شرط حلبوسی برای « الزرفی» درباره احزاب سنی/ درخواست ائتلاف مالکی از صالح درباره فراکسیون اکثریت

یک عضو پارلمان عراق از شرط غیر عملی رئیس پارلمان این کشور برای «عدنان الزرفی» در کسب موافقت احزاب سنی خبر داد.
کد خبر: ۳۹۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ - 08April 2020

شرط حلبوسی برای « الزرفی» درباره احزاب سنی/ درخواست ائتلاف مالکی از صالح درباره فراکسیون اکثریتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «باسم خزعل» عضو پارلمان عراق اعلام کرد که «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور یک شرط غیر عملی برای «عدنان الزرفی» در مقابل کسب موافقت نیروهای سنی قرار داده است.

خزعل در گفت‌وگو با المعلومه اظهار داشت: الحلبوسی از الزرفی خواسته تا برای کسب حمایت فراکسیون‌های سنی ۹۰ امضا از نیروهای شیعه جمع کند؛ این درحالی است که جمع کردن ۹۰ امضا از اکثریت شیعه که مخالف الزرفی هستند، امری دشوار و البته غیرعملی به نظر می‌رسد.

وی افزود که اکثر نمایندگان فراکسیون‌های شیعه نخست‌وزیری عدنان الزرفی را به‌طور کامل رد می‌کنند و بنابراین شرط الحلبوسی هرگز عملی نخواهد شد.

نماینده پارلمان عراق خاطرنشان کرد: فراکسیون‌های سنی و کرد تلاش می‌کنند تا موضعشان درباره کابینه الزرفی منجر به شکست توافق سیاسی احزاب نشود.

خزعل همچنین به معامله الحلبوسی برای ماندن «نجاح الشمری»، وزیر دفاع عراق در کابینه وزارتی الزرفی اشاره کرد.

«عالیه نصیف»از نمایندگان ائتلاف دولت قانون نیز اظهار داشت: احزاب طی نشست‌هایی که در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح و نیز در دفتر سیاسی جریان صدر برگزار شد، توافق کردند تا نام «مصطفی الکاظمی» را به‌عنوان جایگزین عدنان الزرفی معرفی کنند.

از سوی دیگر «حسن السنید» نماینده ائتلاف «دولت القانون» در پارلمان عراق در گفت‌وگو با  المعلومه در خصوص موضع این ائتلاف درباره مذاکرات برای تشکیل دولت آینده گفت که ائتلاف دولت قانون از ابتدا با اجماع کمیته هفت نفره برای فراکسیون اکثریت همراه بود تا موضع ملی دارای اختلاف نظر نباشد.

وی تاکید کرد: از رئیس‌جمهور می‌خواهیم تا مسئولیت خود در برخورد یکسان با فراکسیون‌ها را بر عهده گرفته و در راستای تحقق اجماع کامل برای فراکسیون اکثریت بر اساس توافق میان کمیته هفت نفره عمل کند.

«اسعد البدری» عضو پارلمان عراق روز گذشته اعلام کرد که فراکسیو‌ن‌های سیاسی، «مصطفی الکاظمی» را برای کنار زدن «عدنان الزرفی» از ماموریت تشکیل دولت معرفی کردند؛ درحالیکه رویکرد الکاظمی نیز مانند الزرفی بوده و نمی‌تواند رای اعتماد پارلمان را به‌دست بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: مطرح کردن نام مصطفی الکاظمی در حال حاضر یک توافق سیاسی برای شکست کابینه الزرفی بوده و البته کسب رای اعتماد برای دولت الزرفی بسیار دشوار شده است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها