سردار اشتری:

نقش مهم ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی/ وحدت بین نیرو‌های مسلح در هیچ سازمانی دیده نمی‌شود

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تاریخ این را به ما نشان می‌دهد که ارتشیان عزیزی بودند که از همان زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مقلد حضرت امام (ره) بودند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهی داشت.
کد خبر: ۳۹۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷ - 18April 2020

ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهی داشت / وحدت بین نیرو‌های مسلح در هیچ سازمانی دیده نمی‌شودبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس به نقل از روابط عمومی ارتش، سردار سرتیپ «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به خدمات گستره ارتش به انقلاب اسلامی، به نقش ارتش در پیروزی انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کمی به قبل از انقلاب برگردیم تاریخ این را به ما نشان داده بود که ارتشیان عزیزی بودند که از همان زمان قبل از انقلاب مقلد حضرت امام (ره) بودند و با علما و روحانیت و مراجع معظم تقلید ارتباط داشتند. ما قشری متدین و با روحیه خدمتگزاری در ارتش داشتیم. به محض شروع انقلاب نیز این قشر و دیگرانی که در ارتش بودند با آرمان‌های حضرت امام (ره) بیعت کردند و با مردم هماهنگ شدند و در کنار مردم بودند. در آرشیو صدا و سیما و در سوابق ارتش اسناد این همراهی‌ها موجود است.

وی افزود: ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهی داشت و حرکت عظیم و به یاد ماندنی ۱۹ بهمن ۵۷ و بیعت عزیزان نیروی هوایی با امام ثبت شد. این حرکت ارتش، آثار و تبعات مثبتی در داخل و خارج از کشور داشت و دشمنان انقلاب از جمله آمریکایی‌ها را نگران کرد. این حرکت هوشمندانه ارتش جمهوری اسلامی چندین روز قبل از پیروزی انقلاب بود. کارکنان نیروی هوایی ارتش با امام (ره) بیعت کردند و ارتش با تمام ادوات و تجهیزات خود در راهپیمایی‌ها حاضر شد و در بین مردم بود و گل به دست مردم می‌داد. ما بدنه خوبی داشتیم و بحث وابستگانی که در ارتش بودند جدا از این بدنه بود.

سردار اشتری ادامه داد: ارتش پر از کسانی بود که دل آن‌ها برای مردم می‌تپید و نسبت به آزادی مردم علاقه داشتند و نمی‌توانستند زجر مردم در دوران طاغوت را تحمل کنند. آن‌ها در انقلاب به خوبی درخشیدند و خود را نشان دادند. بعد از پیروزی انقلاب نیز این قشر در تمام حوادث پیش آمده و مطیع اوامر امام و در کنار مردم بود. در قائله‌ای که در غرب کشور و در شمال غرب کشور بوجود آمد و در اتفاقات کردستان و جولان گروه‌های ضد انقلاب داخلی و خارجی ارتش بود که در کنار گروه‌های مردمی ایستاد و دوشادوش عزیزان نیروی انتظامی که آن زمان ژاندارمری و شهربانی را داشتیم و در کنار کمیته‌های انقلاب اسلامی با دشمنان مبارزه کرد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به ناآرامی‌های ابتدای پیروزی انقلاب در نقاط مختلف کشور گفت: اتفاقاتی که در شمال کشور و در غائله آمل رخ داد و در اتفاقات شرق کشور قبل از دفاع مقدس در تمام توطئه‌های دشمن، ارتش مقابل این دشمنان ایستاد. ولی در دفاع مقدس، ارتش جزو اولین گروه‌هایی بود که در مقابل لشگر صدام ایستاد و در کنار مردمی بود که به شهرهایشان حمله شده بود. در حقیقت هیچ فاصله‌ای بین ارتش و سپاه و نیرو‌های انتظامی آن زمان نبود و همه در کنار هم در مقابل نیرو‌های بعثی ایستادند. ارتش ما در آن زمان امکانات خوبی داشت و آموزش‌های خوبی دیده بود و این عزیزان بسیار موفق و موثر بودند.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از این عزیزات داوطلبانه در جبهه‌ها بودند و عده کثیری از آنان به شهادت رسیدند. ما فرماندهان رشیدی، چون شهید خلبان بابایی و شهید صیاد شیرازی را داشتیم. هر کدام از این افراد به عشق و علاقه‌ای وارد جنگ شده و با عشق به امام و ملت وارد دفاع مقدس شدند و جانفشانی کردند و امنیت امروز را مدیون شهدای ارتش و بسیج و نیرو‌های انتظامی آن دوران است. امام و مقام معظم رهبری عبارت مهمی در مورد ارتش داشتند. عبارت ارتش انقلابی و شجره طیبه و ارتش حزب الهی از این بیانات است. این صحبت‌ها حکیمانه است و آن بزرگواران تعارف ندارند. باید تمام آن زحمات و دلاورمردی‌ها را ارج بنهیم.

متن کامل سخنان سردار اشتری که در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش بیان شده، در ادامه آمده است.

شما پیروزی انقلاب و دفاع مقدس را به عنوان دو مقطع از تاریخ جمهوری اسلامی ایران درک کرده اید نقش ارتش در این دو برهه تاریخی چگونه بود؟

اگر کمی به قبل از انقلاب برگردیم، تاریخ این را به ما نشان داده بود که ارتشیان عزیزی بودند که از همان زمان قبل از انقلاب مقلّد حضرت امام (ره) بودند و با علما و روحانیت و مراجع معظم تقلید ارتباط داشتند. ما قشری متدین و با روحیه خدمتگزاری در ارتش داشتیم. به محض شروع انقلاب نیز این قشر و دیگرانی که در ارتش بودند با آرمان‌های حضرت امام (ره) بیعت کردند و با مردم هماهنگ شدند و در کنار مردم بودند. از ۱۲ بهمن ۵۷ تا ۲۲ بهمن ۵۷ در آرشیو صدا و سیما و در سوابق ارتش اسناد این همراهی‌ها موجود است. ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهی داشت و حرکت عظیم و به یاد ماندنی ۱۹ بهمن ۵۷ و بیعت عزیزان نیروی هوایی با امام در خیابان ایران ثبت شد. این حرکت ارتش آثار و تبعات مثبتی در داخل و خارج از کشور داشت و دشمنان انقلاب از جمله آمریکایی‌ها را نگران کرد. این حرکت هوشمندانه ارتش جمهوری اسلامی چندین روز قبل از پیروزی انقلاب بود. همافران با امام (ره) بیعت کردند و ارتش با تمام ادوات و تجهیزات خود در راهپیمایی‌ها حاضر شد و در بین مردم بود و گل به دست مردم می‌داد. ما بدنه خوبی داشتیم و بحث وابستگانی که در ارتش بودند جدا از این بدنه بود. ارتش پر از کسانی بود که دل آن‌ها برای مردم می‌تپید و نسبت به آزادی مردم علاقه داشتند و نمی‌توانستند زجر مردم در دوران طاغوت را تحمل کنند. آن‌ها در انقلاب به خوبی درخشیدند و خود را نشان دادند. بعد از پیروزی انقلاب نیز این قشر در تمام حوادث پیش آمده و مطیع اوامر امام و در کنار مردم بود. در قائله‌ای که در غرب کشور و در شمال غرب کشور بوجود آمد و در اتفاقات کردستان و جولان گروه‌های ضد انقلاب داخلی و خارجی ارتش بود که در کنار گروه‌های مردمی ایستاد و دوشادوش عزیزان نیروی انتظامی که آن زمان ژاندارمری و شهربانی را داشتیم و در کنار کمیته‌های انقلاب اسلامی با دشمنان مبارزه کرد.

اتفاقاتی که در شمال کشور و در قائله آمل رخ داد و در اتفاقات شرق کشور قبل از دفاع مقدس در تمام توطئه‌های دشمن، ارتش مقابل این دشمنان ایستاد. ولی در دفاع مقدس، ارتش جزو اولین گروه‌هایی بود که در مقابل لشگر صدام ایستاد و در کنار مردمی بود که به شهرهایشان حمله شده بود. در حقیقت هیچ فاصله‌ای بین ارتش و سپاه و نیرو‌های انتظامی آن زمان نبود و همه در کنار هم در مقابل نیرو‌های بعثی ایستادند. ارتش ما در ان زمان امکانات خوبی داشت و آموزش‌های خوبی دیده بود و این عزیزان بسیار موفق و موثر بودند. تعداد زیادی از این عزیزات داوطلبانه در جبهه‌ها بودند و عده کثیری از آنان به شهادت رسیدند. ما فرماندهان رشیدی، چون شهید خلبان بابایی و شهید صیاد شیرازی را داشتیم. هر کدام از این افراد به عشق و علاقه‌ای وارد جنگ شدند و با عشق به امام و ملت وارد دفاع مقدس شدند و جانفشانی کردند و امنیت امروز را مدیون شهدای ارتش و بسیج و نیرو‌های انتظامی آن دوران است. امام و مقام معظم رهبری عبارت مهمی در مورد ارتش داشتند. عبارت ارتش انقلابی و شجره طیبه و ارتش حزب الهی از این بیانات است. این صحبت‌ها حکیمانه است و آن بزرگواران تعارف ندارند. باید تمام آن زحمات و دلاور مردی‌ها را ارج بنهیم.

شهید صیاد شیرازی در دفاع مقدس نقش کم‌نظیری داشت؛ ایشان فرماندهی شجاع مردمی و دلسوز و مکتبی بود او فرمانده نیروی زمینی ارتش بود و در جا‌های مختلفی حضور داشت و در عملیات مرصاد نقش بزرگی ایفا کرد و کینه‌ای که منافقین از او به دل گرفتند هم در دفاع مقدس و هم در خنثی کردن توطئه منافقین باعث آن شد که او را به شهادت رساندند. منافقین روی کسانی دست می‌گذاشتند که دلسوز کشور و مطیع امام و رهبری بودند. شهید قرنی اولین شهید ارتش بود که توسط منافقین ترور شد. این افراد جلوه‌هایی از ارتش مکتبی حزب الهی و ولاییی است. امروز نیرو‌های مسلح دوش به دوش هم در خدمت امنیت کشور و در خدمت مردم هستند. ما صحنه‌های بسیاری از این خدمت رسانی را در حوادث غیر مترقبه پیش آمده دیدیم. امروز مردم بیشترین اعتماد را به نیرو‌های مسلح دارند. در نظر سنجی‌ها بالاترین اعتماد مردم به نیرو‌های مسلح است از این رو که می‌بینند آن‌ها جان خود را برای اسلام و برای قرآن و برای وطن خود فدا می‌کنند و برای امنیت آحاد مردم جان فدا می‌کنند. مردم به خوبی فرق بین خائن و خادم را می‌فهمند. این بالاترین افتخار ماست و ارتش به خوبی پیش قدم بوده و در این عرصه‌ها حضور پیدا کرده است.

با توجه به اینکه تامین امنیت در دست نیروی انتظامی و ارتش است تعامل شما در این سال‌ها چگونه بود؟

وحدتی که امروز در بین نیرو‌های مسلح وجود دارد در هیچ سازمانی دیده نمی‌شود. هدف ما یکی است و هدف تمام نیرو‌های مسلح حفاظت و حراست از این مردم و از کشور و از آب و خاک و ارزش‌ها و مکتب ما است. فرمانده ما نیز یکی است و دشمن نیز یکی است و هیچ دلیلی برای اختلاف وجود ندارد. فرماندهی به تمام معنا و حکیم بالای سرماست و بر همه امور اشراف دارند. ما وقتی به خدمت حضرت آقا می‌رسیم به وجود چنین فرماندهی مفتخریم و احساس غرور می‌کنیم، چون بیش از خود ما به سازمان ما اشراف دارند. فرماندهان ما نیز به طور کامل گوش به فرمان هستند و وقتی احساس می‌کنند که آقا مایل به ایجاد وحدت هستند همه به سمت وحدت مایل هستند و اگر اختلاف کوچکی باشد به سرعت حل می‌شود. شاید در اجرای عملیات اختلاف کوچکی باشد و نظراتی داشته باشیم به طور مثال ما در بخش‌هایی از مرز مشترک هستیم و شاید نظراتی وجود داشته باشد، ولی به راحتی حل می‌شود و با یک تماس با امیر بزرگوار سرلشکر موسوی مشکل حل می‌شود و یا با تماسی از طرف ایشان و یا معاونین ایشان مشکل توسط ما حل می‌شود. من با تمام وجود به فرمانده محترم ارتش و سپاه ارادت دارم و محبت آن‌ها را نسبت به ناجا دیده‌ام و حتی یک ذره نسبت به این مساله شک ندارم.

این مستند به مناسبت روز ارتش تهیه می‌شود. مجددا باید از شهدای مظلوم ارتش یاد کنم چه در دفاع مقدس و چه بعد از دفاع مقدس در تمام حوادث ارتش حضور داشت و باید از فرماندهان رشید و شجاع و مجاهد ارتش تشکر کنم و از خانواده‌های محترم آن‌ها تشکر کنم. همچنین بابت حوادثی که در سال گذشته و امسال پیش امد و ارتش با تمام امکانات در این حوادث نظیر سیل و زلزله و کرونا به مردم خدمت کرد و در عمل نشان داد که ارتش فدای ملت است. سرهنگی که در حوادث غیر مترقبه بر خاک نشسته بود تا فردی مسن پا بر کمر او بگذارد و سوار بر خودرو شود با نشستن خود یعنی من با تمام وجود برای ملت ایستاده‌ام و دستی که بر خاک گذاشته بود یعنی من تا عرش هستم و در مقابل دشمن ایستاده‌ام.

مردم ما این صحنه‌ها را فراموش نمی‌کنند. جا دارد اینجا از سردار بزرگ اسلام سرلشکر موسوی تشکر کنم که برادری متدین و مقتدر و دوست داشتنی و علاقمند به مردم و مطیع رهبری است او فردی ولایتی و مکتبی است و من به عنوان یک شهروند به این فرمانده ارتش افتخار می‌کنم و به فرمانده محترم سپاه سردار سلامی افتخار می‌کنم. بهترین الگو برای جوانان همین فرماندهان عزیز و شهدای نیرو‌های مسلح ما هستند. نیرو‌های مسلح در این ایام با تمام وجود به مردم خدمت می‌کنند. چه چیزی بهتر از این کم ادعا و پرکار و این ویژگی را باید به مردم نشان داد و من از تمام فرماندهان و نیرو‌های مسلح تشکر می‌کنم که دوشادوش هم در جهت فرمان آقا به مردم خدمت می‌کنند. ما به این لباس افتخار می‌کنیم ما این لباس را بسیار دوست داریم، چون لباس سربازی نائب امام زمان است. باید بتوانیم رهرو راه شهیدان باشیم و عاقبت ما به شهادت ختم شود.

تعامل نیروی انتظامی با ارتش و سپاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مرتباً گفته می‌شد ارتش و سپاه دو لشکر الهی هستند و شهید صیاد نیز می‌گفت یک لشکر الهی است. در این بین ناجا کمتر دیده می‌شود و این یادآوری از وظایف رسانه است. عمدی درکار نیست، ولی سهواً کمتر مورد توجه است. یکی از حوادثی که در سال ۹۸ پیش آمد و نیرو‌های مسلح به طور کامل در کنار مردم بودند حادثه سیل بود که مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد ما از لحظات اولیه نیرو‌های مسلح را در کنار مردم می‌دیدیم عزیزان ارتش از لحظات اولیه با تمام تجهیزات و امکانات خود در کنار مردم حاضر شدند و بیمارستان‌ها و تجهیزات خود را وارد منطقه کردند و کمک‌رسانی را آغاز کردند. به همین صورت نیرو‌های بسیج و سپاه پاسداران نیز عمل کردند.

نیرو‌های انتظامی دو وظیفه داشت ابتدا تامین امنیت شهر‌ها و جاده‌هایی که درگیر حادثه بودند. ما جزو مناطقی بودیم که زودتر از همه مطلع شدیم و پای کار بودیم. همکاران من در ایام نوروز در آماده‌باش هستند و از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در جاده‌ها و شهر‌ها و روستا‌ها در آماده‌باش هستند بخصوص پلیس راه و راهنمایی و رانندگی و یگان‌های ویژه ما فعال است. اطلاع رسانی به مردم وجود داشت حتی در بازدید من از پل دختر یکی از ساکنین برای تشکر آمد و گفت ساعت پنج صبح نیرو‌های انتظامی ما را با آژیر و بوق و حتی تیر هوایی مجبور به تخلیه خانه‌ها کردند و نیم ساعت بعد سیل آمد و خانه ما را ویران کرد. ولی در کنار وظیفه ذاتی‌مان در کنار ارتش و سپاه هستیم و خدمات‌رسانی انجام می‌دهیم. ما مجموعه نیرو‌های آموزشی و دانشگاه و یگان ویژه خود را در حال خدمت‌رسانی به مردم و در مسیر تامین نیاز‌های مردم فعال کردیم. از جمله توزیع غذا و پل زدن و باز کردن راه‌ها و همراهی با هلال احمر و لایروبی و تمیز کردن خانه‌ها و هر آنچه که در توان داشتند. این عزیزان حتی از جیره‌های خود برای مردم هزینه کردند و نیازمندی‌های مردم را تامین می‌کردند.

در این مسیر جلوه‌هایی بوجود آمد که شاید مردم از آن بی اطلاع باشند در حادثه اخیر با دستور مقام معظم رهبری شاهد ورود نیرو‌های مسلح بودیم و کار‌های امدادی و درمانی داشتیم نیرو‌های مسلح تمام بیمارستان‌های خود را در اختیار مردم قرار دادند. نیروی انتظامی با آب‌پاش‌های یگان ویژه که در تجمعات مورد استفاده است و چهره خشنی دارد در کنار مردم قرار گرفت و در معابر به ضد عفونی شهر کمک کرد.

همواره در حوادث غیر مترقبه نیرو‌های مسلح پیشتاز هستند و بیشترین خدمت را دارند؛ و بعد از حضور مردم همواره بیشترین خدمت از طرف نیرو‌های مسلح است و در مقایسه با سایر سازمان‌ها خدمت‌رسانی بیشتری دارند و مجوز از جانب فرمانده کل قوا صادر می‌شود تا ساز و کار و سیاست گذاری تحت عنوان قرارگاه امام رضا و ستاد کل نیرو‌های مسلح راه‌اندازی شده و به مردم خدمت رسانی شود. در این ایام در حدود ۳۰ هزار نفر به بیمارستان‌های ما مراجعه کردند و در حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر تست دادند و سی تی اسکن شدند و مداوای اولیه صورت گرفت و امروز بسیاری ترخیص شده‌اند. بیمارستان‌های ما طبق اعلام اخیر نیرو‌های مسلح همچنان ظرفیت دارد و مردم می‌توانند مراجعه کنند. در ضمن اینکه ماموریت اصلی ما یعنی حفظ امنیت و کار‌های روزمره انجام می‌شود و دوش به دوش ارتش و سپاه به خدمت رسانی می‌پردازیم. عزت امروز نیرو‌های مسلح به واسطه خدمتگزاری است؛ و اعتماد مردم هر روز افزایش پیدا می‌کند. در بحران اخیر مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها در دست نیروی انتظامی بود. البته عزیزان دیگری نیز کمک کردند و کنترل خوبی داشتند.

در بحث مقابله با ویروس کرونا چه اقداماتی انجام دادید؟

مصوبات ستاد ملی مقابله و مبارزه با کرونا انجام شد و همکاری بسیار خوبی با وزارت بهداشت صورت گرفت. مردم نیز تمکین کردند، چون کار سختی در پیش بود، ولی کمتر از ۱۰ درصد هماهنگ نبودند، ولی باقی مردم تمکین کردند. پلیس مقتدرانه، ولی با استدلال و با منطق کار خود را انجام داد این ایام رزمایش و تمرین خوبی برای پلیس کشور بود. همانطور که آقا نیز گفتند که این تمرینی برای مردم است و دستاورد‌هایی خواهد داشت. رشد و پیشرفتی که وجود داشت و تجهیزاتی که ساخته شد و همکاری و همدلی خوبی که بین مردم و نیرو‌های مسلح وجود داشت تجربه بی نظیری بود. روز ۱۳ فروردین مصداق بارز این همکاری بود. در صد سال گذشته چنین تجربه‌ای دیده نشده بود. ما هر سال با دیدن نشاط مردم خوشحال می‌شدیم و امنیت آنان را تامین می‌کردیم، ولی امسال از مردم خواستیم بیرون نیایند و حتی یک خانواده در این پارک‌ها و تفرج‌گاه‌ها دیده نشد. مردم در مراکزی که اعلام کرده بودیم، حضور نداشتند. وقتی ما با شفافیت و به‌طور قاطعانه مساله‌ای را اعلام می‌کنمی مردم نیز رعایت می‌کنند و همکاری دارند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار