نیرو‌های دولت لیبی ۱۰۲ شبه نظامی حفتر را در «ترهونه» به اسارت گرفتند

دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که با آغاز عملیات نظامی نیروهایش برای تصرف شهر ترهونه در غرب لیبی دستکم هشت نفر از شبه نظامیان تشکیلات ارتش ملی لیبی کشته و ۱۰۲ نفر دیگر به اسارت گرفته شده و ادوات زرهی متعددی هم به غنیمت گرفته شد.
کد خبر: ۳۹۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰ - 18April 2020

نیرو‌های دولت لیبی ۱۰۲ شبه نظامی حفتر را در «ترهونه» به اسارت گرفتندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی روز شنبه از پیشروی خوب خود در محور‌های جنوبی طرابلس خبر داد.

«مصطفی المجعی» سخنگوی مرکز اطلاع رسانی عملیات «طوفان خشم» همزمان با ادامه عملیات برای آزادسازی شهر راهبردی «ترهونه» در جنوب طرابلس گفت: «نیرو‌های وفاق به پیشروی‌های خوبی در محور‌های صلاح الدین و الطویشه در جنوب طرابلس و همزمان با آن در پیرامون شهر ترهونه دست یافتند».

وی افزود: «شبه نظامیان حفتر هم توصیه‌هایی مبنی بر عقب نشینی از محور‌های درگیری درطرابلس دریافت کرده‌اند از همین رو به تلافی این شکست خود فرودگاه بین المللی معیتیقه و محله‌های مسکونی اطراف آن را با موشک‌های گراد هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، المجعی همچنین گفت که پرواز‌های شناسایی و جنگی نیرو‌های وفاق هم بر فراز شهر ترهونه در جنوب طرابلس ادامه دارد.

ظهر امروز شنبه نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی از آغاز عملیات نظامی خود برای بازپس گیری شهر ترهونه در ۹۵ کیلومتری جنوب غرب طرابلس خبر دادند که اتاق عملیات اصلی حفتر در غرب لیبی محسوب می‌شود.

با آغاز این عملیات نظامی خبر از کشته شدن هشت نفر از شبه نظامیان حفتر و اسارت ۱۰۲ نفر دیگر رسیده است.

نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی همچنین با حمله به پادگان مهم الحواتم در ترهونه ادوات نظامی متعددی را به تصرف خود درآوردند.

«محمد قنونو» سخنگوی دولت وفاق ملی لیبی نیز از به غنیمت گرفته شدن هشت تانک و خودروی زرهی از جمله یک خودروی زرهی اماراتی متعلق به نیرو‌های حفتر در حمله به ترهونه خبر داد.

قنونو در بیانیه‌ای گفت: «دولت لیبی عصر روز شنبه به عناصر پیوسته به صفوف نیرو‌های حفتر در شهر ترهونه هشدار نهایی داد که اگر از صفوف حفتر جدا شدند و سلاح خود را زمین گذارند و خود را تسلیم کنند دولت وفاق ملی لیبی هم قول می‌دهد مورد محاکمه عادلانه‌ای قرار گیرند».

شبه نظامیان حفتر در ۲۱ مارس گذشته از موافقت با آتش بس برای تمرکز بر تلاش‌ها در مبارزه با کرونا در لیب خبر دادند، اما باز به حملات خود برای تسلط بر پایتخت لیبی مقر دولت وفاق ملی لیبی که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است ادامه دادند.

دولت وفاق ملی لیبی در واکنش به نقض آتش‌بس توسط نیرو‌های حفتر در ۲۶ مارس گذشته عملیات طوفان صلح را علیه این نیرو‌های متجاوز آغاز کرد و در هفته گذشته شش شهر و دو منطقه راهبردی که مهم‌ترینشان «صبراته» و «صرمان» هستند، آزاد کردند.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد، اما با مقاومت شدید نیرو‌های دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیرو‌های دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار