گام بلند انقلاب/ 3

شهید آوینی الگویی در تحقق شعار «جهش تولید» است

آثار، آرا و اندیشه‌های شهید آوینی در حوزه فرهنگ و هنر انقلابی می‌تواند الگویی بی‌نظیر در تحقق شعار «جهش تولید» باشد، چراکه سید شهیدان اهل قلم نه‌تنها به ارتقای سینمای ایرانی ـ اسلامی می‌اندیشد بلکه در صدد جهانی شدن آن نیز بود.
کد خبر: ۳۹۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 11April 2020

شهید آوینی الگویی در تحقق شعار «جهش تولید» استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ یکی از ابتکارات هوشمندانه و مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای نام‌گذاری سال است که در پیام نوروزی، آن را اعلام می‌کنند. ایشان در آستانه سال 1399 نیز به سیاق سال‌های گذشته این رویه را پی گرفته و سال پیشِ رو را سال «جهش تولید» نام‌گذاری فرمودند.

ازآنجایی‌که معظم‌له مسئله تولید را از مسائل مهم کشور می‌دانند و معتقدند توفق در این عرصه کشور را به رشد تعالی می‌رساند بر آن شدیم تا مسئله «جهش تولید» را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهیم. «گام بلند انقلاب» مجموعه یادداشت‌هایی است که با این نگاه به نگارش درآمده که سومین بخش از آن را در ادامه می‌خوانید: 

تئوری کردن سینمای انقلابی

سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی وارد فضایی شد که پیش از آن تجربه نشده بود. حتی موج نوی سینمای ایران نیز نتوانست تا این اندازه اثرگذار باشد. فیلم سینمایی «خونبارش» به کارگردانی «امیر قویدل» از اولین تجربه‌های سینما پس از انقلاب بود که در فرم و محتوا با آثار پیشین خود بسیار متفاوت بود. تولید این اثر اولین سعی و کوشش سینماگران برای نزدیک شدن به ماهیت انقلاب اسلامی بود.

با این‌همه هنوز تا رسیدن به سینمای آرمانی فاصله زیادی وجود داشت و خلاء‌ی بزرگ در این فضا احساس می‌شد. حضور مقتدرانه شهید آوینی و آرا و اندیشه‌های وی بود که توانست سینمای انقلاب اسلامی را تئوریزه و نظامند کند. شهید آوینی به‌شدت با سینمایی که اسلوب تولید آن از غرب وام گرفته شده باشد مخالف بود. وی معتقد بود، برای رسیدن به سینمایی که از ایران اسلامی انتظار داریم نیازی که به الگوبرداری از غرب نداریم.

بلکه نیازمند آنیم که سینماگران خود را به درک مفاهیم انقلاب اسلامی نزدیک کنند. سینمایی که شهید آوینی سعی در ایجاد آن داشت هم به فرم توجه داشت هم به محتوا و در عین حال به وجه هنری و گیشه فیلم‌ها را دارای اهمیت می‌دانست. آثار تصویری شهید آوینی که در خارج از مرزهای ایران و برای اهل فن واجد ویژگی‌های ممتازی است نمونه‌ای از تولید اثری با محتوایی انقلابی و مخاطبی جهانی است و در عین حال الگویی بی‌نظیر برای سینماگران امروز ایران است که می‌خواهند سهمی در تحقق شعار «جهش تولید» داشته باشند.

هرچند که در حوزه نظامی در جمع کشورهای جهان صاحب جایگاه هستیم اما این به‌تنهایی کافی نیست و چنین اتفاقی باید در حوزه فرهنگی نیز بیفتد. بعد از شهادت «حسن طهرانی قدم» که در ارتقای توان موشکی ایران اسلامی نقش مؤثر و بسزایی داشت کسانی وارد میدان شدند که توانستند راه آن شهید را ادامه بدهند و رشد و جهشی بی‌نظیر در حوزه موشکی ایجاد کنند. متأسفانه این اتفاق در مورد مرتضی آوینی نیفتاد. بعد از شهادت این هنرمند انقلابی به نحوی سینمای او نیز از حرکت بازایستاد و جز در همایش‌ها و بزرگداشت‌ها مجال عرضه پیدا نکرد.

اگر مدیران فرهنگی دغدغه «جهش تولید» در عرصه فرهنگی دارند کار سختی پیش رو ندارند، تنها کافی است با رجعت به انگاره‌های سینمایی شهید آوینی و البته نگاه به آینده نوعی از سینمای انقلاب اسلامی را پی بگیرند که در فرم و محتوا پیشرو و در وجه هنری و گیشه ممتاز باشند. رسیدن به چنین جایگاهی دور از دسترس نیست به‌شرط آنکه از همین امروز قدم در میدان اقدام و عمل بگذاریم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار