ما قوی هستیم/ بازخوانی دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت «راهیان نور»؛

«راهیان نور»؛ فناوری بهره‌برداری از گنجینه عظیم «دفاع مقدس»

«هشت سال دفاع مقدس ما صرفا یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست، گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند.»
کد خبر: ۳۹۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ - 12April 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، با توجه به اینکه امسال و در نوروز ۹۹ سفر پربار و برکت «راهیان نور» به دلیل شیوع ویروس «کرونا» صورت نگرفت، حسب اهمیت این اتفاق فرهنگی ـ حماسی، به بازخوانی برخی نظرات حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) پیرامون این سفر پرداختیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در سخنرانی‌های مختلف به اهمیت بهر‌ه‌بردرای از گنجینه عظیم دفاع مقدس جهت اعتلای فرهنگ پرداخته‌اند که در ادامه برخی فرازهای بیانات معظم‌له پیرامون این مقوله را می‌خوانید.

«هشت سال دفاع مقدس ما صرفا یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست، گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌گذاری کند. حادثه عظیم این هشت سال، مجموعه‌ای است از صفات والا، فرهنگ‌های پسندیده و برگزیده و ممتاز، عقاید و معارف والایی که ملت ما در طول تاریخ ارث برده یا استعدادش را در خودش حفظ کرده بوده، که با انقلاب اسلامی این استعداد‌ها بروز کرد. یک گنجینه‌ای از همه اینهاست. (۱)

این راهیان نور یک فناوری است، برای استفاده از این ثروت عظیم. این معدن طلای عظیمی که در اختیار ماست این را، یا می‌شود بدون فناوری رها کرد یا می‌شود مثل خیلی از معادن ما ـ که متأسفانه بدون اینکه ارزش افزوده برایش به وجود بیاید، همین طوری می‌دهند به دست این و آن می‌رود ـ رد کرد که برود، یا می‌توان آن را با فناوری، دارای ارزش افزوده کرد؛ این راهیان نور یک فناوری است یک چنین حرکت عظیمی است. را باید خیلی قدر دانست. این راهیان‌نور کار بسیار بزرگ و مهمی است. (۲)

آنچه مهم است، این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس وقتی ـ دفاع مقدس ـ را هرگز فراموش نکند و سال‌های پر محنت، ولی پر افتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدن‌ها، این اظهار ارادت‌ها، این یادبود گرفتن‌ها، کمک می‌کند به اینکه این یاد‌ها در ذهن‌ها زنده بماند. من از این حرکت راهیان نور ـ که چند سال است به حمدالله روز به روز هم در کشور توسعه پیدا کرده ـ بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار با برکتی می‌دانم و معتقدم این مقطع حساس برای ما یک تجربه است. شما جوان‌های امروز اگر آن روز هم بودید، توی این میدان با عزم راسخ حاضر می‌شدید. (۳)

من راجع به راهیان نور چند سفارش بکنم: اولا همه دستگاه‌ها به نوبه خودشان به این حرکت کمک کنند؛ همه دستگاه‌های مختلف کشور که می‌توانند به این حرکت کمک کنند، کمک کنند؛ دیگر اینکه ابعاد فرهنگی و اجتماعی راهیان نور را هرچه می‌توانند تقویت کنند. ببینند واقعا عمق فرهنگی در این حرکت عظیم مردمی چگونه تامین خواهد شد، آن را دنبال کنند، پیگیری کنند. سفارش دیگر، درباره راویان است؛ کسانی که در مناطق راهیان نور برای این مسافرین و کسانی که [به آنجا] می‌روند، روایتگر حوادث هستند، امانت را در این روایتگری به طور کامل رعایت کنند.

بنده با مبالغه کردن و اغراق‌گویی کردن و مانند این‌ها مخالفم. هیچ لزومی ندارد ما اغراق بکنیم، آنچه اتفاق افتاده به قدر کافی شرافتمندانه و پرانگیزه و جذاب هست و لزومی ندارد ما همینطور یک چیزی به آن اضافه کنیم. گاهی شنیده می‌شود که نقش امداد‌های غیبی را به شکل عامیانه افزایش می‌دهند؛ خب امداد‌های غیبی قطعا وجود داشت، ما شاهد بودیم، می‌دانیم که امداد‌های غیبی وجود داشت، منتها امداد غیبی به شکل‌های عامیانه‌ای که گاهی اوقات تصویر می‌کنند، نبود. خدای متعال قطعاً کمک می‌کند؛ خدای متعال در جنگ بدر به فرشتگان خودش امر کرد که بروید از مجاهدین فی سبیل‌الله حمایت کنید، کمک کنید، خداوند متعال همه جا این کار را برای انسان‌های مخلص می‌کند، اما ما در بیان این مطالب بایستی به اغراق و مبالغه و مانند این‌ها نیافتیم.» (۴)

۱. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فعالان عرصه هنر دفاع مقدس ۱۳۸۸/۰۶/۲۴
۲. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
۳. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در منطقه عملیاتی فتح‌المبین ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
۴. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جوانان و نوجوانان شرکت‌کننده در کاروان‌های راهیان نور ۱۳۹۶/۱۲۱۹

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها