شهید آوینی زبان گویای شهیدان راه خدا بود

در بیانیه سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان‌غربی به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی آمده است که شهید آوینی زبان گویای شهیدان راه خدا بود.
کد خبر: ۳۹۰۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳ - 07April 2020

شهید آوینی زبان گویای شهیدان راه خدا بودبه گزارش خبرنگار دفاع‌‌پرس از ارومیه، سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان‌غربی به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای یاد و خاطره شهید آوینی را گرامی داشته و وی را زبان گویای شهیدان راه خدا توصیف کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

۷۲ سال از تاریخ ولادت و ۲۷ سال از تاریخ شهادت «سیدمرتضی آوینی» گذشت، مردی بزرگ و هنرمندی فرهیخته که تمام زندگی‌اش را صادقانه در راه ایمان و عقیده و آرمان‌های الهی‌اش با جهاد سپری کرد.

او مجموعه مستند عظیم روایت فتح را ساخت و راهی جدید پیش روی هنرمندان اندیشمند و متعهد گشود، راز سر به مُهر روایت فتح آن است که شهید آوینی راوی مخلص روایت فتح؛ در حقیقت روایتگر فتوحات روحانی خود در گذر از این جهان ناسوت به سیر در عالم لاهوت بود و همواره عوالم شگفت روحی و غوغای خاموش درون خویش را در سیر و سلوک عارفانه‌اش روایت می‌کرد.

زیرا او زبان گویای شهیدان راه خدا یعنی دوستان پیش از خود رفته‌اش بود، خود را در آینه اندیشه و ایمان آنان می‌دید و به آنچه رسیده بود و می‌دید، می‌گفت و می‌نوشت نه آنچه می‌اندیشید و می‌یافت! و این است تفاوت اصلی او و امثال او که هنرمندان اصیل و خدایی هستند با هنرمندانی که می‌گردند و می‌یابند و می‌گویند و می‌نویسند، آوینی بود که گفت "رزمندگان ما راه‌های آسمان را بهتر از زمین می‌شناسند" این سخن شگفت در واقع کشف و شهود او بود که به آن رسیده و مشاهده و تجربه کرده بود.

فرق دیگر شهید آوینی با دیگر اهل اندیشه و هنر و قلم و بیان را باید در مردمی بودن او دید، آوینی مثل اکثریت مردم خود، معتقد به باورهای دینی و انقلابی و ملی و معنوی بود، بنابراین  راه خود را از میان مردم انتخاب کرد نه خارج از مردم، بدین سبب فعالیت و هنر او در زمان خودش تاثیرگذار شد و بعد از شهادتش ماندگار.

شاید جامع‌ترین و رساترین تعبیر در بیان شخصیت شهید سید مرتضی آوینی همان باشد که مقام معظم رهبری به کار برد: "سید شهیدان اهل قلم".

ما امروز در بیست و هفتمین ایستگاه عروج او ایستاده‌ایم که به معراج "اَحیاء عندَ رَبِّهِم یُرزَقوُن" ارتقا یافت.

انتهای پیام

نظر شما
پربیننده ها