ساخت ۲۰ مستند درباره حماسه آفرینی مدافعان سلامت

در جلسه فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با اعضای هیأت مدیره خانه سینما اعلام شد که بیش از ۲۰ پروژه مستند درباره حماسه‌آفرینی کادر درمان در نقاط مختلف کشور در حال ساخت است.
کد خبر: ۳۹۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ - 24April 2020

ساخت ۲۰ مستند درباره حماسه آفرینی مدافعان سلامتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «علیرضا زالی» فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با اعضای هیأت مدیره خانه سینما دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این نشست با اشاره به بینش عمیق اجتماعی جامعه هنری که قدرشناس تیم پزشکی کشور هستند، اظهار داشت: امروز مدافعان سلامت سلحشورانه در خط مقدم مبارزه با کرونا رشادت‌های جدی آفریدند و کارنامه بسیار درخشانی رقم زدند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران افزود: این یک سرمایه اجتماعی مضاعف برای تیم پزشکی و بهداشت و درمان ایجاد کرده و فرصتی است که به تلطیف ارتباطات بین مردم و جامعه پزشکی کمک می‌کند و یک همبستگی درون اجتماعی و بین فردی در جامعه شکل گرفته است.

زالی با اشاره به خدمات رسانی ایثارگرانه کادر درمان و بهداشت از روز‌های آغاز بحران با وجود کمبود‌های موجود، تأکید کرد: از ابتدای شیوع بیماری تاکنون حدود ۵۸ هزار بیمار کرونایی را در تهران بستری کردیم که با تلاش کادر درمان بسیاری از آنان ترخیص شده‌اند.

وی با اشاره به خاطرات تلخ و شیرین، وقایع و رشادت‌ها و حماسه آفرینی‌هایی که در این دوران در عرصه خدمت رسانی رخ داده است بر ضرروت مستندسازی این صحنه‌های خدمت رسانی تأکید کرد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران گفت: این صحنه‌های زیبا گذراست و نیاز است تا این حماسه آفرینی‌ها و رشادت‌ها را مستندنگاری کرد و به آیندگان منعکس کرد.

زالی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط ویژه این بحران، عرصه جهانی نیز از این مستندسازی‌ها تهی است، خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط ویژه بحران، این کار دشوار است و شاید در کشور ما که تیم توفیق بیشتری به کنترل پیدا کرده و ممارست حرفه‌ای تیم‌ها نیز بیشتر شده بتوانیم این مستند سازی را انجام دهیم؛ این قطعات تاریخی شاید دیگر تکرار نشود.

به گفته وی، برای مستندسازی حرفه‌ای باید کاری سیتماتیک با مبانی تکنیکال انجام دهیم و شاید الان بتوانیم سهم بیشتری از سینمای مستند را داشته باشیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، جایگاه سینمای مستند ایران را ممتاز برشمرد و افزود: بسیاری از بزرگان از دریچه مستندسازی به عرصه هنر سینما معرفی شدند و شاید بتوانیم یک بازآرایی در بحث سهم بیشتر سینمای مستند داشته باشیم.

زالی همچنین به شکل گیری همبستگی اجتماعی در زوایای پنهان شهر در این بحران اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر در سایه شهرنشینی و صنعتی شدن کم رنگ شده بود و بر وقایع نگاری و مستند سازی این صحنه‌های زیبا تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: تمام محور‌های موجود می‌تواند به طور خاص یک سناریو تلقی شود و سناریو‌های فراوانی را در ذهن افراد مبتکر فراهم کند که در فضای داستان سرایی یا فضای واقعی‌تر به این‌ها توجه شود؛ بنابراین در این مقطع مصادیق خوبی برای پرداختن به فیلمنامه نویسی و سناریو نویسی با اتمسفر موجود در مجموعه وجود داشته باشد.

ساخت سریال یا فیلم بلند سینمایی از حماسه آفرینی مدافعان سلامت، توجه به فضای پنهان تلخ و تراژدیک کرونا، نحوه سوگواری خانواده متوفیان، مصاحبه با بهبودیافتگان، تصویرسازی وقایع با توجه به ابعاد مختلف انسان شناسی و جامعه شناسی و روانشناسی در بحران، حمایت از اهالی سینما، استفاده از ظرفیت تاثیر گذار هنرمندان برجسته کشور در انتقال مفاهیم بهداشتی و آگاه سازی عمومی از دیگر موارد مطرح شده توسط زالی در این نشست بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: زیبایی، جذابیت و لطافت هنر سینما می‌تواند در خدمت بخشی از آموزش همگانی قرار گیرد و با ارتقای بهداشت حرفه‌ای و سطح آگاهی مردم در کنترل وقطع زنجیره بیماری ما را بهتر یاری کند.

تهیه پروتکل برای سینما‌ها

زالی تدوین پروتکل بهداشتی مشترک برای بازگشایی سینما‌ها در آینده را لازم دانست و با اشاره به اهمیت صیانت از سلامت افرادی که به سینما مراجعه می‌کنند، تدوین یک شیوه نامه اجرایی، به‌هنگام، پویا و متناسب با نگاه کاهش خطر را ضروری برشمرد.

وی تأکید کرد: در این شیوه‌نامه باید به تهویه هوا، نحوه فروش بلیت و نشان‌دار کردن صندلی‌ها، فاصله‌گذاری‌ها، کاهش زمان حضور افراد برای نمایش فیلم، تنظیف و ضدعفونی سینما بین سانس‌ها، عدم مصرف مواد غذایی در سینما، استفاده از ابزار کنترلی مثل تب سنجی، محدودیت سنی توجه شود.

زالی در این نشست به طور مفصل به بیان توضیحاتی در خصوص ویژگی‌ها، بیماری زایی، شرایط بقا، ساختار ژنتیکی، نحوه انتقال و انتشار بیماری نوپدید کرونا ویروس پرداخت.

آمادگی کامل خانه سینمای ایران برای همکاری با ستاد مقابله با کرونای استان تهران

همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما در این نشست به نمایندگی از تمامی اهالی سینما از زحمات و ایثار اعضای ستاد مقابله با کرونا و تمامی کادر پزشکی و بهداشت و درمان کشور در راستای خدمت رسانی به بیماران کرونایی صمیمانه سپاسگزاری کرد.

وی با اشاره به اقدامات خانه سینما در زمینه آماده سازی کلیپ‌های آموزشی و فیلم‌های تقدیر از مدافعان سلامت از ابتدای شیوع کرونا تا کنون، آمادگی همه جانبه سینمای ایران را برای همکاری با ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد.

اسعدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعطیلی پروژه‌های سینمایی از اوایل شیوع بیماری، تدوین پروتکل‌های مورد نیاز برای آغاز فعالیت سینما از چرخه تولید تا نمایش با مشارکت ستاد را ضروری و بر حضور نمایندگانی از خانه سینما برای تهیه این پروتکل‌ها تأکید کرد.

وی افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل ستاد تمام پروژه‌های سینمایی را با توجه به صیانت از سلامت افراد تعطیل کردیم و البته با همبستگی و تمهیداتی نیز مشکلات اقتصادی افراد را تاحدودی رفع کردیم؛ تلاش‌های مدافعان سلامت کشور در بحران کرونا در تاریخ ماندگار است.

یکی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما تلاش‌های کادر پزشکی و درمان و بهداشت کشور در بحران کرونا را در تاریخ ماندگار برشمرد و خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ پروژه مستند از حماسه آفرینی کادر درمان در نقاط مختلف کشور در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه آگاه سازی مردم وظیفه ماست، افزود: چگونه می‌توانیم در این جنگ تمام عیار علیه کرونا شما را همراهی کنیم. ما سرباز شما و گوش به فرمان ستاد مقابله با کرونا هستیم و هر کمکی که بتوانیم در این راستا ارائه خواهیم کرد.

به گفته وی، خانه سینما یک نهاد صنفی متشکل از ۳۲ صنف سینمای ایران است که می‌تواند در مستندسازی وقایع، رخداد‌ها و موضوعات مورد نیاز در بحران کرونا ستاد را یاری دهد.

به گفته اعضای خانه سینما، فیلم‌هایی که در آینده در خصوص کرونا ساخته می‌شود از منظر پزشکی و یا جامعه شناسی می‌تواند باشد.

از منظر جامعه شناسی در سال‌های اخیر افراد با خانه غریبه شده اند و با شیوع کرونا به جایی برگردانده شده که با آن نا آشناست. مکانیسم زندگی در جامعه مدرن به گونه‌ای شده که خیلی چیز‌ها را فراموش کرده بود، اما کرونا انسان‌ها را به خانه برگرداند، به وضعیتی که به نوع دیگری به جهان نگاه کند و امیدوارم که هنرمندان جوان در آینده از این زاویه به بحران کرونا نگاه کنند.

اعضای هیأت مدیره خانه سینما در خاتمه آمادگی کامل این نهاد را برای مستند سازی و یا هر کمک دیگری اعلام کرده و از ستاد مقابله با کرونا خواستند که موضوعات مورد نیاز خود را اعلام کند تا انجام دهند و نقش کوچکی در تصویرسازی این حماسه‌ها و لحظات داشته باشند.

در خاتمه این نشست مقرر شد در هفته آینده تیمی از معاونت امور بهداشتی با مشارکت اهالی خانه سینما به تدوین این پروتکل بپردازند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها