استاندار گیلان: از ثبت آثار شهدا و رزمندگان غافل نباشیم

«ارسلان زارع» گفت: خاطرات شفاهی که در دل و سینه رزمندگان گیلانی نهفته است شناسایی و ثبت شود، این خاطرات میراث ارزشمندی بوده و بر فرهنگ جامعه تاثیرگذار است.
کد خبر: ۳۹۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴ - 22April 2020

از ثبت آثار شهدا و رزمندگان غافل نباشیم

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «ارسلان زارع» استاندار گیلان پیش از ظهر امروز چهارشنبه «3 اردیبهشت» در اولین جلسه مشترک شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در سال ۹۹ اظهار داشت: دوران دفاع مقدس دوران تدبر و حکمت بوده است و دوران کنونی می‌طلبد فراتر از دوران حماسه در سنگرهای فرهنگی و اقتصادی بیش از پیش ظاهر شویم و از ارزش های والای اسلامی و انقلابی و آرمان های مقدس شهدا که در بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب به «گنج» تعبیر شده است بیشتر دفاع کنیم.

استاندار گیلان در ادامه با اشاره به این که یاد و خاطره شهدای والامقام به ویژه سردارانی همچون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، سپهبد شهید قرنی و دیگر شهدایی که قطعاً به عنوان نگین درخشان در تاریخ انقلاب اسلامی می‌درخشند، افزود: شهدا درس از خودگذشتگی و ایثار را به نسل امروزی منتقل کردند که نمونه بارز آن را در جانفشانی دهه هفتادی‌ها در عرصه دفاع از حرمین مشاهده کرده ایم.

وی به دستاوردهای این رشادت ها و همت والای جوانان در طول ۴۱ سال گذشته اشاره و تاکید کرد: خون آنان حیاتی ماندگار بر شجره طیبه فرهنگ ایثار و شهادت است و استمرار هم دارد.

زارع در ادامه بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌های اسلام و انقلاب تأکید کرد و یادآور شد: در این مسیر باید همه دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به همراه صدا و سیما و دیگر رسانه‌های جمعی استان در راستای تبیین آرمان‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت گام بردارند.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید فرهنگ غنی دوران دفاع مقدس به نسل‌های آینده منتقل شود و با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، تصریح کرد: اسناد و مدارک سال‌های دفاع مقدس به عنوان یک جلوه از آن دوران بوده و این میراث ارزشمند باید شناسایی و به نسل جوان جامعه منتقل شود.

وی تأکید کرد: خاطرات شفاهی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس یک گنجینه‌ عظیم است که باید حفظ شود.

زارع با اشاره به جذب اعتبار برای ساخت موزه دفاع مقدس استان با وجود محدودیت‌های مالی، ادامه داد: باید تلاش شود فاز نخست این موزه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و در این مسیر از مشارکت خیران نیز بهره گیری شود.

وی گیلان را استانی گردشگر پذیر عنوان کرد و ادامه داد: راه اندازی موزه دفاع مقدس در ورودی شهر رشت جذابیت بالایی برای گردشگران داشته و محلی برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت خواهد بود.

استاندار با بیان اینکه گیلان جزء شش استان پیشگام در ساخت یادمان‌ها است، افزود: دانشنامه دفاع مقدس نیز باید تکمیل شود دستگاه‌های اجرایی از محل منابع پژوهشی در راستای تکمیل دانشنامه دفاع مقدس می‌توانند گام‌های مؤثری بردارند.

 «عباس بایرامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه بهترین کمیته این بنیاد کمیته زنان است اظهار داشت: سال گذشته 25 عنوان رونمایی کتاب داشتیم اما برای حوزه دفاع مقدس در دانشگاه‌ها متاسفانه یک ریال هم بودجه نداشتیم.

مدیرکل حفظ آثار گیلان با بیان اینکه برخی یادمان‌های شهدا در گیلان هنوز ساماندهی نشده است افزود: متاسفانه عزمی هم برای تکمیل یادمان شهدا دیده نمی‌شود اما این یادمان‌ها در دانشگاه‌ها وضعیت خوبی دارد.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی ۳۴۰ زن رزمنده دوران دفاع مقدس استان گیلان، با بیان اینکه سال گذشته طی مراسمی از این رزمندگان تجلیل شد، افزود: ۴۰۰ روحانی رزمنده نیز شناسایی شده است.

بایرامی با تأکید بر ضرورت انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و همکاری همه دستگاه‌ها در این زمینه، تصریح کرد: سامانه ثبت اسناد دوران دفاع مقدس نیز راه اندازی شده و تاکنون ۴۰ هزار سند در این سامانه ثبت شده است.

«عبدالله پاکاری» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: در اسفندماه به‌دلیل شیوع کرونا بیشتر برنامه‌های میدانی خود را لغو کردیم و به‌سمت برگزاری برنامه‌های مجازی و صدا و سیما رفتیم و با لغو برنامه‌های دیداری، به‌صورت تلفنی برنامه‌های خود را دنبال کردیم.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان با بیان اینکه برخی از جانبازان گیلانی در ایام شیوع کرونا به شهادت رسیدند اما نتوانستیم برنامه‌ای برای آنان تدارک ببینیم افزود: از استاندار گیلان می‌خواهیم شرایطی فراهم کند که پس از مهار کرونا برنامه‌هایی برای تکریم جانباختگان این ایام داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در ایام شیوع کرونا 2 هزار و 500 بسته بهداشتی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان بین جانبازان 70 درصد، جانبازان شیمیایی و والدین شهدا توزیع شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار