دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بازی جدید سعودی‌ها بر مدار کرونا/ حملاتی که در آتش‌بس هم ادامه دارد

سخنگوی ائتلاف سعودی در واپسین ساعات شامگاه چهارشنبه از اعلام آتش‌بس یکجانبه در یمن خبر داد، اما سعودی‌ها کمتر از 24 ساعت این آتش‌بس را نقض کردند تا بازی جدید خود را بر مدار کرونا آغاز کنند.
کد خبر: ۳۹۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹ - 12April 2020

بازی جدید سعودی‌ها بر مدار کرونا/ حملاتی که در آتش‌بس هم ادامه داردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بیش از پنج سال است که تجاوز سعودی‌ها و متحدانش به کشور یمن، باعث کشتار بی‌رحمانه مردم این کشور شده است؛ پایگاه داده موسوم به «پروژه اطلاعات مکانی و رخداد‌های درگیری‌های مسلحانه» (ACLED)، انتهای سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که از آغاز سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰ هزار یمنی کشته شده‌اند که از این تعداد بیش از ۱۲ هزار غیرنظامی در نتیجه حملات مستقیم جان‌شان را از دست داده‌اند.

همچنین برنامه توسعه سازمان ملل (UNPD) طی آخرین گزارش خود در ماه اکتبر گذشته اعلام کرد: درصورتی‌که جنگ علیه یمن تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد این کشور فقیرترین کشور جهان خواهد شد.

در سایه جنایات ائتلاف سعودی (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین، مراکش، مصر، اردن و سودان) در یمن، این یمنی‌ها بودند که با ایستادگی مثال‌زدنی نقشه‌های سعودی‌ها و متحدانش و در راس‌شان آمریکا را نقش بر آب کردند.

در تازه‌ترین تحولات در یمن، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی در واپسین ساعات شامگاه چهارشنبه (۲۰ فروردین) از اعلام آتش‌بس یکجانبه در یمن خبر داد و گفت: این آتش‌بس از پنج‌شنبه آغاز می‌شود و به‌مدت دو هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن قابل تمدید خواهد بود.

دولت صنعا نیز در واکنش به این تصمیم ائتلاف سعودی بر ضرورت رفع محاصره همه‌جانبه یمن تاکید کرد و افزود: هیچ تضمینی برای توقف حملات عربستان به یمن وجود ندارد و احتمال می‌رود که عربستان به‌دنبال استفاده از قضیه کرونا برای ساماندهی صفوف از هم پاشیده و جبران خسارات سنگین اخیر خود در یمن باشد.

با اعلام یکجانبه آتش‌بس در یمن توسط سعودی‌ها و واکنش صنعا، پایگاه خبری المسیره یمن تحلیل بسیار خوبی به نقل از «زید احمد الغرسی» کارشناس خود، درباره جنگ یمن، کرونا و آتش‌بس داشت.

«زید احمد الغرسی» با تاکید بر اینکه انتقال ویروس کرونا نقشه از پیش برنامه‌ریزی شده آمریکا و ائتلاف سعودی برای وادار کردن یمنی‌ها به آتش‌بس بوده است، تصریح کرد: به‌دنبال ثبت نخستین مورد ابتلای به کرونا در یمن شبکه العربیه به دروغ از وجود ۱۲۰ مورد مشکوک به کرونا در یمن خبر داد، اما انتشار این خبر عمدی صورت گرفته است؛ چون آن‌ها می‌خواهند میان شهروندان یمنی وحشت ایجاد کنند؛ یعنی دشمن به هر طریقی به‌دنبال وارد کردن ویروس به کشور ماست و پیش از این هم کار‌های دیگری برای انتقال کرونا انجام داده که برای همه شناخته شده بود.

وی با اشاره به اظهارات استاندار حضرموت درباره اینکه کرونا از طریق یک فرد خارجی و از طریق دریا وارد یمن شده است، گفت: «همین سخن نیز تایید می‌کند ناقل واقعی ویروس، نظامیان آمریکایی بودند.»

نکته جالب توجه در خصوص آتش‌بس در یمن، نقض سریع آن توسط سعودی‌ها در کمتر از ۲۴ ساعت بود؛ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجشنبه ادعای ائتلاف سعودی مبنی بر توقف حملات به یمن و آغاز آتش‌بس در این کشور را تکذیب و تأکید کرد که این ائتلاف به حملات خود همچنان ادامه می‌دهد.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله پنجشنبه شب اعلام یکجانبه آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی را یک مانور سیاسی و تبلیغاتی خواند؛ «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن نیز جمعه تأکید کرد که هدف عربستان از اعلام آتش‌بس، کاهش فشار‌ها بر خود در «مأرب» و برهم زدن وضعیت است.

«سلطان السامعی» عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز جمعه گفت: ما طرفدار جنگ نیستیم، اما متوقف شدن آن برای دو هفته یک بازی تازه است؛ درست است که نمی‌دانیم آن‌ها در حال چه کاری هستند، اما برای مقابله با هر نقشه‌ای که آماده می‌کنند، آماده‌ایم.

با توجه به ادامه حملات ائتلاف سعودی پس از اعلام آتش‌بس، مانور تبلیغاتی بر مدار کرونا و شکست‌های پیاپی از انصارالله یمن، باید اذعان کرد که این آتش‌بس بازی تازه سعودی‌ها بر مدار کرونا است تا به اهداف خود برسند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار