دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سوءاستفاده سیاسی ترامپ از «کرونا»/ تحریم ایران صدای آمریکایی‌ها را هم درآورد

تحریم‌های دارویی ایران توسط آمریکایی‌ها را باید به دو بخش قبل از شیوع و بعد از شیوع ویروس کرونا تقسیم‌بندی کرد؛ زیرا انتقاد جامعه جهانی به تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ علیه ایران پس از شیوع ویروس کرونا، وارد فاز جدیدی شده و شدت گرفته است.
کد خبر: ۳۹۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۷ - 08April 2020

«کرونا» فرصتی مغتنم برای دشمنی آمریکا/ تحریم ایران صدای آمریکایی‌ها را هم درآوردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: اواسط سال ۹۸ بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا در ویدئویی مردم ایران را مخاطب قرار داد؛ در آن ویدئو، برایان هوک رئیس گروه «اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که این یک «توهم» است که تحریم‌ها دسترسی ایرانی‌ها به دارو را هدف قرار می‌دهد.

پس از اظهار نظر برایان هوک، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در گزارش مربوط به وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: نهاد‌های حقوق بشری ابراز نگرانی کرده‌اند که تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی ایران ممکن است به‌طور غیرقانونی بر تولید، دسترسی و توزیع داروها، تجهیزات و لوازم پزشکی در ایران تأثیر بگذارد.

مقامات آمریکا بار‌ها مدعی شده‌اند تحریم‌های آمریکا اخلالی در ارسال کمک‌های بشردوستانه با ایران ایجاد نمی‌کند؛ اما عباس کبریایی‌زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران در مقاله‌ای که در نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شد، نوشت: با آنکه تحریم‌های آمریکا به روشی مهندسی شده‌اند که ممکن است به نظر برسد دسترسی بشردوستانه به مواد غذایی و دارو را هدف قرار نمی‌دهند، ولی در عمل، تحریم‌های آمریکا همانند یک ابزار در جنگ اقتصادی است.

سعید نمکی وزیر بهداشت هم در نامه‌ای به تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت از مجامع بین‌المللی بویژه، سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان مدافع حقوق سلامت شهروندان در عرصه جهانی خواست تا در برابر جنایات دولت آمریکا سکوت نکرده و اجازه ندهند، یک دولت با زورگویی و قانون‌گریزی، در کشوری که موضوع سلامت، محور اصلی برنامه‌های ملی حکومت است، اینگونه بر سلامت مردم تاثیر منفی و مخرب بگذارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه تحریم‌های ظالمانه و غیر منطقی دولت آمریکا علیرغم ادعای آن‌ها بر آزادی عمل در تهیه دارو و غذا، مشکلات فراوانی برای نظام سلامت کشور فراهم کرده که در آینده نزدیک اثرات نامطلوب آن گریبان مردم کشورمان را خواهد گرفت.

باید گفت که تحریم‌های دارویی جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکایی‌ها را باید به دو بخش قبل از شیوع و بعد از شیوع ویروس کرونا تقسیم بندی کرد، زیرا انتقاد جامعه جهانی به تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها علیه ایران پس از شیوع ویروس کرونا، وارد فاز جدیدی شده و شدت گرفته است، اما در رفتار آمریکایی‌ها هیچ تغییری حاصل نشد.

شدت انتقادات و اعتراضات جهانی به تحریم‌های دارویی ایران توسط آمریکا تا جایی شدت گرفت که مقامات آمریکایی از جمله نامزد‌های مطرح دموکرات‌ها در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هم زبان به اعتراض گشودند و صدای آن‌ها هم درآمد.

«برنی سندرز» یکی از نامزد‌های دموکرات در پیامی توئیتری با اشاره به اینکه ایران با تلفات فاجعه باری از همه‌گیری ویروس کرونا مواجه است، گفت: به‌عنوان یک ملت دلسوز، ما باید هر تحریمی که به توانایی ایران برای مقابله با این بحران آسیب می‌رساند، از جمله تحریم‌های مالی را برداریم.

«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و از نامزد‌های دموکرات نیز طی بیانیه‌ای از دولت آمریکا خواست تا با توجه به شیوع ویروس کرونا، علیرغم اختلافات با دولت ایران، تحریم‌های آمریکا علیه تهران را کاهش دهد.

تازه‌ترین اعتراضات جهانی نسبت به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در دو روز گذشته به وقوع پیوست؛ روز دوشنبه بود که برخی از مقامات سیاسی سابق آمریکا و دیگر کشور‌های جهان با انتشار نامه‌ای از «دونالد ترامپ» درخواست کرده‌اند که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را همزمان با بحران جهانی شیوع ویروس کرونا تسهیل کند؛ این نامه به امضای ۲۴ نفر از چهره‌های سیاسی آمریکا و جهان از جمله «جورج رابرتسون» دبیرکل پیشین ناتو، «فدریکا موگرینی» رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «گرو هارلم براندتلند» رئیس سابق سازمان بهداشت جهانی و «هانس بلیکس» دبیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق، «ویلیام کوهن» و «چاک هاگل» وزرای دفاع اسبق، «پاول اونیل» وزیر خزانه داری پیشین، «ویلیام برنز» از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران رسیده است.

همچنین روز گذشته «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار ویدئو کنفرانسی با وزرای دفاع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، بار دیگر خواستار لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران شد.

اکنون پس از انتقادات و اعتراضات در خصوص تاثیرات مخرب تحریم‌ها بر زندگی مردم و بیماران ایرانی در این روز‌ها و در حالیکه تمام کشور‌های دنیا درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند و باید به‌صورت همه‌جانبه برای مقابله با شیوع این ویروس منحوس مبارزه کنند، آمریکایی‌ها هنوز به تحریم‌های ظالمانه خود پایان نداده‌اند و شیوع کرونا را فرصتی مغتنم برای رسیدن به اهداف خود و دشمنی‌شان قرار داده‌اند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها