لوموند فرانسه:

اولویت محمد بن سلمان همکاری با صهیونیست‌ها است نه مقابله با کرونا

روزنامه‌ای فرانسوی در یادداشتی به حادثه قتل یک شهروند سعودی در عربستان سعودی اشاره کرد و نوشت که، ولی عهد سعودی به جای مقابله با کرونا به دنبال همکاری با اسرائیل است.
کد خبر: ۳۹۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸ - 24April 2020

اولویت محمد بن سلمان همکاری با صهیونیست‌ها است نه مقابله با کرونابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، روزنامه «لو موند» فرانسه در مطلبی با اشاره به کشته شدن «عبدالرحیم الحویطی»، شهروند سعودی به دست نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی نوشت که بعداز این حادثه، مخالفان در این کشور، از او به عنوان «شهید نئوم» یاد می‌کنند و شمار زیادی از قبیله او مخالف این هستند که آن‌ها قربانی طرح‌های رویایی، ولی عهد سعودی شوند.

این روزنامه نوشت که بنابر اعلام مقامات سعودی پروژه تفریحی و اقتصادی نئوم که قرار است در شمال عربستان سعودی و در نزدیکی مرز‌های فلسطین اشغالی اجرا شود، ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، منطقه نئوم خارج از مرز‌های منطقه‌ای عربستان سعودی خواهد بود و این مسئله به ساکنان این منطقه اجازه خواهد داد خود را از قوانین دست و پاگیر و حتی استفاده از مشروبات الکی آزاد سازند.

لوموند نوشت که مخالفان دولت سعودی در تبعیدگاه اقدام سران سعودی در حمله به قبیله حویطات و تصاحب مناطق آن‌ها به زور سلاح را دلیل بر این می‌دانند که اولویت محمد بن سلمان نه ویروس کرونا و نه سلامتی مردم عربستان است بلکه مهمترین اولویت، ولی عهد سعودی زمینه‌چینی برای «استعمار صهیونیستی، کلوپ‌های شبانه و فسق و فجور» است و شرکت‌های دارای تکنولوژی برتر در تل‌آویو امیدوارند که نزدیک روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به آن‌ها اجازه دهند که بخشی از «کیک خوشمزه نئوم» را از آن خود کنند.

این روزنامه فرانسوی نوشت که مشکلاتی که می‌تواند این پروژه را به تعطیلی بکشاند و در روند اتمام آن مانع ایجاد کند، نه مخالفت افراد قبیله الحویطات بلکه دو بحران، یکی کرونا و دیگری بحران نفت است که هر دو به هم مربوط است و می‌تواند عربستان سعودی را به لرزه درآورد.

دو هفته پیش عبدالرحیم الحویطی بعد از اینکه حاضر به تخلیه منزل خود برای تخریب نشد، هدف تیراندازی نیرو‌های امنیتی قرار گرفت و کشته شد. ریاض او را به عنوان شورشی و خطرناک برای نظام پادشاهی معرفی کرد، این مسئله واکنش داخلی و خارجی افکار عمومی را در پی داشت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار