مسجدی که بزرگ‌ترین پایگاه اطلاع‌رسانی انقلاب بود

مسجد قبا در رمضان ۱۳۵۷ کانون پرجوش و خروش انقلاب و مهم‌ترین سنگر مبارزاتى مردم علیه رژیم طاغوت بود. هم شهید مفتح و هم سخنرانان مختلفى که توسط شهید مفتح براى این مراسم دعوت مى‌شدند، بیش‌ترین تکیه را در سخنان خود به مسائل انقلاب داشتند.
کد خبر: ۳۹۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۱ - 08May 2020

مسجدی که بزرگ‌ترین پایگاه اطلاع‌رسانی انقلاب بودبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ظرفیت‌های گسترده حرکت‌های سیاسی مبارزین انقلابی در مساجد خصوصاً در ماه مبارک رمضان، سال ۱۳۵۷ متفاوت‌تر بود و افرادی نظیر آیت‌الله مفتح، به‌خوبی از فرصت استفاده کرده و نقش راهبری و هدایت جریان مذهبی را در ماه رمضان آن سال به عهده گرفتند.

برنامه‌های مسجد قبا به امامت دکتر مفتح به شدت جذاب و حساب‌شده بود، تا جایی که عوامل رژیم پهلوی از فعالیت‌های سیاسی مسجد قبا در آن ایام به شدت ابراز نگرانی می‌کردند.

در کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله مفتح» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، در این رابطه آمده است:

آیت‌الله مفتح با تجربه موفق ماه رمضان سال ۱۳۵۶، برنامه‌هاى تازه‌ترى براى رمضان سال ۱۳۵۷ (مرداد و شهریور) تدارک دیده بود. دکتر مفتح طى نامه‌اى به کلانترى قلهک اعلام کرد: «با توجه به اعلامیه‌هاى دولت در مورد وجود آزادى و فضاى باز سیاسى، امید است که ما بتوانیم برنامه‌هاى ماه مبارک رمضان را که تنظیم کرده‌ایم، اجرا کنیم. این است برنامه ماه رمضان: صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۲ برنامه خانم‌ها، به وسیله خانم بهروزى، خانم گرجى، خانم حسابى، ظهر‌ها سخنرانى آقاى مرویان. شب‌ها سخنرانى آقایان مهدى بازرگان، دکتر سحابى، دکتر توانائیان، دکتر پیمان، دکتر مهدى ممکن، مهندس کسرایى، مهندس تاج، محمد مفتح».

آیت‌الله مفتح در برنامه‌هاى سخنرانى مسجد سعى مى‌کرد، با توجه به زمان و مکان و شرایط زمان، از شخصیت‌ها استفاده کند.

منبر‌های سیاسی شهید مفتح در رمضان ۱۳۵۷

دکتر مفتح با آن که خود ممنوع‌المنبر بود، بحث پیرامون مسایل مهم نهضت، چون «حکومت اسلامى» را خود برعهده مى‌گرفت. ساعت ۲۱ روز ۱۸ مرداد سال ۱۳۵۷ (چهارم رمضان)، ایشان در حضور هشت الى ۱۰ هزار نفر که بیش‌تر جوان و دانشجو بودند، پس از برگزارى نماز جماعت به منبر رفت و درباره حکومت اسلامى صحبت کرد. وی نوزدهم مرداد (پنجم رمضان) هم به ایراد سخنرانى پرداخت و در بیستم مرداد پس از تلاوت آیاتى از قرآن مجید، اظهار داشت: «مسأله سیاست با مذهب توأم بوده و در تمام زمان‌ها رهبران دولت‌ها حق سیاست را از رهبران مذهبى سلب نموده‌اند... من هشت سال است که از طرف امام خمینى، مأموریت دارم که بیان ایشان را براى ملت شریف و مسلمان ایران ایراد کنم».

در نتیجه فعالیت‌هاى رو به گسترش آیت‌الله مفتح، کلانترى نظریه مى‌دهد:

«با توجه به محتواى سخنرانى‌هاى واعظ مذکور و تحریک احساسات مردم و دعوت توده‌هاى اخلالگر در شهرستان‌هاى ایران به هم‌بستگى و اطاعت بى‌چون و چرا از دستورات مرجع تقلید امام خمینى به منظور برقرارى حکومت اسلامى؛ احتمال ایجاد تظاهرات و بى‌نظمى از ناحیه جمعیت حاضر که هر روز رو به تزاید بوده و اکثرا در نتیجه توصیه اشخاص دیگر، بدین مسجد آمده و آدرس مسجد را اغلب از اهالى و کسبه سؤال مى‌کنند، بعید به نظر نمى‌رسد...».

بزرگ‌ترین پایگاه اطلاع‌رسانی انقلاب در رمضان ۱۳۵۷

مسجد قبا در رمضان ۱۳۵۷ کانون پرجوش و خروش انقلاب بود و مهم‌ترین سنگر مبارزاتى مردم علیه رژیم طاغوت به‌شمار مى‌رفت. هم شهید مفتح و هم سخنرانان مختلفى که توسط شهید مفتح براى این مراسم دعوت مى‌شدند نظیر شهید باهنر، حجت‌الاسلام سیدهادى خامنه‌اى، مهندس بازرگان، شهید مطهرى، حجت‌الاسلام و حجتى کرمانى و... بیش‌ترین تکیه را در سخنان خود به مسائل انقلاب داشتند.

علاوه بر سخنرانى‌هاى فوق‌الذکر، حضور چند هزار نفر از مردم مسلمان و مبارز و انقلابى در یک محل (مسجد قبا)، آن‌جا را به بزرگ‌ترین پایگاه اطلاع‌رسانى انقلابى تبدیل کرده بود. علاوه بر دست‌فروشى‌هاى متعدد کتب و نوارهاى انقلابى در خیابان‌هاى اطراف و نیز علاوه بر پخش اعلامیه‌هاى متعدد، اولین اخبار از مواضع و اعلامیه‌هاى حضرت امام خمینى، جامعه‌ى روحانیت مبارز، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، بازار و. در این مسجد به اطلاع مردم مى‌رسید و هم‌چنین اولین موضع در رابطه با مسائل و حوادث فراوانى که در اقصى نقاط کشور بر انقلاب و انقلابیون پیش مى‌آمد (نظیر آتش‌سوزى سینما رکس آبادان، برقرارى حکومت نظامى در اصفهان و...) توسط شهید مفتح در این مسجد اعلام و به‌سرعت به عنوان تحلیل و مواضع انقلابى بین همه مردم و اقشار مختلف، پخش و راهنماى عمل و اقدام آنان می‌شد. به‌تعبیرى دیگر، مسجد قبا و شهید مفتح در آن دوره، رهبرى عملى فعالیت‌ها و تحریک‌هاى مردمى را در سطحى بسیار وسیع، به عهده داشت.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها