ادامه رایزنی‌های نماینده ظریف در امور افغانستان در کابل

نماینده ویژه وزیر خارجه ایران در امور افغانستان در ادامه رایزنی‌هایش در کابل با برخی شخصیت‌های سیاسی و حزبی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۳۹۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵ - 20April 2020

ادامه رایزنی‌های نماینده ظریف در امور افغانستان در کابلبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‎پرس، در جریان دیدار محمدابراهیم طاهریان‌فرد دستیار و نماینده ویژه وزیر خارجه ایران در امور افغانستان با برخی شخصیت‌های سیاسی و حزبی افغانستان و همچنین نماینده سازمان ملل در این کشور، آخرین تحولات سیاسی، روند صلح و لزوم تقویت نقش سازمان ملل متحد در افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد‌ابراهیم طاهریان‌فرد نماینده ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان امروز دوشنبه اول اردیبهشت ماه در ادامه سفر خود به کابل با «عبدالله عبدالله» رئیس پیشین اجرایی، «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق این کشور و نیز تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و حزبی افغانستان از جمله «عبدالرب رسول سیاف» رهبر تنظیم دعوت اسلامی و «صلاح الدین» رهبر جمعیت اسلامی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها، آخرین تحولات سیاسی افغانستان، روند صلح و پاره‌ای از موضوعات مورد علاقه طرفین مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی همچنین در ملاقات با خانم «اینگرید هایدن» معاون نماینده سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، پیرامون مسائل جاری این کشور، روند صلح و نقش سازمان ملل در موضوعات یاد شده مذاکره و بر ضرورت تقویت نقش آفرینی این سازمان در امور مربوط به افغانستان تاکید کرد.

طاهریان‌فرد همچنین دیروز (یکشنبه) در سفر به کابل با محمداشرف غنی، عبدالله عبدالله، محمدحنیف اتمر و حمدالله محب مسئولان سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی افغانستان، دیدار و گفتگو کرده بود.

بر اساس این گزارش، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اوضاع افغانستان عنوان کرد که ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان مایل است افغانستان امن، آرام و باثبات در کنار مرز‌های شرقی ما باشد. متاسفانه اختلافات سیاسی در افغانستان بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، ایران را بر آن داشته به عنوان کشور دوست همیشگی افغانستان، اقدامات خودش را در این زمینه شروع کند.

وی افزود: آقای ظریف تماس‌هایی با مقامات افغانستان داشت و آقای طاهریان‌فرد دستیار وزیر خارجه در امور افغانستان نیز چند سفر به افغانستان داشت و از دیروز هم به کابل سفر کرد و با مقامات بلندپایه افغانستان و شخصیت‌های آن کشور دیدار کرده و می‌کند.

موسوی خاطرنشان کرد: همه تلاش ایران این است طرفین موضوع به تفاهمی دست یابند و دولت فراگیری تشکیل شود که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند و این گام اصلی برای داشتن یک افغانستان امن و آرام در کنار مرز‌های ماست که همواره همسایگان جزو اولویت‌ها برای ما بودند.

وی افزود: تلاش‌های ایران مستقل است که در چارچوب منافع دولت و ملت افغانستان است و به عنوان کشور همسایه وظیفه خود می‌دانیم در این شرایط اگر کاری از دستمان برمی‌آید برای بازگشت آرامش به آن کشور انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بیان کرد: ایران احساس وظیفه و مسئولیت می‌کند، اگر کاری از دستش برمی‌آید در این زمینه انجام دهد، برخلاف قدرت‌هایی که از وضعیت افغانستان خوشحال هستند ایران از نزدیک و با نگرانی تحولات افغانستان را دنبال می‌کند وظیفه دارد از توان و رفاقتی که با احزاب و گروه‌ها در افغانستان دارد استفاده کند تا آرامش به افغانستان برگردد و دولت فراگیر تشکیل و بعد‌ها به گفتگو‌های بین الافغان منجر شود و امید داریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد.

وزیر خارجه ایران نیز در هفته‌ای که گذشت رایزنی‌هایی تلفنی را با برخی مقامات افغانستان، دبیرکل سازمان ملل و تعدادی از همتایان خود درباره اوضاع افغانستان صورت داد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها