یادداشت/ سیروس فتح‌اله

سرمایه اجتماعی کشورها برای عبور از ابربحران کرونا

همه ما از ملت گرفته تا مسئولان باید در راستای حفظ سرمایه اجتماعی کشور که ویروس کرونا نشان داد، این سرمایه همچنان در بین ملت ایران زنده است، گام برداریم تا با تکیه بر این سرمایه از ابربحران کرونا عبور کنیم.
کد خبر: ۳۹۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۵ - 20April 2020

سرمایه اجتماعی کشورها برای عبور از ابربحران کروناگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ملت‌ها در سراسر جهان تقریبا سه ماه است که با ویروس منحوس کرونا مبارزه می‌کنند؛ ویروسی که نه‌تنها اقتصاد و معیشت آن‌ها را تحت‌ تاثیر گذاشته، بلکه سرمایه اجتماعیشان را نیز مورد داوری و ارزیابی قرار داده است.

در این چند سطر غرض پرداختن به سرمایه اجتماعی ملت ایران در مقابله با بحران‌هاست؛ سرمایه‌ای که در بزنگاه‌ها و بحران‌های مختلف امتحان خوبی پس داده است، اما متاسفانه سال‌هاست این سرمایه عظیم از سوی برخی به‌اصطلاح روشنفکران غربگرا که به یک خودتخریبی، خودتحقیری و خودهیچ‌پنداری دچار شده‌اند، مورد تمسخر قرار گرفته است، این فاجعه تا جایی پیش رفته که دفاع از هر موضوع مربوط به این کشور و این ملت پیش این عده قلیل امری قبیح و ناصواب تلقی می‌شود و کسانی که از وطن خودمان و سرمایه اجتماعی و فرهنگی آن دفاع می‌کنند پیش آن‌ها عقب‌مانده محسوب می‌شوند. 

اما به رغم تمام این تخریب‌ها چه این عده اندک قبول بکنند چه قبول نکنند ما ایرانی‌ها از سرمایه اجتماعی عظیمی برخورداریم که این سرمایه از سوی دولت و ملت قابل احترام است و نیاز به تحکیم آن داریم.

اگر کتاب تاریخ کشورمان را ورق بزنیم، می‌بینیم که کشور ما در طول تاریخ در معرض بحران‌های زیادی قرار گرفته و با تمام سختی‌هایی که این بحران‌ها داشته‌اند، از آن‌ها عبور کرده و از ابربحران کرونا نیز به مدد الهی و همت دولت و ملت ان‌شاالله گذر خواهد کرد.

بخشی از نشانه‌های سرمایه‌های اجتماعی کشورمان را در ادامه می‌خوانید:

یک: ملت همیشه در صحنه ما فارغ از هر قومیت و جناحی در دوران دفاع مقدس که اوج نمایش ملی بود، برای دفاع از وطن و ناموس خود از جان و دل مایه گذاشتند.

دو: فروردین سال گذشته سیل در جنوب و شمال کشور خانه و داشته‌های عده‌ای از هموطنانمان عزیزمان را که سال‌ها برای ساخت آن‌ها زحمت کشیده بودند، با خود برد؛ اما هموطنانمان ما در سراسر کشور نگذاشتند آب در دل آن‌ها تکان بخورد و بی‌درنگ به یاریشان شتافتند.

سه: سال ۹۶ زلزله در غرب کشور عده‌ای از هموطنانمان را بی‌خانمان و داغ‌دار کرد، عزم ملی به راه افتاد، از شمال و جنوب و شرق و غرب کشور همه بسیج شدند تا از آلام زلزله‌زدگان بکاهند.

چهار: حال کشورمان نیز این روز‌ها خوب نیست، هر روز خبر ابتلا و فوت عده‌ای از هموطنانمان در اثر ویروس کرونا روحمان را به درد می‌آورد؛ اما عزم ملی که در کشور توسط کادر درمان به راه افتاده است ما را به آینده خوب امیدوار می‌کند؛ در یک روستای دور افتاده چند خانواده کم‌بضاعت با همان بضاعت اندکشان برای کادر درمانی ماسک و دستکش می‌دوزند، و بازاریان فلان شهر دو ماه است به‌طور مستمر برای خانواده‌های مستمند وعده غذایی رایگان تهیه می‌کنند و سر دستمال کاغذی مثل غرب وحشی دعوا نمی‌کنند.

تمام مطالبی که بیان شد، تنها بخشی از این سرمایه عظیم بود؛ سرمایه‌ای که علی‌رغم تخریب‌ غربزده‌ها و خود‌هیچ‌پندار‌ها و البته برخی بی‌تدبیری‌ها نشان می‌دهد که این ملت هنوز اصیل و نجیب باقی‌مانده است؛ بنابراین همه ما از ملت گرفته تا مسئولان باید برای حفظ سرمایه اجتماعی کشور که ویروس کرونا نشان داد، این سرمایه همچنان در بین ملت ایران وجود دارد، تلاش کنیم و مبادا با غرب‌زده‌ها همنوا و هم‌صدا نشوییم.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار