«عبدالباری عطوان» مطرح کرد؛

توطئه‌چینی آمریکایی‌ها علیه سوریه در اوج مبارزه دمشق با شیوع کرونا

تحلیلگر مطرح عرب نوشت: در اوج مشغول بودن دمشق به مبارزه با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، آمریکا علیه دولت سوریه توطئه‌چینی می‌کند و درصدد تقویت سیطره خود بر چاه‌های نفت در شرق فرات است و طرح و برنامه‌هایی نیز برای تسهیل عملیات قاچاق نفت تدوین می‌کند.
کد خبر: ۳۹۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ - 18April 2020

توطئه‌چینی آمریکایی‌ها علیه سوریه در اوج مبارزه با شیوع کرونابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» به تحرکات نظامی آمریکا در مناطق نفت‌خیز سوریه مشخصا استان حسکه پرداخته است.

عطوان طبق معمول مقاله خود را با طرح چند سوال در عنوان آن آغاز کرده است: در حسکه سوریه چه اتفاقی می‌افتد؟ چرا نیرو‌های آمریکایی به جذب عناصر «مزدور» کُرد برای محافظت از چاه‌های نفت و گاز در شرق دیرالزور اقدام کرده‌اند؟ آیا این‌ها به‌زودی با سرنوشتی مشابه «نیرو‌های بیداری» (الصحوه) در عراق مواجه خواهند شد؟

عطوان نوشت: در اوج مشغول بودن مقام‌های سوریه به مبارزه با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن علیه دولت سوریه توطئه‌چینی می‌کنند و سعی دارند سیطره خود بر چاه‌های نفت در شرق فرات را تقویت کنند و طرح و برنامه‌هایی نیز برای تسهیل عملیات سرقت آن با پشتیبانی نیرو‌های مزودر محلی تدوین کنند.

اخبار رسیده از حسکه در شمال شرقی سوریه حاکی از آن است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دفاتر ثبت‌نام و آموزش برای جذب برخی عناصر گروه «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) باز کرده است و در ازای پرداخت ماهیه ۳۵۰ دلار به این عناصر، آن‌ها را به نگهبانی از چاه‌های نفت سوریه و محافظت از حامل‌های نفتی، که عملیات قاچاق نفت به کشور‌های همسایه از جمله به عراق در اقلیم کردستان و برخی پیمانکاران از جمله نمایندگان شرکت‌های اسرائیلی انجام می‌دهد، مکلف می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بار‌ها از سیطره بر چاه‌های نفت و گاز سوریه ابراز خوشحالی و تأکید کرده است که دولتش درآمد‌های این چاه‌ها را سرقت و از آن به‌عنوان غنایم جنگی استفاده خواهد کرد و بخشی از آن را به همپیمانان کُردش مشخصاً «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» تقدیم می‌کند.

مزدوران عراقی، که توسط ژنرال «پاتریوس» فرمانده نیرو‌های آمریکایی در عراق به همین شیوه و در ازای دریافت حقوقی مشابه جذب شدند، فروپاشیدند و در برابر مقاومت دوام نیاوردند و برخی از رهبران عشایری آن‌ها در روز روشن ترور شدند؛ بعید نیست که همین مزدوران جدید نیز با سرنوشتی مشابه مواجه شوند و کارفرمایانشان نیز آن‌ها را رها خواهند کرد تا به‌عنوان خائنان به تنهایی با سرنوشتشان روبرو شوند؛ بلایی که سر مزدوران عراقی آمد.

چه‌بسا، جدایی بیش از ۲۵ نفر از عناصر گروهک تروریستی «مغاویر الثوره»، که توسط آمریکایی‌ها برای محافظت از پایگاه «التنف» واقع در مرز‌های اردن، عراق و سوریه آموزش دیدند، طی چند روز اخیر و پیوستنشان به ارتش سوریه یکی از شواهد و ادله بر گفته‌های ما باشد؛ احتمالاً مشابه این جدایی در روز‌های آینده در سطحی وسیع‌تر تکرار می‌شود، به‌ویژه زمانی‌که عراق اخراج نیرو‌های آمریکایی و تخلیه پایگاه‌هایشان از خاک این کشور را در چارچوب تصمیم پارلمان و در انتقام از ترور فرماندهان شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه و همرزمش «ابومهدی المهندس» نایب رئیس حشدالشعبی عراق، آغاز می‌کند.

شرق فرات و چاه‌های نفت و گاز حتما تحت حاکمیت سوریه بازخواهد گشت و آمریکا از این منطقه فرار خواهد کرد،‌ همان‌گونه که به خاطر ترس از حملات موشکی، از پایگاه‌های نظامی‌اش در کرکوک (کی وان) و «التاجی» در شمال بغداد فرار کرد؛ جای تاسف دارد که برخی نیرو‌ها و گروه‌های کُرد، که روی کمک آمریکا حساب می‌کنند؛ به مزدورانی برای محافظت از نفت سرقت‌شده سوریه تبدیل می‌شوند و از گذشته درس عبرت نمی‌گیرند و همان اشتباهات را تکرار می‌کنند و به «سپر بلایی» جهت خدمت به طرح و نقشه‌های آمریکایی تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار