یادداشت/ رحیم محمدی؛

کرونا؛ احیای همدلی دوران دفاع مقدس در ایران و زنده شدن غرب وحشی در کشورهای متمدن

پیدایش و گسترش ویروس کرونا در ایران موجب شده تا مردم برای مقابله با این ویروس همچون دوران دفاع مقدس همبستگی ملی خود را یه رخ جهانیان بکشند.
کد خبر: ۳۹۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴ - 12April 2020

کرونا؛ زنده شدن غرب وحشی و تجربه دوران دفاع مقدسگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- رحیم‌محمدی؛ کرونا، نام ویروسی است که گفته می‌شود ابتدا در چین شیوع یافته و از این کشور به سایر نقاط جهان منتقل شده است؛ از سوی دیگر احتمال اینکه بوجود آمدن این ویروس نتیجه حمله بیولوژیکی از سوی آمریکا به‌منظور فلج کردن اقتصاد چین به‌عنوان رقیب ایالات متحده آمریکا باشد، نیز بیان می‌شود.

البته این موارد، موضوعی نیستند که بخواهیم در اینجا در خصوص اثبات یا نفی‌آن‌ها مطلبی عنوان کنیم، بلکه آنچه در اینجا به آن پرداخته می‌شود موضوع زنده شدن تجربه پشتیبانی از جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس و نیز زنده شدن غرب وحشی پس از پیدایش کروناست.

مردم ایران در سال‌هایی که کشور در جنگی هشت ساله با رژیم بعث عراق و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن از شرق و غرب روبه‌رو بود، برای اینکه جبهه‌ها به لحاظ پشتیبانی غیرنظامی در مضیقه نباشند، بدون چشمداشت مادی هر کس به نسبت توانی که داشت، در پشتیبانی از رزمندگان تلاش می‌کرد.

آن‌هایی که می‌توانستند در دوخت لباس، تهیه آذوقه، لباس گرم، شست‌و‌شوی لباس و خیلی موارد دیگر مشارکت می‌کردند و آن‌هایی هم که امکان مشارکت در این قبیل موارد را نداشتند با کمک‌های نقدی خود سعی می‌کردند گوشه‌ای هر‌چند اندک از این کار جهادی کمک به رزمندگان را بگیرند.

حال که سال‌ها که از آن دوران گذشته، پیدایش و گسترش ویروس کرونا موجب شده تا بار دیگر خاطرات آن دوران تداعی شود؛ زیرا همانند دوران دفاع مقدس که هرکس سعی داشت برای پشتیبانی از مدافعان امنیت کشورمان تلاش کند، امروز هم مردم برای پشتیبانی از مدافعان سلامت کشورمان تلاش می‌کنند.

این روز‌ها در گوشه و کنار محلات مختلف در مساجد، حسینیه ها، مدارس، مراکز علمی‌ و تحقیقاتی و حتی در منازل، می‌بینم و می‌شنویم که هنوز هم هستند کسانی‌ که همچون دوران دفاع مقدس جهادی و داوطلبانه می‌کوشند تا ضمن پشتیبانی از مدافعان سلامت، هرچه زودتر شرّ این ویروس از کشورمان دفع شود.

اما هم‌زمان با تلاش‌هایی که مردم کشورمان در راستای مقابله با ویروس منحوس کرونا می‌کنند، مردم در کشور‌های به اصطلاح متمدن و پیشرفته غربی در جهت دیگری تلاش می‌کنند؛ به‌عنوان مثال در آمریکا مردم در مقابل مغازه‌های اسلحه‌فروشی صف می‌کشند تا با خرید اسلحه بتوانند در شرابط بوجود آمدن کمبود مواد غذایی و بهداشتی به زور اسلحه آن را تأمین کنند.

شرایط در این کشور به اصطلاح جهان اولی به گونه‌ای است که برای جابه‌جایی چند هزار عدد ماسک، از اسکورت پلیس استفاده می‌کنند که این خود میزان وخامت وضع این کشور متمدن را در برابر کرونا و حاکم شدن «غرب وحشی» نشان می‌دهد؛ به بیان دیگر این عبارت بازگوکننده شرایط کشوری است که همواره داعیه متمدن بودن و جهان اولی را برای خود به یدک می‌کشیده است؛ پس اگر سختی بر آن‌ها وارد شود، مردم و دولتمردان آن‌ها چهره واقعی خود را از پشت نقاب دروغین جهان اولی آشکارا به همگان نشان می‌دهند.

چنین شرایطی شاید با اندکی تفاوت در دیگر کشور‌های به اصطلاح متمدن اروپایی که آمال و آرزوی برخی‌ها در کشورمان هست نیز وجود دارد؛ هرچند در این کشور‌ها، همچون آمریکا مردم برای خرید سلاح صف نکشیدند، اما دولتمردان آن‌ها در راهزنی آشکار اقدام به مصادره محموله‌های وسایل مراقبتی و پزشکی همسایگان خود می‌کنند و مردم هم برای خرید دستمال توالت در فروشگاه با یکدیگر دعوا می‌کنند به نحوی که در فروشگاه‌ها برای برقراری امنیت از پلیس استفاده می‌کنند.

اما وقتی در کشورمان، کشوری که به زعم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها «جهان سومی» یا در حال توسعه محسوب می‌شود، چنین رفتاری مشاهده نمی‌شود، موجب تعجب آقایان متمدن! در اروپا می‌شود.

نیرو‌های مسلح کشورمان هم که خود را جدای از ملت نمی‌دانند، برای مقابله با گسترش شیوع کرونا و درمان مردم مبتلا به این ویروس از همان روز‌های اول شیوع این بیماری، در صف اول مبارزه با این ویروس قرار گرفتند و با رعایت نکات بهداشتی از گسترش این ویروس در مراکز نظامی جلوگیری کردند، اما در اروپا و آمریکا اخبار منتشرشده حکایت از گسترش این بیماری در میان نظامیان این کشور‌ها دارد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار