محسنی اژه‌ای خبر داد؛

تدوین شیوه محاکمه بازداشتی‌ها/ صدور دستورالعمل دورکاری قوه قضائیه

معاون اول قوه قضائیه از نهایی شدن دستورالعمل فعالیت بخش‌های مختلف قضایی در ایام دورکاری به‎دلیل شیوع کرونا خبر داد.
کد خبر: ۳۹۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹ - 08April 2020

تدوین شیوه محاکمه بازداشتی‌ها/ صدور دستورالعمل دورکاری قوه قضاییهبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» معاون اول قوه قضائیه که در اولین جلسه شورای رؤسای دادگستری‎ و دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور به تشریح تدابیر قوه قضائیه برای مقابله با گسترش ویروس کرونا پرداخت و یکی از این اقدامات را برگزاری مجازی جلسه با رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها عنوان کرد.

معاون اول قوه قضائیه همچنین با اشاره به تدابیر و اقداماتی که در اعطای مرخصی به بیش از صد هزار زندانی و حفظ بهداشت زندان‌ها صورت گرفته است، متذکر شد: با این اقدامات اصولی و به‎موقع، امروز زندان‌ها از شرایط مناسبی برخوردارند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه از نهایی شدن دستورالعمل ۲۲بندی برای نحوه فعالیت بخش‌های ستادی و صف دستگاه قضایی متناسب با تصمیمات ستاد ملّی مقابله با کرونا خبر داد و با بیان این‌که این شیوه‎نامه پس از تأیید رئیس قوه قضائیه ابلاغ می‌شود، به تشریح برخی موارد مهم آن پرداخت.

«دورکاری یک‎سوم نیروها»، «اجرای طرح فاصله‎گذاری برای آن دسته از همکارانی که حضورشان در ادارات الزامی است»، «استفاده از ابزار‌های نوین ارتباطی در تمامی فرایند‌های قضائی» و «تعیین نحوه حضور طرفین دعوا در دادسرا‌ها و دادگاه‎ها» ازجمله بند‌های مندرج در این دستورالعمل است.

در این دستورالعمل همچنین «شیوه محاکمه متهمانی که بازداشت موقت هستند» تعیین شده و «ایجاد پیشخوان قضایی برای اطلاع‎رسانی به طرفین دعوا و همچنین راهنمایی مراجعان در جهت رعایت ضوابط بهداشتی» و «استفاده از ظرفیت‌های قانونی همچون تعیین مجازات جایگزین و تعلیق و تعویق مجازات و اجرای احکام برای کاهش جمعیت کیفری» نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

به گفته معاون اول قوه قضائیه، اجرای این شیوه‎نامه گام بزرگی در جهت تحوّل قضائی و توسعه نظام الکترونیک در دستگاه قضا و برای ارتقا کیفی خدمات و فعالیت‌های آینده دستگاه قضایی بسیار راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار