الوقت گزارش داد؛

پنهان‌کاری سعودی‌ها در آمار مبتلایان کرونا/ انتقال ویروس کرونا به یمن از سوی آل سعود

پنهان کاری‌ها و ارائه‌ی آمار غیر دقیق از سوی عربستان سعودی در حالی دنبال می‌شود که روز گذشته؛ دبیر کل هماهنگی و مدیریت امور انسانی شورای ملی یمن تاکید کرد که عربستان سعودی مبتلایان به ویروس کرونا را به یمن می‌فرستد.
کد خبر: ۳۹۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۴ - 11April 2020

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: برخی از رسانه‌ها در میان انکار و تکذیب مقامات عربستانی از ابتلای اعضای دربار آل سعود به ویروس کرونا خبر داده‌اند.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز، در گزارشی نوشته است که نزدیک به ۱۵۰ نفر از اعضای خاندان سلطنتی آل سعود به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند. برخی از این نفرات جزو اعضای بلندپایه خانواده سلطنتی نیستند.

به ادعای این رسانه، شاهزاده فیصل بن بندر بن عبدالعزیز، امیر ریاض، نیز به دلیل ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده است.

پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز در اینباره، عبدالرحمن بن مساعد بن عبدالعزیز، شاهزاده سعودی، شدیدا به روزنامه نیویورک تایمز آمریکا حمله کرد.

وی در صفحه‌ی توئیتر خود نوشت: فرض کنید که این خبر درست باشد و از مجموع سه هزار فرد مبتلا به کرونا در کشور، 150 نفر از آل سعود باشند، مگر چه شده؟، آل سعود مانند تمام خانواده‌های دیگر یک خانواده سعودی بوده و طبیعی است که افرادی از آن به بیماری مبتلا شوند. وی افزود: ویروس کرونا درمان دارد، اما حماقت و کینه شما درمان ندارد.

این درحالیست که گفته می‌شود ملک سلمان پادشاه 84 ساله عربستان نیز از بیم ابتلا به کرونا، با خارج شدن از کاخ اصلی خود، به یک کاخ دور افتاده در نزدیکی شهر جده در کنار دریای سرخ منتقل شده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که محمد بن سلمان و برخی از وزرا نیز در منطقه نائیه در نزدیکی دریای سرخ به سر می‌برند.

افشاگری‌های گاه و بیگاه از شیوع کرونا در عربستان در حالی است که وزیر بهداشت عربستان سعودی، روز ۴ شنبه مدعی شده بود که ریاض با شفافیت کامل با بحران کرونا برخورد می‌کند.

این ادعا توسط وزیر بهداشت عربستان سعودی در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد؛ با ابتلای 327 مورد جدید، مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور به دو هزار و 935 نفر رسیده است، در حالی که مقایسه‌ی آمار روز گذشته با آمار اعلامی از سوی این وزارتخانه به اختلاف ۱۳۷ نفری می‌سد!

این تناقضات آماری بیش از پیش عربستان سعودی را به ارائه‌ی نادرست آمار مبتلایان به ویروس کرونا متهم کرده است و برخی از کاربران فضای مجازی در این کشور با استفاده از هشتگ (حالات الیوم)، نسبت به آمار متناقض اعلامی از سوی وزارت بهداشت اعتراض کردند.

نکته‌ی قابل توجه آنکه وزیر بهداشت مصر نیز در روز سوم فروردین ماه در پاسخ به این سوال که چرا تعداد تعداد مبتلایان به کرونا در مصر بیشتر می‌شود، به‌طور ناخواسته بحران کرونا در عربستان سعودی و ارائه‌ی آمار غیردقیق از سوی مسئولان سعودی در اینباره را فاش کرده بود.

هبه زیاد، وزیر بهداشت مصر، در پاسخ به این سوال که چرا تعداد تعداد مبتلایان به کرونا در مصر بیشتر می‌شود؛ اعلام کرده بود که روزانه 15 نفر مبتلا از عربستان وارد مصر می‌شوند.

در واقع مبتلایان همان مصری‌هایی هستند که برای حج عمره به عربستان سعودی سفر کرده و سپس به مصر بازگشته‌اند.

در همان ایام مجتهد، فعال توییتری و افشاگر اسرار خاندان سعودی گفته بود که آمار رسمی عربستان از کرونا بسیار پایین‌تراز آمار واقعی است و چه بسا مبتلایان به ده‌ها هزار نفر نیز برسند.

پنهان کاری‌ها و ارائه‌ی آمار غیر دقیق از سوی عربستان سعودی درحالی دنبال می‌شود که روز گذشته؛ دبیر کل هماهنگی و مدیریت امور انسانی شورای ملی یمن تاکید کرد که عربستان سعودی مبتلایان به ویروس کرونا را به یمن می‌فرستد. این اقدام با توجه به نابودی زیراساخت‌های بهداشتی یمن در طول تجاوز ۵ ساله عربستان و امارات به این کشور برای ایجاد بحران آفرینی برای دولت صنعا و از پای درآوردن مقاومت یمنی‌ها صورت می‌گیرد یعنی هدفی که سعودی‌ها در طول پنج سال گذشته با وجود ارتش تا دندان مسلح و حمایت‌های همه جانبه از سوی غرب در رسیدن به آن ناکام بوده است.

در این رابطه عبدالمحسن طاووس، دبیر کل هماهنگی و مدیریت امور انسانی شورای ملی یمن، شامگاه پنجشنبه، تأکید کرد که عربستان سعودی افراد مبتلا به ویروس را به یمن می‌فرستد و دستگاه‌های امنیتی این کشور تلاش بسیاری برای شناسایی آن‌ها می‌کند.

در همین ارتباط، یمن که تاکنون هیچ مورد مبتلا به کرونا در آن ثبت نشده بود، روز گذشته، از ثبت اولین مورد مبتلا به این ویروس خبر داد. ائتلاف سعودی روز چهارشنبه با اعلام آتش‌بس یک‌جانبه در یمن، مدعی شد که هدفش از این اقدام جلوگیری از شیوع کرونا و مبارزه با آن است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد بحران کرونا در عربستان سعودی بسیار جدی‌تر از آمار رسمی اعلام شده از سوی این کشور بوده و عربستان به دلیل مواجه با مشکلات مربوط به کرونا در داخل، قصد دارد به بهانه‌های انسان دوستانه به هر شکل ممکن و به طور آبرومندانه‌ای از جنگ یمن خارج شود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار