فرانسه خواستار «بازگشت ایران» به تعهدات برجامی شد

کاخ الیزه گفته رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود خواستار بازگشت تهران به تعهدات برجامی شده است.
کد خبر: ۳۹۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳ - 07April 2020

فرانسه خواستار «بازگشت ایران» به تعهدات برجامی شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، کاخ الیزه‌ در بیانیه‌ای امروز سه‌شنبه روایت پاریس از گفت‌وگوی تلفنی «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران را ارائه کرده است.

طبق بیانیه کاخ الیزه رئیس‌جمهور فرانسه در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرده ایران به رویه «احترام به تعهدات هسته‌ای برگردد» و از انجام اقدامات جدیدی که مغایر با این توافق هسته‌ای هستند خودداری کند.

در این بیانیه آمده است: «او ابراز امیدواری کرد ایران به رویه احترام به تعهدات هسته‌ای برگردد و ضمن خودداری از برداشتن گام‌های جدید مغایر با برنامه جامع اقدام مشترک به کاستن از تنش‌ها در منطقه کمک کند.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون اقدامی برای محقق کردن این وعده‌ها صورت نداده‌اند.

این کشورها همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده‌اند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها