پارلمان عربی، از ترکیه خواست دست از ارسال سلاح و نیرو به لیبی بردارد

پارلمان عربی به دنبال پیشروی‌های دولت وفاق ملی لیبی، از اقدامات ترکیه در لیبی انتقاد کرد و از شورای امنیت خواست برای مقابله با صادرات سلاح و نیرو به این کشور اقدام فوری انجام دهد.
کد خبر: ۳۹۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶ - 19April 2020

پارلمان عربی، از ترکیه خواست دست از ارسال سلاح و نیرو به لیبی برداردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، پارلمان عربی (پارلمان متشکل از کشور‌های عضو اتحادیه عرب) با انتقاد از اقدام ترکیه در حمایت از دولت وفاق ملی لیبی، خواستار توقف کمک‌های آنکارا به این دولت شد.

این پارلمان امروز یکشنبه در بیانیه‌ای از ترکیه خواست به حاکمیت ملی لیبی احترام بگذارد و به قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص ممنوعیت ارسال سلاح به این کشور پایبند باشد.

پارلمان اتحادیه عرب همه طرف‌های درگیر در لیبی را به آتش‌بس و التزام به آتش‌بس انسانی جهت تقویت تلاش‌ها برای مقابله با شیوع کرونا دعوت کرد.

این پارلمان همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست برای توقف شبه نظامیان بیگانه به لیبی اقدام فوری انجام دهد و برای مراقبت و اعمال تحریم علیه کشور‌هایی که به درگیری در لیبی دامن می‌زنند، سازکار واضحی وضع کند.

ریاست فعلی پارلمانی عربی در دست سعودی‌هاست و کشور ترکیه از سال ۲۰۱۰ به عنوان عضو ناظر این نهاد معرفی شده است.

طی یک سال گذشته، ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی علیه دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج که مورد حمایت جامعه بین‌الملل است، اعلان جنگ کرده و درصدد است طرابلس، پایتخت این دولت را به تصرف درآورد.

حمایت‌های سیاسی، نظامی و تجهیزاتی ترکیه از این دولت که با رأی پارلمان ترکیه وجاهت قانونی به خود گرفته، منجر شده است که نیرو‌های تحت امر فایز السراج بعد از یک سال دفاع، به حالت تهاجمی درآمده و طی یک هفته گذشته چند شهر و منطقه را در جنوب و غرب طرابلس آزاد کرده و پیشروی کنند.

به نظر می‌رسد پیشروی دولت وفاق ملی در مقابل نیرو‌های ژنرال حفتر، متحدان سعودی، اماراتی و مصری این ژنرال لیبیایی را نگران کرده و از این اقدام نگرانند. ریاض، قاهره و ابوظبی هم اکنون در رقابتی پنهان برای تقویت طرف‌های درگیر در لیبی هستند.

سازمان ملل اخیراً از طرف‌های درگیر در لیبی که بعد از سرنگونی معمر القذافی صادرات هرگونه سلاح به این کشور ممنوع است، خواسته به دلیل شیوع کرونا فعلا متارکه جنگ کرده و آتش‌بس برقرار کنند. به رغم استقبال طرفین متخاصم، این درگیری‌ها طی یک هفته اخیر شدید گزاش شده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها