مواجهه فعال صنعت نشر در دنیا با کرونا/ ایران کماکان منفعل است

در حالی که بسیاری از سازمان‌های بزرگ نمایشگاهی در دنیا برخوردی فعالانه با بحران کرونا دارند در ایران، اما خبر‌ها و مشاهدات نشان از برخوردی منفعلانه با این رویداد دارد.
کد خبر: ۳۹۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸ - 18April 2020

مواجهه فعال صنعت نشر در دنیا با کرونا/ ایران کماکان منفعل استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، وضعیت مبهم شیوع کرونا ویروس در جهان بسیاری از رویداد‌های مهم و جهانی نشر را تحت الشعاع خود قرار داده است.

تعطیلی نمایشگاه کتاب پاریس و نیز برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب بولونیا که یکی از مهمترین رویداد‌های جهانی نشر به شمار می‌روند نخستین ترکش‌هایی بودند که صنعت جهانی نشر از این رویداد دریافت کرد و در ادامه تعلیق شدن نمایشگاه کتاب تهران و نیز تصمیم برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس برای پلتفرم‌های مجازی تازه برای رویداد‌های نمایشگاهی خود نشان داد که صنعت نمایشگاهی و نیز ارتباطات تجاری میان بنگاه‌های بزرگ نشر در جهان در حال حرکت به سمت و سوی تازه‌ای است.

نشریه پابلیشرز ویکلی در همین زمینه گزارش داد که سازمان‌ها و آژانس‌های ادبی در انگلستان و امارات عربی متحده با توجه به شیوع این بیماری به فکر برگزاری رویداد‌های فستیوال‌گونه کتاب در قالب فضای مجازی افتاده‌اند.

در انگلستان جمعی از نویسندگان در اقدامی خودجوش اقدام به راه اندازی رویدادی با عنوان BookBound ۲۰۲۰ کرده‌اند، که یک جشنواره ادبیات آنلاین است که از ۲۷ آوریل تا سه مه سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

در امارات عربی متحده نیز سازمان برگزار کننده نمایشگاه کتاب شارجه اقدام به برگزاری رویدادی با عنوان جشنواره مجازی خواندن کرده است که از ۲۷ ماه می‌ تا پنجم ماه ژوئن برگزار می‌شود.

در همین راستا نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نیز که هنوز درباره چند و، چون برگزاری خود در سال جاری میلادی اظهارنظر رسمی منتشر نکرده و تنها به نقل از رئیس خود اعلام کرده که در حال بررسی شرایط و تصمیم‌گیری در آینده است؛ در تازه‌ترین اعلام مجازی خود بیان داشت که زمان دریافت طرح‌های و پیشنهاد‌های مخاطبان و ناشران برای جشنواره سالانه «bookfest» را تا نیمه‌خرداد ماه سال جاری تمدید کرده است.

این رویداد که در دو سال اخیر در این نمایشگاه در دست برگزاری است تازه‌ترین ابداع این نمایشگاه به منظور ارتباط نزدیک میان ناشران و نویسندگان و کتاب‌خوانان در دنیاست و در آن ایده‌هایی که قابلیت عرضه جهانی داشته باشند مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرد. در این رویداد در قالب سخنرانی، کارگاه، ایجاد نشست‌های گفتگوی تعاملی، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های شعر و داستان‌خوانی ادبیات از دل این نمایشگاه به تمامی شهر برده شده و سعی می‌شود تا میان مردم و آن پیوند‌های تازه‌ای برقرار شود.

در ایران، اما کماکان تمامی رویداد‌های مرتبط با عرصه نشر طی دو ماه اخیر تعطیل بوده است. تمامی کتابفروشی‌های و مؤسسات نشر به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل بوده و نهاد‌های برگزار کننده دولتی نیز در بهترین حالت تنها موفق به برآورد خسارت ناشی از این تعطیلات و تلاش برای رفع آن در قالب دریافت حمایت‌های دولتی بوده‌اند.

کماکان درباره وضعیت قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران که در آستانه سال نو به سمت دیگری گماشته شده و از مسئولیت قبلی جابجا شد و نیز طرح‌ها و برنامه‌های مختلف ادبی که بتواند بخشی از بار فرهنگی و اقتصادی نمایشگاه کتاب تهران را بر دوش بکشد، خبری نیست.

خسارت‌های وارده به ناشران ایران بنا بر اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۹۷۶ میلیارد تومان است و چشم بسیاری از ناشران به تدبیر دولت برای رفع آن است. بسیاری از ناشران و موزعان ایرانی در این بازه موفق به تأمین برآورد‌های مالی خود نشده و اسناد مالی آن‌ها در حال برگشت خوردن است.

با وجود اینکه ناشران ایران به شکل‌های مختلف و ارائه تخفیف‌های متعدد در این ایام سعی در تداوم کسب اقتصادی خود از طریق فروش غیرحضوری کرده‌اند به دلیل رایج نبودن این امر درباره خرید کتاب برخی از کارشناسان و ناشران از اعلام ورشکستگی بخش بزرگی از بدنه نشر ایران در صورت تداوم این بحران خبر می‌دهند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار