دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شلیک موشک «قاصد» با سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه

سرعت موشک «قاصد» برای حمل ماهواره «نور» و قرار دادن آن در ارتفاع ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین باید از سرعتی برابر ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه باشد، چرا که در غیر اینصورت ماهواره در مدار مورد نظر قرار نمی‌گیرد.  
کد خبر: ۳۹۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ - 22April 2020

شلیک موشک «قاصد» با سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیهگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ سوم اردیبهشت ۹۹ نیروی هوافضای سپاه با کمک سازمان جهاد خودکفایی سپاه موفق شدند اولین ماهواره نظامی ایران را با موفقیت پرتاب و آن را در مدار واقع در ارتفاع ۴۳۵ کیلومتری از زمین قرار دهد هر چند ایران تا قبل از این پرتاب، ماهواره‌های تحقیقاتی و مخابراتی دیگری را هم در مدار قرار داده بود، اما این پرتاب به جهت اینکه در چنین ارتفاعی قرار می‌گیرد یک اقدام قابل توجه برای کشوری که ۴۰ سال همواره در تحریم بوده، است.

موشک ماهواره «نور» که «قاصد» نام دارد، از سوخت سه مرحله‌ای مایع و جامد بهره برده بدین صورت که موشک در هنگام شلیک از سوخت مایع با تراستی بین۳۳۰ تا ۲۹۰ KN و در دو مرحله بعدی از سوخت جامد استفاده کرده تا توان موشک را برای رسیدن به ارتفاع مورد اشاره افزایش دهد، زیرا اگر سرعت موشک برای رسیدن به چنین ارتفاعی ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه نباشد، ماهواره در مدار مورد نظر قرار نمی‌گیرد.  

سال گذشته اگر چه پرتاب ماهواره «ظفر» با ماهواره بر سیمرغ شاهد با موفقیت پرتاب شد، اما چون سرعت ماهواره بر «سیمرغ» به سرعت لازم نرسید، ماهواره «ظفر» در مدار قرار نگرفت و در نتیجه این اقدام با شکست مواجه شد البته ماهواره بر «سیمرغ» ماموریت قرار دادن ماهواره در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری از سطح زمین را داشت که موفقیت آمیز نبود.

در اینجا شاید ذکر این نکته هم لازم باشد که ماهواره‌های نظامی ماموریت‌های مختلفی دارند که ماموریت برخی از این‌ها جاسوسی است یعنی وظیفه دارند پرتاب موشک‌ها و جابه جایی تجهیزات نظامی را رصد کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها