حجت‌الاسلام موسوی مطلق:

رعایت نکردن توصیه پزشکان درباره کرونا قطعاً حرام است/ رفتار علما ثابت کرد عقل و شرع در مقابل هم نیستند

یک استاد حوزه گفت: طبق نظر علما و فقها رعایت نکردن توصیه پزشکان درباره ویروس کرونا قطعاً حرام است.
کد خبر: ۳۹۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ - 07April 2020

رعایت نکردن توصیه پزشکان درباره کرونا قطعاً حرام است/ رفتار علما ثابت کرد عقل و شرع در مقابل هم نیستندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شیوع ویروس کرونا از چند ماه قبل در شهر ووهان چین و همه‌گیر شدن آن در مدت بسیار کمی در کل جهان مسائل مختلفی از بعد اقتصادی تا فرهنگی و اجتماعی را به‌وجود آورده است.

با مشاهده اولین موارد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران برخی اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از شیوع این ویروس در دستور کار قرار گرفت. تعلیق و تعطیلی تجمعات و حضور در مشاهد مشرفه و بقاع متبرکه، مراکز و مراسم‌های مذهبی در قالب هیئات از اولین گام‌ها برای مبارزه با این ویروس بود. در همین ایام بود بسیاری از علما و فقها و شخصیت‌ها هم فتاوا و سفارشات ویژه‌ای برای برخی اعمال مسلمانان مطرح کردند.

حجت‌الاسلام «سید عباس موسوی مطلق» در گفت‌وگویی درباره همراهی علما و فقها با متخصصین و صاحب‌نظران برای مبارزه با ویروس کرونا، اظهار داشت: در این خصوص چند نکته باید مورد توجه قرار بگیرد؛ یکم آنکه فقه شیعی اهمیت بسیار فوق العاده‌ای برای جایگاه عقل برشمرده است تا جائیکه به عنوان یکی از منابع اربعه استنباط احکام لحاظ گردیده است.

وی افزود: نتیجه عقل باید همانند صحییه محمدبن مسلم و زراره مورد توجه قرار بگیرد، عقل در بین بعضی از متحجرین همچون قرآن کریم بین عوام است یعنی فقط مقدس است اما استفاده از آن ندارند. بر همین اساس عقل می‌گوید رجوع جاهل به عالمِ متخصص و متدین واجب و ضروری است و شرع نیز همین را پذیرفته است و در نتیجه نظر پزشکان و متخصصین باید لحاظ گردد و انجام دستورات صادره در موضوع کرونا واجب است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه قاعده «لاضرر و لاضرار» دست فقه را برای بسیاری از امور باز گذاشته است، عنوان کرد: نکته دوم این است که قاعده «لاضرر و لاضرار» دست فقه را باز گذاشته فلذا در فقه شیعی این قاعده نبوی بسیار حائز اهمیت است به نحوی که حق وتو دارد. بنابراین از رهگذر نظر متخصصین حتی اگر احتمال ضرر و زیان هم داده شود رعایت نکردن توصیه پزشکان قطعاً حرام است.

موسوی مطلق درباره سومین نکته پیرامون این مسئله اظهار کرد: اگر امر و‌ نهی در اجتماع فساد را به دنبال داشته باشد انجام بعضی از افعال واجب نه تنها ساقط می‌گردد بلکه انجام آن حرام است؛ به عنوان نمونه در فقه ضرر استفاده آب در وضو و غسل مورد بحث قرار می‌گیرد و وجوب تیمم به میان می‌آید.

وی افزود: نکته بعدی این است که بستن اماکن و تعطیلی اجتماعات علاوه بر مسائل فوق طبقه قاعده «الضرورات تبیح المحذورات» قابل توجیه است. همچنین آلوده کردن اجتماع و مسیر مسلمین در این شرایط که کرونا فراگیر شده؛ چون آسیب می‌رساند حرام است چنانچه آمده، «کل‌ٌّ شی ء یٌضرٌّ بطریق المسلمین فصاحبهٌ ضامن».

این خطیب برجسته با اشاره به قاعده وجوب حفظ نفس، گفت: با توجه به آمار کشته شدگان در اثر ویروس منحوس کرونا و برای حفظ جان مسلمین رعایت نظر متخصصان واجب و تخلف از آن جایز نیست.

موسوی مطلق در پایان خاطرنشان کرد: عمل فقها و مراجع معظم تقلید و بیانات و عملکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی و جوامع مذهبی ثابت کرد؛ عقل و شرع، عقل و نقل، عقل و علم نه تنها در مقابل هم نیست بلکه در یک مسیر و مکمل یکدیگر هستند.

منبع: آنا

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار