یک پژوهشگر فرهنگ:

روحیه حقیقت جویی شهید آوینی روح جامعه هنری را زنده کرد

رضایی گفت: شخصیتی مانند شهید «مرتضی آوینی» با بیان زیبایی‌ها، لطایف و حقیقت‌های جنگ در عین تمام سختی‌های آن ضمن زنده کردن روح جامعه، افکار خود را نیز به مخاطبان منتقل کرد.
کد خبر: ۳۹۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ - 13April 2020

روحیه حقیقت جویی شهید آوینی روح جامعه هنری را زنده کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مصطفی رضایی» پژوهشگر حوزه فرهنگی در گفت‌وگویی پیرامون هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: شهید «مرتضی آوینی» از قبل انقلاب هم تحصیلاتی در زمینه هنر و معماری داشتند، اما از ابتدای انقلاب بود که تصمیم به حضور تکلیف مدارانه در عرصه خدمت به انقلاب گرفتند.

وی در ادامه گفت: شهید آوینی ابتدا در عرصه جهاد سازندگی شروع به فعالیت کردند و به تعبیر خودشان رفتند که برای انقلاب بیل بزنند، ایشان در این مسیر با فقر و محرومیت‌های مردم مناطق دور افتاده کشورمان مواجه شدند و از همان جا تصمیم به ساخت مستند در این زمینه گرفتند و در دوران جنگ تحمیلی نیز مجموعه مستند‌هایی تحت عنوان روایت فتح ساختند.

پژوهشگر حوزه فرهنگی با اشاره به نگاه خالصانه و اشراقی شهید آوینی به مسائل گفت: نگاه ارزشی، عرفانی و تأویلی این شهید به مسائل همان نگاه مورد نظر و تأکیدی در هنر دینی و اسلامی است که در واقع نگاه ما به اشیاء و دنیا باید یک نگاه تأویلی باشد تا از ظاهر مسائل به باطن پی ببریم و در عین حال آن را به شکل هنرمندانه برای مخاطب بیان کنیم.

رضایی متذکر شد: جنگ و اتفاقات آن پر از خون و کشتار و مسائل دردناک و لطمه زننده است، اما اگر همین جنگ رویکرد ارزشی و ژرفی پیدا کند دفاع از حق و حقیقت می‌تواند در تابلوی هنرمندانه ترسیم شود.

وی با بیان اینکه شهید آوینی همواره به دنبال حقیقت بود و قبل از آشنایی با امام خمینی (رحمه الله علیه) و انقلاب در یک فضای روشنفکری خاصی به سر می‌برد و نسبتی با ارزش‌ها نداشت گفت: این شهید، در مواجهه با انقلاب اسلامی به دلیل روحیه حقیقت جویی که داشت نور ارزش‌ها و حقیقت انقلاب را سریعاً دریافت کرد و به این سمت کشیده شد.

پژوهشگر حوزه فرهنگی اظهار داشت: کسی مانند شهید مرتضی آوینی که در تمام سختی‌های جنگ، زیبایی ها، لطایف و حقیقت‌ها را بیان می‌کند می‌تواند روح جامعه را هم زنده کند و این افکار را به مخاطبان نیز منتقل کند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار