مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم خبر داد؛

دو کتاب «حجره شماره دو» و «ابوالفضل مرگ بر شاه» در قم منتشر می‌شود

«رضا یزدانی» گفت: دو کتاب «حجره شماره دو» خاطرات حجت الاسلام اقبالیان فرمانده بسیج قم در دوران دفاع مقدس و «ابوالفضل مرگ بر شاه» خاطرات حاج ابوالفضل الماسی از دوران انقلاب اسلامی به زودی از سوی حوزه هنری قم منتشر می‌شود.
کد خبر: ۳۹۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱ - 22April 2020

دو کتاب «حجره شماره دو» و «ابوالفضل مرگ بر شاه» در قم منتشر می‌شودبه گزارش دفاع‌پرس از قم، «رضا یزدانی» مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم با اشاره به هدف شکل‌گیری دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان اظهار داشت: شهر قم به عنوان پایگاه فقاهت و حوزه علمیه نقش بسزایی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشته است، بنابراین پرداختن به تاریخ انقلاب اسلامی بدون توجه به تاریخ قم، کاری ابتر است.

وی با بیان اینکه مردان و زنان و جوانان انقلابی برخاسته از این خاک همواره نقش بی‌بدیل و چشم‌گیری در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایفا کرده‌اند، افزود: پرداختن به نقش‌آفرینی مردم این شهر با رویکرد و روش تاریخ شفاهی و پژوهش تاریخ نگارانه از ابتدای شکل‌گیری دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان قم به عنوان دغدغه و برنامه این مرکز تعریف شده است.

مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم در ادامه با اشاره به انتشار دو کتاب خاطرات فعالان دوران انقلاب و دفاع مقدس گفت: دو کتاب «حجره شماره دو» خاطرات حجت‌الاسلام اقبالیان، فرمانده بسیج قم در دوران دفاع مقدس و کتاب «ابوالفضل مرگ بر شاه» خاطرات حاج ابوالفضل الماسی از محصولات واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم، در دست انتشار هستند که به زودی چاپ می‌شوند.

وی در تشریح کتاب خاطرات «حجره شماره دو» گفت: این کتاب صرفاً خاطرات شخصی یک مبارز انقلابی نیست، بلکه خلاصه‌ای است از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس شهر قم، زیرا راوی این کتاب در بیشتر اتفاقات مهمِ انقلابیِ قم نقش مؤثر داشته و بعضی از روایت‌های او مکمّل روایت‌هایی است که پیش از این کتاب نقل شده‌است. با کنار هم قرار دادن این برش‌های تاریخی، مخاطبان به روایتی کامل دست می‌یابند.

یزدانی افزود: حجت‌الاسلام ابوالقاسم اقبالیان از سال ۱۳۴۸ طلبه حوزه علمیه قم می‌شود و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به فعالیت‌های انقلابی و تبلیغ علیه رژیم طاغوت می‌پردازد. مسؤلیت کمیته انقلاب اسلامی ورامین، راه‌اندازی هنگ طلاب و روحانیون، مسئولیت تبلیغات و انتشارات سپاه منطقه یک و فرماندهی بسیج قم از جمله سوابق این رزمنده دفاع مقدس است.

وی در توضیح مرحله پژوهش این کتاب که توسط انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر خواهد شد، گفت: این کتاب که به قلم اینجانب نوشته شده است، حاصل بیش از شصت ساعت مصاحبه با راوی کتاب، حدود ده ساعت مصاحبه با هم‌رزمان ایشان، و مطالعه بیش از سی جلد کتاب در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و بررسی‌های میدانی و بهره‌گیری از صاحب‏نظران عرصه تاریخ شفاهی است.

مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم تصریح کرد: توجه داشته باشیم که پی بردن به صحت و سقم مطالب و بررسی دیگر روایت‌ها ‏ که در نگارش آثار مربوط به تاریخ شفاهی امری بدیهی و لازم است‏ نیازمند مطالعات گسترده‌ای در این خصوص است.

ابوالفضل الماسی یکی از چهره‌های مهم و اثرگذار تاریخ انقلاب قم است

وی درباره کتاب «ابوالفضل مرگ بر شاه» گفت: این کتاب مرور زندگی «ابوالفضل الماسی» است که در دوران جوانی با راه انداختن دسته‌های تظاهرات و هدایت و رهبری مردم در این راهپیمایی‌ها به یکی از چهره‌های مهم و اثرگذار تاریخ انقلاب قم تبدیل شد. او که در سر دادن شعار مرگ بر شاه روش نو و تازه‌ای خلق کرده بود، به «ابوالفضل مرگ بر شاه» شهرت یافت و این لقب تا هنوز او را متمایز می‌کند.

یزدانی اظهار داشت: ابوالفضل مرگ بر شاه بعد از انقلاب هم از پا ننشست و در کار‌های مربوط به پشتیبانی جنگ قم به خدمت پرداخت. این کتاب برهه‌های مهمی از خاطرات زندگی ایشان را شامل می‌شود که پیوند تنگاتنگی با تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس قم دارد.

وی در توضیح مراحل آماده سازی این کتاب که توسط انتشارت «شهید کاظمی» منتشر خواهد شد گفت: از آذر سال ۱۳۹۴ پروژه کتاب «ابوالفضل مرگ بر شاه» توسط آقای علی پورزمان کلید خورد. انجام برنامه‌ریزی، ضبط بیش از ۵۰ ساعت مصاحبه، تحقیقات پیرامونی، یادداشت برداری و ثبت خاطرات از جمله کار‌هایی بود که در طول این مدت انجام شد. علاوه بر آن ساعت‌ها مشاوره و گفتگو برای بررسی چگونگی پیشرفت کار، انجام شده است.

مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم همچنین از آماده سازی پنج عنوان کتاب دیگر توسط واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد که به زودی با پیشرفت مراحل تولید، اطلاعات مربوط به آن‌ها منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار