشنبه رهبران گروه‌های شیعه و حمایت آن‌ها از نامزدی مصطفی الکالظمی رئیس سازمان اطلاعات عراق برای تشکیل کابینه عراق پشتیبانی می‌کند.

برهم صالح رئیس‌جمهور عراق، اواخر اسفند ماه بدون رعایت قانون اساس عراق، «عدنان الزُرفی» نامزد فراکسیون النصر به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق عراق را به نامزدی سِمت نخست‌وزیری معرفی کرد؛ قرار بود الزرفی دیروز شنبه اسامی وزرای کابینه پیشنهادی خود را تقدیم پارلمان کند.

احزاب سیاسی شیعه عراق از زمان معرفی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور به این مسئله حساسیت نشان داده و او را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و حشدالشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

براساس قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهور (برهم صالح) موظف است برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند؛ فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم‌اکنون ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به‌همراه چند حزب دیگر، جزء این فراکسیون است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها