یادداشت/ عذرا شباب

شهید «آوینی» در مسیر معرفت هنر اسلامی، انقلابی به پا کرد

شهید «سید مرتضی آوینی» در مسیر معرفت هنر اسلامی، انقلابی به پا کرد که نقطه طلایی در کارنامه هنر مقاومت و پایداری به شمار می‌رود.  
کد خبر: ۳۹۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹ - 08April 2020

شهید «آوینی» در مسیر معرفت هنر اسلامی، انقلابی به پا کرد

گروه استان‌های دفاع‌پرس - عذرا شباب؛ بیستم فروردین‌ماه یادآور روزی است که رهبر هنر انقلاب اسلامی خالصانه معبود خویش را در میعادگاه عشق هنرمندانه ملاقات کرد و روایت فتح شهادت خود را عاشقانه با ستارگان گمنام در فکه زمزمه کرد.

شهید «سید مرتضی آوینی» در مسیر معرفت هنر اسلامی، انقلابی به پا کرد که نقطه طلایی در کارنامه هنر مقاومت و پایداری به شمار می رود. 

سید شهیدان اهل قلمی که روزنه های ملکوتی هنرها را در قالب ارزشی در راستای فرهنگ دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی پرورش داد و در این راه با ذات معبودی هنر خویش اسماعیل گونه در مسلخ رمل های فکه، عارفانه پرودگارش را ملاقات کرد.

شهید آوینی حقیقت هنر را نوعی معرفت می دانست که از لحاظ مضمون و محتوا عین تفکر و حکمت و عرفان بوده و می پنداشت که مایه اصلی هنر این درد غربت است، غربت آدمی که با خطاب «اهبطوا» از دریای جوار، بدین کرانه تشنه فرو افتاده است تا «تشنگی عشق» را دریابد و هنر را تجلی واحدی می خواند که از یک سو در محتوا و از سوی دیگر در قالب هنر ظاهر می شود.

راویتگری که همزمان با تولد انقلاب اسلامی سخن پیر مغانش  امام خمینی (ره) را که معتقد بودند که هنر دمیدن روح متعهد در کالبد انسانهاست شاخ و برگ داد و بارور کرد.

هنری که همچون مشت های گرده کرده در مقابل طاغوتیان زمان، هنرانقلابی نام گرفت تا یکی از لوح های درخشان روزهای ماندگار در تقویم تاریخ فرهنگ ایران زمین به خود اختصاص دهد.

خالق هنر انقلاب اسلامی، هنر غرب را حدیث نفس نه حدیث شیدایی حق که بیان خودپرستی انسان امروزی که هنری شیطانی  است می دانست و تمدن غرب را در جستجوی بهشت زمینی می خواند.

سید شهیدان جهت معرفی معرفت ارزش های دین الهی، هنر را مهمترین ابزار انتقال فرهنگ اسلامی همراه با ماهیت و هویت انقلابی با محوریت هنر در راستای معنویت که مسبب سعادت و رساندن انسان به اوج کمال شود تلقی می کرد.

نغمه های آسمانی شهید آوینی در مستند «روایت فتح» آمیخته ای ازباورها و ذات عرفانیش که ریشه در ایمان اسلامی و شاخص های بصیرتی عمیقش نسبت به اصول و مبنای انقلاب اسلامی داشت دارد که ندای استقامت و ایثارگری را به مخاطب القاء می کند و وجود نفسانی را صیقل و به ملکوت اعلی پیوند می زند.

شهید «سید مرتضی آوینی» پرچمدار هنر انقلابی بود که با هنر امثال «زهیر ابن قین بجلی» و جاماندگان از قافله نهضت حسینی را با صدای دلنشین خویش به کربلا عشاق رسانید تا سعادت لایزال را با شهادت به دست آورند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار