دولت منصور هادی از شبه نظامیان تحت امر امارات به آلمانی‌ها شکایت کرد

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به دنبال تشدید مجدد تنش‌ها در جنوب یمن، شورای انتقالی جنوب را که شبه نظامیان تحت امر امارات هستند، به عهدشکنی و نادانی متهم کرد.
کد خبر: ۳۹۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰ - 21April 2020

دولت منصور هادی از شبه نظامیان تحت امر امارات به آلمانی‌ها شکایت کردبه گزارش گروه بین‎الملل دفاع‎پرس، «محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن شورای انتقالی جنوب یمن (گروه شبه نظامی تحت امر امارات) را که این روز‌ها با آن به شدت درگیر بوده است، به پیمان شکنی متهم کرد.

الحضرمی در تماس تلفنی که از «نیلز انین» وزیر مشاور در امور خارجه آلمان دریافت کرده بود، گفت: «شورای انتقالی جنوب باید بداند که دوری میان رفتار و گفتار هیچ فایده‌ای ندارد و فقط به نفع حوثی‌ها و ایران تمام می‌شود».

وی بر ضرورت اجرای توافق ریاض تاکید کرد و گفت: «اجرای این توافق امروز بیش از قبل ضروری است و شورای انتقالی باید سر عقل بیاید، سرپیچی را کنار گذارد و آنچه درباره آن توافق شده و به امضا رسیده بدون هیچ تردید و تعللی به اجرا گذارد».

وزیر خارجه دولت مستعفی که نیروهایش در صفوف ائتلاف سعودی همچنان در حال نبرد با نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی هستند ادعا کرد که دولت هادی همچنان خواهان صلح است.

وی گفت که از درخواست دبیر کل سازمان ملل برای ایجاد آتش بس در یمن استقبال می‌کند و با طرح‌های فرستاده ویژه سازمان ملل تعامل مثبت دارد.

مقام آلمانی هم بر ادامه حمایت از دولت مستعفی منصور هادی و تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل برای آنچه تحقق صلح جامع و عادلانه برای بحران یمن خواند تاکید کرد، اما بر ضرورت توقف حملات ائتلاف سعودی و رفع محاصره یمن برای کمک به یمنی‌ها در شرایط همه گیری کرونا هیچ اشاره‌ای نکرده است.

منابع یمنی می‌گویند که در پی درگیری‌های شدید اخیر در جنوب یمن، نمایندگان دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب، یکشنبه شب در نشستی برای حل و فصل موضوع شرکت کردند، اما پس از بی نتیجه ماندن این نشست، طرفین دوباره توافق ریاض را امضاء کردند؛ توافقی که در شش ماه گذشته هیچ تأثیری در توقف درگیری‌ها میان دو طرف نداشته است.

یک منبع نظامی در شهر عدن نیز گفت که ائتلاف سعودی به شورای انتقالی یک روز مهلت داده است تا از این شهر خارج شده و مناطق و مواضع خود را به نیرو‌های امنیتی دولت منصور هادی تحویل دهد.

دولت سعودی در دی ماه سال گذشته پس از ماه‌ها جنگ و درگیری شدید میان دولت مستعفی منصور هادی و شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب، توانست طرفین را در ریاض گرد هم آورد و سران دو طرف را مجبور به امضای «توافق ریاض» کند. توافقی که از همان روز‌های ابتدایی امکان عملی نشدن آن روشن بود و تا کنون نیز عمده بند‌های آن اجرا نشده است.

در ماه ژانویه گذشته نیز دولت هادی اعلام کرد که دو طرف یادداشت تفاهم عقب‌نشینی نظامی متقابل را امضاء کرده‌اند. شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب تا کنون عمده مناطق استان‌های «عدن»، «لحج» و «الضالع» و همچنین شهر‌های زنجبار و جعار را در استان «أبین» در جنوب یمن به کنترل خود درآورده‌اند.

دولت منصور هادی بعد از استعفا و فرار از صنعاء پایتخت یمن به عدن گریخت و سال ۲۰۱۵ آن را پایتخت موقت خود انتخاب کرد، ولی با شورش نظامیان تحت امر امارات در شهریور گذشته، این پایتخت ساحلی دولت ریاض‌نشین منصور هادی عملاً به دست این نظامیان افتاد و هم‌اکنون منصورهادی دولت بدون پایتخت دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار