سازمان ملل:

پیشرفت‌های خوبی برای دست‌یابی به آتش‌بس فراگیر در یمن حاصل شد

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، بدون اشاره به حملات مداوم ائتلاف سعودی به این کشور، زمان را برای تحقق آتش‌بس فراگیر و تصمیمات سخت مناسب دانست.
کد خبر: ۳۹۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳ - 16April 2020

پیشرفت‌های خوبی برای دست‌یابی به آتش‌بس فراگیر در یمن حاصل شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحده به یمن بدون اشاره به نقض مکرر آتش‌بس ادعایی اعلام شده از سوی ائتلاف سعودی اماراتی، از طرفین درگیر در یمن خواست «تصمیم شجاعی» بگیرند.

گریفیتس که امروز پنجشنبه در حال سخنرانی در جلسه شورای امنیت در باره اوضاع یمن بود، مدعی شد که آتش‌بس ادعایی در یمن به دنبال آماده کردن شرایط لازم برای طرح ابتکار صلح در این کشور است.

به گزارش الجزیره، این مقام سازمان ملل گفت که زمان آن رسیده است که طرفین درگیر برای پایان دادن به نزاع در یمن، تصمیم شجاعانه‌ای بگیرند.

گریفیتس گفت که در رابطه با آتش‌بش و آزادی زندانیان و اسرا در یمن دو پیشنهاد مطرح کرده است و این فرصت کماکان وجود دارد که صلح و آرامش در یمن پا بگیرد و زمان فعلی در این کشور، وقت مناسبی برای تصمیم‌های سختی است.

وی گفت که سازمان ملل تلاش‌هایش برای غلبه و سیطره بر اختلافات بین گروه‌های درگیر را بیشتر کرده و در قضیه دست‌یابی به آتش‌بس فراگیر «پیشرفت‌های خیلی خوبی» حاصل شده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اوضاع این کشور به دلیل ثبت شیوع کرونا را خطرناک دانست و گفت که یمن نمی‌تواند در آن واحد وارد «دو میدان نبرد» (جنگ داخلی و ائتلاف سعودی علیه یمن و مقابله با کرونا) شود.

گریفیتس گفت که حداقل کاری که در این شرایط می‌توان برای یمن کرد این است که جنگ در این کشور متوقف شود و توجه‌ها و تلاش‌ها معطوف به «تهدید جدید» (کرونا) شود.

وی گفت که یمنی‌ها به دنبال پایان جنگ هستند و از رهبران خود می‌خواهند بر حل اختلافاتشان از طریق گفتگو و مذاکره به توافق برسند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در این اظهارات خود توقف جنگ در یمن را منوط به توافق رهبران طرفین دانسته است این در حالی است که ائتلاف سعودی عامل همه درگیری‌ها در این کشور بوده و از پنجشنبه گذشته که آتش‌بس ادعایی خود را اعلام کرده و مدعی شده است به دلیل کرونا، به صورت یکجانبه حملاتش را متوقف می‌کند، روزی نبوده است که این حملات متوقف شود.

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح و سایر مقامات در دولت نجات ملی یمن امروز اعلام کردند که طی یک هفته گذشته، ائتلاف سعودی بر خلاف ادعا‌های خود، ۲۳۰ حمله هوایی و ۳۲ حمله زمینی علیه مواضع نیرو‌های یمن انجام داده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار