زندگینامه شهید «رحیم دهقانی»:

شهیدی که امام را الگوی خود قرار داد

در فرازی از زندگینامه شهید «رحیم دهقانی» آمده است: علاقه خاصی به امام داشتم و ایشان را الگویی نمونه برای زندگی خود قرار داد.
کد خبر: ۳۹۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶ - 26April 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، «رحیم دهقانی» سوم مهر ماه سال 1308 در روستای «هرو» از توابع شهرستان خرم آباد به دنیا آمد. 

رحیم خواندن و نوشتن نمی‌دانست و کارگر بود. در سال 1335 ازدواج کرد و صاحب یک پسر و 6 دختر شد. او 18 اسفند سال 1363 در بمباران هوایی خرم آباد بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکرش را در روستای «ده سفید» تابعه همان شهرستان به خاک سپردند.

خاطرات همسر شهید دهقانی

رحیم تک فرزند بود و همیشه در کارهای کشاورزی کمک رسان پدر بود. پدر و مادر رحیم، همیشه راهنمای پسرشان بودند که راه راست را برود. او را با ائمه آشنا می‌کردند. بچه های محله آنها نیز اکثراً در خانواده‌های مذهبی بزرگ شده بودند.

دوران طاغوت بود. بچه‌ها نمی‌توانستند آزادانه افکار خود را به دیگران انتقال دهند. ماموران ساواک همیشه در پی بهانه جویی بودند تا از کسی چیزی ببینند و او را دستگیر کنند. پدر رحیم نیز در تظاهرات، به دست نیروهای ساواک دستگیر شد و به دست آنها به شهادت رسید.

رحیم همیشه سعی می‌کرد بعد از پدرش عقایدش پایمال نشود. با بچه‌های محل، جلسه‌های پنهانی برگزار می‌کرد و اعلامیه‌های امام را شبانه در خانه مردم می انداختند و در تظاهرات‌هایی که برپا می‌شد، شرکت می‌کردند.

رحیم دهقانی در همان زمان طاغوت ازدواج کرد و صاحب 7 فرزند شد. زمانی که انقلاب اسلامی با تلاش های امام خمینی (ره) به پیروزی رسید. او خیلی خوشحال شد و خدا را شکر کرد.

وی علاقه خاصی به امام داشت و ایشان را الگویی نمونه برای زندگی خود قرار داد. بعد از پیروزی انقلاب رحیم به همراه خانواده به شهر خرم آباد رفتند و فرزندانش را که به سن مدرسه رسیده بودند، در مدرسه ثبت نام کرد. یک روز که اعلام کردند که احتمال بمباران وجود دارد و هر کسی پناهی برای خانواده‌اش پیدا کند، رحیم نیز همسر خود را همراه دخترانش به خانه خواهرش فرستاد. ولی چون پسرش مدرسه داشت و او را تعطیل نکرده بودند، به خانه برادرش در اسدآبادی رفت و فردای آن روز پسرش را به مدرسه برد. در راه برگشت بر اثر بمباران هوایی دشمن، به محله اسدآبادی در سال 1363 به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها